تبیان، دستیار زندگی

تفسیر جزء بیست و پنجم قرآن

گر چه نقش بعضى از غذاها و داروها را در افزایش احتمال تولد پسر یا دختر نمى‏ توان انكار كرد، ولى باید دانست كه آن اثر را هم خدا در آن دارو و روش ها قرار داده است و هیچ کدام خارج از علم و قدرت خدا نیستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تفسیر جزء بیست و پنجم قرآن
لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ یخَْلُقُ مَا یَشَاءُ یهََبُ لِمَن یَشَاءُ إِنَاثًا وَ یَهَبُ لِمَن یَشَاءُ الذُّكُورَ(49) أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًا وَ إِنَاثًا وَ یجَْعَلُ مَن یَشَاءُ عَقِیمًا إِنَّهُ عَلِیمٌ قَدِیرٌ(50- شوری)
مالكیّت و فرمانروایى آسمان ‏ها و زمین فقط در سیطره خداست، هر چه را بخواهد مى‏ آفریند، به هر كس بخواهد دختر عطا مى‏ كند و به هر كس بخواهد پسر مى‏ بخشد؛ یا پسر و دختر را با هم مى ‏دهد و هر كه را بخواهد عقیم مى‏ كند و فرزند نمى ‏دهد كه او دانا و تواناست.
قرآن کریم براى نشان دادن این واقعیت كه هر گونه نعمت و رحمت در این عالم از سوى خدا است و كسى از خود چیزى ندارد به یك قانون كلى و یك مصداق روشن آن اشاره كرده و مى‏ فرماید: «مالكیت و حاكمیت آسمان ها و زمین براى خدا است و هر چه بخواهد مى ‏آفریند» و به همین دلیل همه ریزخوار خوان نعمت او هستند و نیازمند به لطف و رحمت او؛ از این رو نه غرور به هنگام نعمت منطقى است و نه یاس به هنگام مصیبت.
آنگاه به نمونه روشنى از این واقعیت كه هیچ كس از خود چیزى ندارد و هر چه هست از ناحیه او است اشاره کرده می فرماید: به هر كس اراده كند دختر مى‏ بخشد و به هر كس بخواهد پسر. یا اگر بخواهد هر دو آن ها را مى‏ دهد و هر كس را هم که مصلحت بداند عقیم و بى فرزند مى‏ گذارد.
به این ترتیب مردم را به چهار گروه تقسیم کرد: آن هایى كه تنها پسر دارند و در آرزوى دخترى هستند و آن ها كه دختر دارند و در آرزوى پسرى و آن ها كه هر دو را دارند و گروهى كه فاقد هر گونه فرزندند و قلب شان در آرزوى آن پر مى‏ كشد.

لِتَسْتَوُاْ عَلىَ‏ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُواْ نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَیْتُمْ عَلَیْهِ وَ تَقُولُواْ سُبْحَانَ الَّذِى سَخَّرَ لَنَا هَاذَا وَ مَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ(13)وَ إِنَّا إِلىَ‏ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ(14- زخرف)
كه بر پشت آن استقرار یابید و چون بر آن استقرار یافتید، نعمت پروردگارتان را به یاد آورید و بگویید: منزّه است خدایى كه این را رام ما كرد كه ما قدرت آن را نداشتیم و ما به سوى پروردگارمان باز خواهیم گشت.
«استواء بر ظهر» به معناى استقرار بر پشت حیوان و یا هر مركب سواری دیگر است. منظور از مرکب با توجه به آیه قبل (آیه 12) فقط چهارپایان نیست بلکه به قرینه «کشتی» که در آیه آمده است هر گونه وسیله نقلیه را در بر می گیرد که در عصر حاضر ماشین، قطار و هواپیما از رایج ترین آن هاست.
و «ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ» هم مفهومش این است كه اگر لطف پروردگار نبود ما هرگز قادر به کنترل و ادراه این مرکب ها نبودیم. و اینکه در پایان دعای مومنین این چنین دارد که: «وَ إِنَّا إِلىَ‏ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ؛ و بی شک ما به سوى پروردگارمان باز خواهیم گشت» برای آن است که آن ها را به یاد قیامت بیندازد که امروز سوار بر وسیله ای گران قیمت شده و در زمین جابجا می شویم به یاد داشته باشیم که بالاخره تابوتی هم هست که در انتظار ماست.

متن تفسیر المیزان جزء بیست و پنجم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر مجمع البیان جزء بیست و پنجم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر نمونه جزء بیست و پنجم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر نور جزء بیست و پنجم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر کشاف جزء بیست و پنجم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر اطیب البیان جزء بیست و پنجم به همراه صوت و تفسیر

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان