تبیان، دستیار زندگی

غذایی که سوز زمستان را می‌شکند

خشیل اردبیل

خشیل از جمله غذاهای سنتی شهر اردبیل است که به ندرت نسل جوان و کودکان با آن آشنا هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خشیل اردبیل
 این غذای سنتی و مقوی مدت‌هاست که به فراموشی سپرده شده است. به سبب وجود مقدار زیادی گندم و شکر و کره طبیعی در این نوع غذا برخی بر این باورند که خوردن خشیل باعث مقاومت بدن در برابر سرما می‌شود.

مواد لازم:

ارزش کلیدی این غذا در استفاده از مواد اولیه سالم است


کره: به مقدار لازم
شیر: به مقدار لازم
عسل: به مقدار لازم
آب سرد: ۴ پیمانه
آرد: ۶-۴ قاشق سوپ‌خوری
بلغور گندم: ۱ پیمانه

طرز تهیه:

1. بلغور را خیس کرده و بعد از چند ساعت با آب بپزید تا زمانی که آب بلغور کشیده شود. سپس بگذارید تا سرد شود.
۲. حداقل ۴ قاشق آرد را در ۴ پیمانه آب سرد حل کرده، بلغور پخته شده را به آن اضافه و روی حرارت قرار دهید و هم بزنید تا غلیظ‌تر از حلیم شده، بوی خامی آرد از بین برود.
۳. در صورت لزوم می‌توان یک الی دو قاشق سوپ‌خوری دیگر آرد اضافه کرد تا به غلظت آن افزوده شود.
۴. برای سرو کردن خشیل، آن را در ظرف گودی ریخته، وسط آن را گود کرده و شیر و عسل بریزید.
۵. اطراف آن را نیز کره‌ی آب شده اضافه کنید که مقدار کره به میل و سلیقه شما بستگی دارد.
۶. خشیل را حتماً باید با شیره مصرف کرد چون بدون شیره بدون مزه خواهد بود و برای صبحانه بخصوص در روزهای سرد زمستانی و همچنین برای تقویت بنیه و خون‌سازی بسیار مناسب است.

نکته: این غذا را می‌توانید با مخلوط کره، دارچین و شکر سرو کنید. از (دوشاب) شیره انگور نیز می‌توان به جای شکر استفاده کرد.

خواص خشیل

خشیل از غذاهای پرکالری است که برای تولید انرژی قابل توجه در بدن فرد می‌تواند استفاده شود. ارزش کلیدی این غذا در استفاده از مواد اولیه سالم است. به طوری که در تهیه غذا از آرد سبوس‌دار، کره محلی و حتی در برخی مواقع شیره انگور به جای شکر استفاده می‌شود.

بلغور گندم منبع سرشاری از مواد معدنی مورد نیاز بدن است و علاوه بر آهن و فسفر و روی در یک پیمانه بلغور مواد زیر موجود است:

– یک میلی‌گرم منگنز که در حدود نصف نیاز روزانه از بدن را تأمین می‌کند. منگنز برای حفظ سلامت استخوان‌ها و اعصاب و دستگاه تناسلی مفید است.

– ۱۵ میکروگرم سلنیوم (Selenium) که در حدود ۲۲ درصد نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند و برای حفظ و حمایت قلب و تقویت سیستم دفاع طبیعی بدن کمک می‌کند.

– ۵۸ میلی‌گرم منیزیوم که ۱۵ درصد نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند و به تنظیم ضربان قلب و فعالیت و اعصاب و انقباض عضلات و تشکیل استخوان‌ها کمک می‌کند.

خشیل برای صبحانه بخصوص در روزهای سرد زمستانی و همچنین برای تقویت بنیه و خون‌سازی بسیار مناسب است


بلغور یکی از مواد غذایی سنتی ایران و در عین حال از نظر مواد مغذی شفابخش بسیار ارزشمند است که متأسفانه در حال حاضر از الگوی غذایی مردم تا حدود زیادی حذف شده است. خوردن بلغور می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از سرطان کولون و سرطان پستان و دیابت داشته باشد به علاوه چون دارای مقدار قابل‌ملاحظه‌ای فیبر است می‌تواند برای انواع ناراحتی‌ها از جمله برای رفع یبوست و کنترل بیماری دایورتیکولار و کنترل بواسیر مفید باشد.

خواص خشیل از منظر طب سنتی:

– افزایش اشتها
– افزایش نیروی جنسی
– مفید برای سرفه، نرم‌کننده سینه و رفع گرفتگی صدا
– ازدیاد شیر در زنان شیرده
– تقویت افراد ضعیف و چاق‌کننده
– خون‌ساز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.