تبیان، دستیار زندگی

خورش حبشی یا زنگی

خورش حبشی یکی از غذاهای محلی جنوبی‌هاست، خورشی که در آن هم از شیره انگور و هم از رب انار استفاده می‌شود و طعم جالبی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خورش حبشی
خورش حبشی یا زنگی از خورش‌های مربوط به دوره صفوی است که علت انتخاب نام خورش هم برگرفته از رنگ تیره‌ی آن است.

مواد لازم:
گوشت: ۳۰۰ گرم

لپه: ۱/۲ پیمانه

پیازداغ: ۳ قاشق سوپ‌خوری

رب انار رقیق: ۱/۲ پیمانه

شیره انگور: ۳-۴ قاشق سوپ‌خوری

پودر بادام: ۱.۵ پیمانه

این غذا حاوی ویتامین‌های A، B، C و املاحی چون آهن، منیزیم، فسفر و کلسیم است و کالری بالایی دارد



برگه زردآلو یا قیسی: ۵-۶ عدد

آلو خورشتی: ۵-۶ عدد

کشمش سبز: ۵۰ گرم

ادویه خورشی: به مقدار لازم

نمک و فلفل: به مقدار لازم

نعنا خشک: ۲ قاشق سوپ‌خوری

سیر: ۲ حبه

کره: ۵۰ گرم

زعفران دم‌کرده: ۲ قاشق سوپ‌خوری

 طرز تهیه:
گوشت را خورشتی و به اندازه دلخواه برش زده و خوب بشویید. لپه را هم در کاسه‌ای با آب خیس کنید. کره را در تابه یا قابلمه‌ای که می‌خواهید خورش را در آن بپزید، آب کرده و گوشت را همراه با پیازداغ در آن تفت داده و خوب هم بزنید.

لپه را از آب خارج کنید، به گوشت اضافه کرده و تفت دهید. وقتی که آب‌گوشت گرفته شد ادویه خورشی را به مواد اضافه کرده و کمی با گوشت، پیازداغ و لپه هم بزنید. البته دقت کنید که ادویه خیلی روی حرارت نباشد چون می‌سوزد، پس باید زود در قابلمه آب بریزید. آن‌قدر که به اندازه یک بند انگشت آب روی مواد باشد. حالا در قابلمه را بسته، صبر کنید تا گوشت و لپه بپزد. آلوها (برگه آلو، برگه زردآلو یا قیسی) را شسته و حدود یک ربع خیس کنید.

حدود یک ساعت که غذا جوشید، رب انار و شیره انگور را اضافه کنید. کشمش را پاک کرده و به مدت یک ربع خیس کنید. بعد از این مدت بادام پودر شده، آلوها و زردآلو و کشمش را به خورش اضافه کنید. در اینجا می‌توانید نمک، فلفل و زعفران را هم اضافه کنید تا خورشتان مزه‌دار شود.

حالا که همه مواد را در خورش ریختید، حرارت را کم کنید و در قابلمه را گذاشته، صبر کنید تا خورش جا بیفتد یا به‌اصطلاح به روغن بیفتد. سیر را به شکل دلخواه ریز یا حلقه‌ای خرد کرده و در روغن سرخ کنید. نعنا را هم در روغن یا کره تفت دهید و برای سرو غذا سیرداغ و پیازداغ را روی آن ریخته و تزئین کنید.

نکته مهم
خورش رو قبل از سرو بچشید. اگر زیاد شیرین بود یک یا دو قاشق سوپ‌خوری سرکه به آن اضافه کنید و اگر ترشی آن زیاد بود و خورش را شیرین‌تر دوست داشتید مقدار شیره انگور را زیاد کنید.

خواص خورش حبشی

این غذا حاوی ویتامین‌های A، B، C و املاحی چون آهن، منیزیم، فسفر و کلسیم است و کالری بالایی دارد.

خواص خورش حبشی از منظر طب سنتی

این غذا در دسته غذاهای با طبع گرم قرار می‌گیرد که با توجه به ترکیب خاص این خورش و وجود گوشت گوسفند، بادام و برگه زردآلو، رب انار و شیره انگور باید آن را مقوی عمومی بدن، مقوی قلب، مغز و کبد، و خون‌ساز دانست.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.