تبیان، دستیار زندگی

گزارشی از فعالیت یک خیریه خودجوش

با مبلغ‌های ناچیز هم می‌توانید به مؤسسات خیریه کمک کنید

خیلی از شما در شرایطی قرار دارید که می‌توانید به خیریه‌ها کمک کنید اما تصور می‌کنید کمک‌های مالی و غیرمالی به مؤسسات خیریه با مبلغ‌های ناچیز و کم امکان‌پذیر نیست؛ درحالی‌که شاید همین کمک‌های اندک بتواند گوشه‌ بزرگی از زندگی یک نیازمند را برطرف کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موسسات خیریه،خیریه،نیازمندان،محرومان،ماه رمضان،سبدکالا،کمک مالی،مهراوران ناجی،خادم امام رضا،خیر رساندن،کمک داوطلبانه،اشتغال،کسب درآمد،هزینه درمان،جهیزیه،نذر،خیرات،انفاق
در میان آپارتمان‌های سر به فلک کشیده و نوساز شهر، مناطق زاغه نشین و محرومی وجود دارد که ساکنان آن بسیار سخت و مشقت‌بار با مشکلات مالی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. این خانه‌ها جای دوری نیستند. همین ‌جا، زیر آسمان همین شهر، در چند قدمی خانه‌های ما افرادی زندگی می‌کنند که از داشتن بسیاری از امکانات مثل تهیه یک غذای ساده، رفتن به مدرسه، تفریح، لباس مناسب، وسایل گرمایش و سرمایش و ... محروم‌اند اما هستند افرادی هم که گره‌گشایی از مشکلات محرومان دغدغه‌شان است و دوست دارند برای رفع اندوه دیگران هر آنچه در توان دارند، صرف کنند.

«سودابه ناجی» مؤسس خیریه مهرآوران ناجی و مسئول اجرایی بنیاد خیریه محراب ابوتراب(ع) در جنوب تهران یکی از آن افراد خیّری است که نزدیک به 30 سال به‌صورت کاملاً خودجوش در تمام زمینه‌های خیر فعالیت می‌کند. او گوشه کوچکی از خانه خود را صرف امور خیریه کرده و با کمک جمعی از دوستانش، کارهای خیرخواهانه و کمک‌رسانی به افراد نیازمند را انجام می‌دهد. همچنین این بانوی خیر اندیش نزدیک به 9 سال است که در حرم امام رضا(ع) خادمی می‌کند و قرارش با امام رئوف هر شب جمعه مقابل باب الرضا(ع) است.

سودابه ناجی درباره کمک به نیازمندان در ماه رمضان امسال به تبیان می‌گوید: «امسال در ماه رمضان به 200 خانوار محروم و نیازمند سبد کالا اهدا کردیم که این سبدها شامل گوشت قرمز، برنج ایرانی، روغن، شکر، خرما و پنیر بود. متأسفانه هر سال بر تعداد نیازمندان افزوده می‌شود و با توجه به مشکلات اقتصادی، ما در تهیه سبد کالا با مشکل روبه‌رو می‌شویم. ازاین‌رو، ما نیازمند کمک افراد خیّر و نیکوکار هستیم.»

خیر رساندن فقط به معنای پخش ارزاق در بین نیازمندان نیست بلکه انجام کارهای خیر شاخه‌های مختلفی دارد و افراد می‌توانند با شناسایی نیازمندان، پیدا کردن کار برای یک جوان، پرداخت هزینه درمان یک نیازمند، مشاوره دادن، معرفی دختر و پسرهای جوان به یکدیگر، تهیه جهیزیه و... در کار خیر شریک شوند



ناجی در پاسخ به سؤال تبیان در خصوص نحوه همکاری با مؤسسات خیریه اظهار کرد: «افراد بخشنده و سخاوتمند زیادی در جامعه هستند که بنا بر حس انسان‌دوستی خود علاقه‌مند به همکاری با مؤسسات و انجمن‌های خیریه هستند اما استطاعت مالی آن‌چنانی برای کمک به مؤسسات خیریه را ندارند؛ این افراد می‌توانند با کمترین مقدار ولو 10 هزار تومان در کمک به نیازمندان شریک شوند و یا در بسته‌بندی اقلام و اجناس با مؤسسات خیریه همکاری داشته باشند. تمام مؤسسات خیریه به خصوص آنهایی که به‌صورت خودجوش و بدون پشتوانه مالی اقدام به انجام کار خیر می‌کنند، از کمک‌های داوطلبانه استقبال خواهند کرد زیرا فعالیت‌های داوطلبانه باعث گام‌های بلند و مثبت در جهت اهداف خیریه می‌شود.»

این بانوی خیرخواه هدفمند کردن خیرات، نذورات و انفاق را مهم‌ترین اصل می‌داند و می‌گوید: «در جامعه برای نذرها، خیرات و انفاق‌ هزینه‌های زیادی می‌شود که دردی از نیازمندان درمان نمی‌کند. نذر و خیرات که همیشه نباید با انداختن سفره حضرت ابوالفضل(ع)، غذا پختن و پخش میوه و شیرینی ادا شود؛ گاهی می‌توان برای حل مشکل نیازمندی نذر کرد و هزینه خیرات، نذورات و انفاق را به‌صورت هدفمند در بین نیازمندان پخش کرد. در واقع، یکی از برنامه های ما این است که مردم را با هدفمندسازی خیرات و نذورات تشویق به همکاری در امور خیر می‌کنیم.»

وی با اشاره به اینکه یکی از معیارهای واجد شرایط بودن افراد برای دریافت کمک از مؤسسات خیریه عدم استطاعت مالی است، افزود: «الزامی ندارد که فردی که از مؤسسات خیریه درخواست کمک می‌کند حتماً فاقد شغل باشد؛ چنانچه برخی افراد باوجود اشتغال و کسب درآمد، حقوقشان به ‌قدری نیست که بتوانند امرارمعاش کنند، در این صورت نیز شخص می‌تواند از مؤسسه خیریه درخواست کمک نماید.»

ناجی جهت کسب اطمینان مردم از فعالیت خیریه‌ها گفت: «افراد برای کمک به خیریه‌ها به‌ خصوص مؤسساتی مثل خیریه ما که به‌ صورت خودجوش فعالیت می‌کنند، باید از نزدیک از آن خیریه بازدید کنند و با اقدامات، فعالیت‌ها و پیشینه خیریه آشنا شوند. همچنین می‌توانند از طریق تماس با خیریه و عضو شدن در گروه‌ها و کانال‌های مؤسسه با اقدامات آنها آشنا شده و با اعتماد کامل به مؤسسات خیریه کمک کنند.»

این بانوی خیّر در پایان افزود: «کمک به دیگران کار 124 هزار پیغمبر بود. میانبرترین راه عالم برای رسیدن به خدا رسیدگی به مردم است چرا که اشک مردم، اشک خداست و خنده مردم، خنده خداست. در واقع کار هستی، به مردم خیر رساندن است و خیر رساندن فقط به معنای پخش ارزاق در بین نیازمندان نیست بلکه انجام کارهای خیر شاخه‌های مختلفی دارد و افراد می‌توانند با شناسایی نیازمندان، پیدا کردن کار برای یک جوان، پرداخت هزینه درمان یک نیازمند، مشاوره دادن، معرفی دختر و پسرهای جوان به یکدیگر، تهیه جهیزیه و... در کار خیر شریک شود.»