تبیان، دستیار زندگی

تفسیر جزء بیست و هفتم قرآن

منظور از «مطهرون» هم كسانى هستند كه خداوند متعال دل هایشان را از هر رجس و پلیدى پاك كرده است. پس مطهرون عبارتند از كسانى كه خداى تعالى دل هایشان را پاك كرده که برترین و بارزترین مصداق شان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تفسیر جزء بیست و هفتم قرآن
الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ اتَّبَعَتهُْمْ ذُرِّیَّتهُُم بِإِیمَانٍ أَلحَْقْنَا بهِِمْ ذُرِّیَّتهَُمْ (21- طور)
كسانى كه ایمان آوردند و فرزندان شان [به نوعى‏] در ایمان از آنان پیروى كردند، فرزندان شان را [در بهشت‏] به آنان ملحق مى‏ كنیم‏.
یک از نعمت هایی که خدا به بهشتیان داده و موجب سرور آن ها می شود وعده ایست که در این آیه آمده است. خداوند متعال در مورد اهل بهشت می فرماید: ما از میان فرزندان مؤمنین، آن هایى را كه در ایمان به خدا به نوعى از ایشان پیروى كردند به آن ها ملحق مى‏ كنیم. و این كار را بدان جهت مى‏ كند كه مومنین خشنود گشته؛ چشم شان روشن شود. بی تردید این نیز خود یك نعمت بزرگ است كه انسان، فرزندان با ایمان و مورد علاقه‏ اش را در بهشت در كنار خود ببیند، و از انس با آن ها لذت برد.

فَأَعْرِضْ عَن مَّن تَوَلىَ‏ عَن ذِكْرِنَا وَ لَمْ یُرِدْ إِلَّا الْحَیَوةَ الدُّنْیَا(29- نجم)
از كسانى كه از یاد ما روى گردانده ‏اند و جز زندگى دنیا را نخواسته‏ اند، روى بگردان.
با توجه به آیه قبل و بعد از این آیه دستوری که آیه می دهد این است: این مشركین‏ چون از ذكر ما رویگردان شده و تنها همّ و غم شان زندگى دنیا است و بس؛ علم را رها كرده دنبال ظن را گرفته ‏اند و تابع هواى نفس خویش شده اند؛ بنابراین تحلیل، این ها از علوم وحیانی و هدایت بی بهره اند و تنها بهره‏ ایشان از علم؛ منحصر به مسائل مادى دنیوى است، و چون چنین است تو نیز از آنان اعراض كن، براى اینكه ایشان گمراهند.

إِنَّهُ لَقُرْءَانٌ كَرِیمٌ(77)فىِ كِتَابٍ مَّكْنُونٍ(78)لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ(79- واقعه)
یقیناً این قرآن، قرآنى است ارجمند و باارزش [كه‏] در كتابى مصون از هر گونه تحریف و دگرگونى [به نام لوح محفوظ جاى دارد.] جز پاك شدگان به آن دسترسى ندارند.
در این آیات خداوند متعال ابتدا قرآن را به کریم بودن توصیف کرده و می ستاید. قرآن به طور مطلق كریم و محترم است؛ هم از آن جهت که نزد خداوند كریم است و هم بدین جهت كه صفاتى پسندیده دارد و هم به این جهت كه سود رسان براى خلق است‏.

إعْلَمُواْ أَنَّمَا الحَْیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَ لهَْوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفَاخُرُ بَیْنَكُمْ وَ تَكاَثُرٌ فىِ الْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ  كَمَثَلِ غَیْثٍ أَعجَْبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثمُ‏َّ یهَِیجُ فَترََاهُ مُصْفَرًّا ثمُ‏َّ یَكُونُ حُطَامًا وَ فىِ الاَْخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانٌ وَ مَا الحَْیَوةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ(20- حدید)
بدانید زندگى دنیا تنها بازى و سرگرمى و تجمّل پرستى و فخرفروشى در میان شما و افزون طلبى در اموال و فرزندان است، همانند بارانى كه محصولش كشاورزان را در شگفتى فرو مى‏برد، سپس خشك مى‏شود بگونه ‏اى كه آن را زردرنگ مى‏بینى سپس تبدیل به كاه مى‏ شود! و در آخرت، عذاب شدید است یا مغفرت و رضاى الهى و (به هر حال) زندگى دنیا چیزى جز متاع فریب نیست.

متن تفسیر المیزان جزء بیست و هفتم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر مجمع البیان جزء بیست و هفتم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر نمونه جزء بیست و هفتم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر نور جزء بیست و هفتم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر کشاف جزء بیست و هفتم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر اطیب البیان جزء بیست و هفتم به همراه صوت و تفسیر

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان