تبیان، دستیار زندگی

غذاهای مناسب برای افزایش قد کودکان

اکثر پدر و مادرها آرزو دارند که فرزندانی بلند قد داشته باشند.داشتن قد بلند علاوه بر ظاهری مناسب باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اندازه گرفتن قد

یکی از دلواپسی ها و دغدغه های والدین، چگونگی رشد صحیح کودک می باشد. افزایش قد کودکان تنها مربوط به مسایل ژنتیک نمی شود و تغذیه آنها هم بر روی این مساله تاثیرگذار است.

رشد قدی از دوران جنینی داخل رحم آغاز می‌شود و بعد از آن هم ادامه پیدا می‌کند. طوری که بعد از تولد در دو سال اول بیشترین رشد را داریم. در زمان تولد بچه‌ها به طور متوسط حدود 50 سانتی‌متر قد دارند. در سال اول 5 سانت و در سال دوم 12 تا 13 سانت دیگر به آن اضافه می‌شود. بعد از آن سرعت رشد کم می‌شود و تا زمان بلوغ حدودا سالی 6 سانتی‌متر به طول قد اضافه می‌شود. در زمان بلوغ نیز جهش رشد قد را داریم که در دخترها حدود 20 تا 25 سانتی‌متر و در پسرها حدود 25 تا 30 سانتی‌متر به طول قدشان اضافه می‌شود.

 در ادامه مطلب خوراکی های افزایش دهنده قد کودک را بیان می کنیم:


شیر

بخش مهمی از رژیم غذایی روزانه کودکان شیر است برای این که بی نیاز از ویتامین (دی) و مواد معدنی باارزش بالاخص فسفر و کلسیم است. این برای رشد و تقویت دندان ها، ناخن ها و استخوان ها در کودکان بسیار موثر است.همچنین شیر دارای تعداد زیادی مواد مقوی  و پروتئین، ویتامین (آ و ب) نیاسین، ید و روی هستند که برای رشد کودکان ضروری هستند .پروتئین موجود در شیر  باعث رشد سلول در کودکان می شود و باعث افزایش قد می شود. برای اطمینان از رشد و سلامت آن ها دست کم دو لیتر شیر برای هر روز بنوشند. این ماده همچنین یک عنصر خوب است که میتواند برای بسیاری از افراد موثر باشد، به خصوص در درمان مشکلات زیبایی مانند  روش برطرف کردن خشکی پوست، بسیار مناسبند.

ماهی:
یکی دیگر از غذاهای مفید برای افزایش قد کودکان، ماهی می باشد. ماهی سرشار از ویتامین ب و پروتئین و اسید چرب امگا۳ که برای مغز مفید می باشد، همینطور برای قلب هم موثر است و از بیماری افسردگی جلوگیری می کند ماهی تن و سالمون برای کودکان بسیار مفید است. والدین میتوانند در هفته دو دفعه به کودک خود ماهی بدهند.

مصرف سبزیجات:


آهن ترکیبی در بدن است که وظیفه ی حمل اکسیژن خون به سمت سلول های بدن را بر عهده دارند. فیبرها نیز از ترکیبات مفید موجود در سبزیجات هستند که برای هضم بهتر غذا لازم هستند. این ترکیبات مغذی در حین رشد و هم در تمام سال های زندگی برای تغذیه ی عضلات و مغز و همچنین داشتن بدنی سالم مورد نیاز خواهند بود. بنابراین برای بلند قد بودن و مهم تر از آن سالم بودن از دوازده سالگی مصرف مواد غذایی سرشار از آهن و فیبرها مانند بروکلی، اسفناج، نخود، عدس و نخودفرنگی و غیره را افزایش دهید. قانون 5 میوه و سبزی در طول روز را به خاطر بسپارید. از هر فرصتی برای مصرف میوه و سبزیجات بیشتر استفاده کنید تا ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد را کسب کنید.

اسفناج یکی دیگر از موادغذایی است که برای رشد قد بچه ها بسیار موثر است؛ برای این که اسفناج مقدار بالایی از ویتامین ها و مواد مغذی ضروری را دارد. اضافه کردن اسفناج به رژیم غذایی میتواند روند رشد قد بچه ها را سرعت بخشد.

 میوه ها یا آبمیوه ها برای رشد و بلند قد شدن بسیار موثر هستند. این مواد غذایی سرشار از ویتامین (سی) و مواد معدنی مایحتاج بدن هستند که علاوه بر افزایش قد ، پوست را هم زیباتر می کنند.


گوشت ها:


پروتئین موجود در گوشت ها هم میتواند در رشد قدی کودک مؤثر باشد میتوان در هفته یک یا دو وعده گوشت قرمز و یک یا دو وعده گوشت مرغ را در دستور غذایی کودک قرار داد.

پنیر:

پنیر مواد غذایی مقوی است که کودکان در حال رشد باید بطور مرتب بخورند. پنیر دارای اندازه خوبی از کلسیم، پروتئین، ویتامین (ب12) و فسفر است. همچنین، پنیر یک جایگزین خوب برای گوشت به دلیل منبع خوب پروتئین است که به راحتی قابل هضم است. شما میتوانید ساندویچ پنیر همراه با سوپ های سالم برای بچه ها درست کنید.

جو دوسر:

پروتئین های گیاهی ثابت شده اند که به افزایش توده عضلانی کمک می کنند و همزمان با کاهش چربی ها موثرند. در سالهای در حال رشد کودک، مصرف جو دوسر برای صبحانه هر روز صبح می تواند راهی عالی برای رشد بلند، قوی و مناسب باشد.

میوه یا آبمیوه

میوه ها یا آبمیوه ها برای رشد و بلند قد شدن  بسیار موثر هستند. این مواد غذایی سرشار از ویتامین (سی) و مواد معدنی مایحتاج بدن هستند که علاوه بر افزایش قد ، پوست را هم زیباتر می کنند.

تخم مرغ:

تخم مرغ اولین غذایی است که در این لیست قرار دارد وباعث افزایش قد کودکان می شود. پژوهشگران می گویند خوردن یک تخم مرغ در روز کودک را قد بلندتر می کند. تخم مرغ منبع سالم و شگفت آور پروتئین می باشد.درصورتی که کودک به زرده یا سفیده تخم مرغ آلرژی ندارد، می توانید از بعد از شش ماهگی، این خوراکی معجزه بخش را به رژیم غذایی هفتگی وارد کنید. تخم مرغ سرشار از کلسیم، ویتامین (دی) و ریبوفلاوین است. تمام این مواد مغذی به رشد استخوان ها و داشتن بدنی سالم و قوی کمک می کند و در نتیجه همه این مواد به رشد قد کمک می کنند.

متخصصان تغذیه معتقد هستند با توجه به اینکه مشکلات کوتاه قدی ناشی از کمبود روی در بچه های عصر حاضر یکی از نگرانی های مسئولان بهداشتی جوامع به حساب می آید بر اساس سفارش سازمان بهداشت جهانی باید تخم مرغ که بی نیاز از ماده معدنی روی است در برنامه غذایی کودکان گنجانده شود. بد نیست بدانید تمام ذخیره روی موجود در تخم مرغ در زرده آن وجود دارد و این ماده حیاتی موجود در زرده تخم مرغ با پختن از بین نمی رود و ساختمان آن حفظ میشود.
میوه و سبزیجات

قارچ:

یکی دیگر از مواد مغذی و مفید برای افزایش قد کودکان، قارچ می باشد.قارچ هم سرشار از کلسیم می باشد و می توانید از آن غذاهای سالم و خوشمزه درست کنید.

موز:

موز دارای مواد مغذی مانند روی، منگنز، ویتامین (سی) پروتئین، پتاسیم، کلسیم و فسفر است که محرک مورد نیاز برای افزایش قد کودکان را فراهم می کند. در عصر رشد، بچه ها به این مواد مغذی ضروری نیاز دارند تا رشد قدشان زیاد شود. از جمله موزهای خام در رژیم غذایی کودک بهترین راه افزایش قد است.
 
دانه های خوراکی:

یکی دیگر از خوراکی های مفید برای افزایش قد کودکان، دانه های خوراکی می باشد. مغزیجات و دانه ها هم موادغذایی مناسبی هستند که میتوانید زمانی که کودک در حال رشد است از آنها استفاده کنید.  دانه هایی مانند برنج قهوه ای، گندم کامل منبع انرژی هستند که مملو از فیبر، ویتامین ها، آهن، منیزیم و سلنیوم هستند. دانه ها غنی از کالری هستند که در طول سال های رشد فرزندتان نقش مهمی دارند. میتوانید از مغزیجات و دانه ها بعنوان صبحانه یا میان وعده برای فرزندتان استفاده کنید.

 خوردن آب میتواند تأثیر خوبی بر روی بدن داشته باشد و رشد آن را تحریک کند. استفاده مقدار کافی از آب در بیش تر موارد نادیده گرفته میشود . با اینحال، آب می تواند هضم را بهبود ببخشد، سموم را از بدن دفع کند و سوخت وساز را بهتر کند. روزانه باید ۸ لیوان آب بنوشید تا سالم بمانید. شیوه دیگر استفاده از سبزیجات و میوه های آبکی مانند خیار و هندوانه است.


سویا:


سویا یکی از غذاهای مغذی است که نمی توان آنرا از لیست غذاهای مفید برای رشد کودک حذف کرد. این موادغذایی سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین و کربوهیدرات است. به همین علت سویا یک منبع کامل برای سلامت بدن است. سویا سرشاراز پروتئین است و به بهبود سلامت استخوان کمک می کند.

میوه های تازه
:

آنها نه تنها حاوی فیبر، پتاسیم و ویتامین ها هستند، بلکه راه های اشتها آور و خوشمزه ای برای رشد و بلند ترشدن هستند. شما به ویژه باید انبه، هندوانه، پرتقال و زردآلو را در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید.

میوه های خشک:


درست مانند میوه های تازه، میوه های خشک نیز با مجموعه ای از مواد مغذی مورد نیاز خود، نه تنها برای رشد قد، بلکه همچنین بسیاری از مزایای بهداشتی دیگر نیز دارند. تعداد انگشت شماری از گردو، بادام، قهوه ای، کشمش و پسته درهر روز، مقدار فراوانی پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر غذایی را به فرزندان شما می دهد. میوه های خشک نیز یک جایگزین ایده آل برای میان وعده های با کالری بالا را تشکیل می دهند.

هویج:

یکی دیگر از خوراکی های مفید برای افزایش قد کودکان ، هویج می باشد.هویج تازه ، سرشار از ویتامین (آ) می باشد. این ویتامین در سنتز پروتئین های بدن کمک می کند که به نوبه خود باعث رشد می شود. آنها بهترین خوراک خام، به عنوان سالاد و یا آب هویج می باشند .

آب:

خوردن آب میتواند تأثیر خوبی بر روی بدن داشته باشد و رشد آن را تحریک کند. استفاده مقدار کافی از آب در بیش تر موارد نادیده گرفته میشود . با اینحال، آب می تواند هضم را بهبود ببخشد، سموم را از بدن دفع کند و سوخت وساز را بهتر کند. روزانه باید ۸ لیوان آب بنوشید تا سالم بمانید. شیوه دیگر استفاده از سبزیجات و میوه های آبکی مانند خیار و هندوانه است.

شلغم:
شلغم نه تنها دارای مواد مقوی زیادی است، بلکه یکی از غذاهایی است که عمیقاً برای افزایش قد سفارش میشود ، شلغم است. شلغم یک منبع بی نیاز از ویتامین ها، مواد معدنی، چربی، فیبر و پروتئین است. تمامی این مواد مقوی، هورمون رشد در بدن را تحریک کرده و برای رشد قد بچه ها موثر هستند.
اندازه گرفتن قد

نقش خواب در افزایش قد:

علاوه بر مواد غذایی، خواب کامل هم نقش زیادی در افزایش قد کودکان دارد. معمولا کودکانی که دچار کم خونی اند، هم وزن گیری خوبی ندارند و هم قد شان کوتاه میماند. غیر از تغذیه، آنچه بر رشد قدی کودکان تاثیر میگذارد، یک خواب آرام شبانه است. خیلی از بچه ها ممکن است بعد از ظهرها 2ساعت بخوابند اما شب ها دیر بخوابند و صبح ها زود بلند شوند. این نوع خوابیدن ملاک نیست! خوابیدن در شب باید در شرایطی باشد که هورمون ملاتونین یا هورمون خواب ترشح شود. ملاتونین در زمان خواب و زمان فعالیت روزانه ترشح میشود. بسیار مهم است که کودکان خواب آرام شبانه داشته باشند و به اندازه کافی فعالیت کنند.

نقش ورزش در افزایش قد کودکان:

گرچه هرنوع فعالیت و ورزش های گوناگون برای توانمند ساختن عضلات و ارگان ها بسیار مفید و تأثیر گذار میباشد ، اکثر محققان در عرصه سلامتی به ورزش های کششی ارزش بیشتری می دهند. بکارگیری ورزش های کششی و پرشی سبک بدنی در زمان رشد تأثیر زیادی در افزایش قد دارند و موجبات افزایش طولی ستون مهره ها و استخوان های بلند را آماده و به افزایش ترشح هورمون رشد هم کمک می نمایند. شنا یکی از ورزش های تاثیرگذار بر سرعت بخشیدن به روند افزایش رشد قدی به شمار میروند ولی درصورتی که به مدت معین و به دفعات در طول هفته از سال های کودکی شروع و ادامه داده شود.

انجام فعالیت های ورزشی متناسب با سن وسال و شرایط فیزیولوژیکی و تناسب وزن و قد بطور مرتب و منظم که منجر به خستگی و بی حوصلگی و گرسنگی نگردد، نه تنها موجب نشاط و سرزندگی را فراهم می سازند بلکه به تولید و ترشح هورمون رشد هم منجر می شود.

ورزش با افزایش فشاری کاملا طبیعی بر استخوان‌بندی بدن، کمک می‌کند بدن کلسیم مورد نیازش را تا ده سال آینده تأمین کند. شاید ورزش همراه با افزایش قد نباشد، اما تراکم استخوان‌ها را به ارمغان می‌آورد.

بلند قدی، هدیه آفتاب:
قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌تواند در افزایش قد موثر باشد، سنتز ویتامین (دی) در بدن، تحت تاثیر نور آفتاب اتفاق می‌افتد. ویتامین (دی) به نوبه خود سبب افزایش جذب کلسیم می‌شود. زمانی که در معرض آفتاب قرار می‌گیرید، تولید ویتامین (دی) و جذب کلسیم در بدن افزایش می‌یابد و این عامل می‌تواند به رشد کمک کند. مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه شود، این است که در رشد قد افراد ژنتیک عامل غالب است اما برای رشد بهتر، تغذیه سالم، مصرف پروتئین و ورزش نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. در کنار اینها، ویتامین (دی) کلسیم، زینک و منیزیم نیز به رشد قدی کمک می‌کند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .