تبیان، دستیار زندگی

حفظ سلامت با روش‌هایی ساده

ترفندهای مفید سلامتی که خوب است عادت شوند

چند عادت ساده‌ی سلامتی که به شما توصیه می‌کنیم به عادت‌های روزمره‌ی خود اضافه کنید و ببینید چقدر بیشتر احساس انرژی و شادابی خواهید داشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذا خوردن سر یک ساعت مشخص

هر روز سر ساعت مشخصی غذا بخورید

وقتی بدنتان نمی‌داند انتظار چه چیزی را باید داشته باشد، دچار استرس می‌شود. عادت ساده‌ای مثل هر روز سر ساعت مشخص غذا خوردن می‌تواند هورمون استرستان را کاهش دهد. ضمناً نظم داشتن ساعت تغذیه برای ریتم شبانه‌روزی بدن نیز اهمیت دارد، چون می‌تواند سیگنال‌های پیوسته و قابل اعتمادی بفرستد.

چای سبز و سفید بیشتر بنوشید

تحقیقات نشان داده است چای می‌تواند خطر حمله قلبی، بعضی از سرطان‌ها، دیابت نوع دوم و بیماری پارکینسون را کاهش دهد. چای سبز و چای سفید بیشتر از چای سیاه آنتی‌اکسیدان دارند. چای سبز زمانی بیشترین قدرت آنتی‌اکسیدانی را دارد که به مدت دو ساعت در آب سرد خیس بخورد و دم بکشد.

بیشتر بایستید

وقتی ساعت‌های طولانی می‌نشینید، تری‌گلیسریدتان بالا می‌رود، کلسترول خوبتان افت می‌کند و بدنتان دچار التهاب می‌شود. در نتیجه زمینه‌ی مساعدی برای حمله قلبی یا سکته مغزی فراهم خواهد شد. خوشبختانه زیاد نشستن یکی از ریسک فاکتورهای سکته مغزی است که کاملاً تحت کنترل شماست.

کمتر گوشت قرمز بخورید

بالاخره گوشت قرمز برای سلامتی خوب است یا بد؟ هرچند همچنان بحث‌ها در این مورد ادامه دارد؛ اما توصیه‌ای که همه آن را قبول دارند این است که در مصرف گوشت قرمز به صورت استیک و کباب باید بیشتر احتیاط کنید.

بیشتر خودتان آشپزی کنید

حتماً می‌دانید که خوردن غذای خانگی که خودتان آن را تهیه کرده‌اید بسیار سالم‌تر و بهتر از غذای بیرون است. فواید درست کردن غذای خانگی فقط به سالم‌تر بودن غذا مربوط نمی‌شود، بلکه خرید مواد اولیه، طبق دستور غذایی عمل کردن و مراحل آماده‌سازی و پخت و پز غذا، به مغزتان کمک می‌کند ارتباطات عصبی جدیدی ایجاد نماید. اگر عادت به آشپزی ندارید، کم‌کم شروع کنید و سعی کنید هر هفته، یک وعده غذای خانگی به وعده‌های غذایی‌تان اضافه کنید.

از افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند، حداقل دو متر فاصله بگیرید

بیشتر ویروس‌ها با ترشحات تنفسی منتشر می‌شوند. عطسه و سرفه کردن، ذرات تنفسی را تا دو متر پرتاب می‌کند. بنابراین بهتر است در فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا سعی کنید حداقل دو متر فاصله را از کسانی که بیمار هستند حفظ کنید.

وقتی ساعت‌های طولانی می‌نشینید، تری‌گلیسرید بالا می‌رود، کلسترول خوب افت می‌کند و بدنتان دچار التهاب می‌شود. در نتیجه زمینه‌ی مساعدی برای حمله قلبی یا سکته مغزی فراهم خواهد شد


قبل از رانندگی کردن آب بنوشید

مطالعات نشان می‌دهد حتی کم‌آبی یا دهیدراسیون خفیف بدن نیز می‌تواند تمرکز حواس راننده را کاهش دهد و ایمنی رانندگی را به خطر بیندازد. در مطالعه‌ای، دانشمندان دو تست رانندگی مشابه انجام دادند که در یکی از تست‌ها افراد، روز قبل از رانندگی و روز رانندگی، مقدار زیادی آب نوشیده بودند و در تست دیگر، افراد در این دو روز مقدار کمی آب نوشیده بودند. این افراد وقتی بدنشان دهیدراته بود، مرتکب 101 خطای رانندگی شده بودند اما زمانی که هیدراته بودند، تنها 47 خطای رانندگی داشتند.

روزی یک سیب بخورید

توصیه‌ی قدیمی به خوردن یک عدد سیب در روز بیخود نیست. مطالعه‌ای نشان داده افراد سالمندی که شروع کرده بودند به روزی یک سیب خوردن، کلسترول بدشان 23 درصد پایین آمده و کلسترول خوبشان نیز 4 درصد افزایش یافته بود. ضمناً خوردن سیب می‌تواند رشد سرطان سینه را مهار کند.

از پزشکتان بپرسید: «آیا دست‌هایتان تمیزند؟»

شستن دست‌ها یکی از بهترین و اصلی‌ترین راه‌های کنترل عفونت‌ها در محیط‌های درمانی است؛ اما شاید باور نکنید که پزشک‌ها همیشه هم عادت ندارند قبل از معاینه‌ی بیماران دست‌های خود را بشویند. شاید فکر کنید کار درستی نیست اما خجالت نکشید و از پزشکتان بپرسید: «من شرمنده‌ام که این سؤال را می‌پرسم، اما حالا که می‌خواهید معاینه‌ام کنید آیا دست‌هایتان تمیز هستند؟»

دست چپتان را مشت کنید

این بار که با موقعیتی استرس برانگیز روبرو شدید که مجبور هم بودید دقت فیزیکی‌تان را حفظ کنید (مثلاً راه رفتن در مسیری خطرناک)، دست چپتان را مشت کنید. همین ترفند ساده کمکتان می‌کند خونسردی‌تان را حفظ کنید. احساس بد در زمان استرس و تنش، ناشی از فعالیت مغز در نیمکره‌ی غیرمسلط مغز است، و پرت کردن حواس در این سمت (با مشت کردن دست چپ در صورتی که راست دست هستید و برعکس) می‌تواند جلوی فکر و خیال زیاد را که منجر به خطا و اشتباه می‌شود بگیرد.

درست فین کنید

خالی کردن ترشحات بینی هم راه روش خودش را دارد. فین کردن از هر دو سوراخ بینی به طور همزمان می‌تواند فشار زیادی به حفره‌های بینی وارد کرده و موکوس و ترشحات را به اعماق سینوس‌ها بکشاند. در نتیجه عفونت پخش شده و حالتان بدتر خواهد شد. برای پاکسازی بینی، به آرامی ابتدا از یک سوراخ و سپس سوراخ دیگر فین کنید.


ترفندی برای غلبه بر هوس شیرینی

دلتان می‌خواهد زیاد شیرینی بخورید؟ یکی دو تا بخورید و سپس 15 دقیقه صبر کنید و ببینید واقعاً باز هم شیرینی می‌خواهید. این ترفندی است برگرفته از نتایج یک مطالعه. 100 فرد بزرگسال به دو دسته تقسیم شدند و یک دسته مقدار کمتری از یک اسنک شیرین و دسته‌ی دیگر مقدار بیشتری از همان اسنک خورد. با اینکه گروه اول بیشتر شیرینی خورده بود و تقریباً 77 درصد کالری بیشتری نسبت به گروه دوم دریافت کرده بود، اما هر دو گروه گزارش کردند که بعد از 15 دقیقه، به یک اندازه تمایل به شیرینی بیشتر داشتند (تمایل بسیار کمی داشتند).

پیاده به محل کارتان بروید

افرادی که پیاده تا محل کارشان می‌روند، 40 درصد کمتر ممکن است دیابت بگیرند و 20 درصد کمتر دچار اضافه وزن می‌شوند و ضمناً 17 درصد کمتر احتمال دارد فشارخونشان بالا برود.

قبل از غذا درست کردن دست‌هایتان را بشویید

خیلی از بیماری‌های واگیردار ناشی از بهداشت نادرست هستند. اگر قبل از پخت و پز، دست‌های خود را حداقل به مدت 20 ثانیه نشویید، میکروب‌های غذاهای خام مانند گوشت و مرغ را به سایر چیزهای آشپزخانه انتقال می‌دهید، مثلاً دستگیره‌ی یخچال یا ظروف ادویه.

به عنوان میان وعده، مغز بخورید

افرادی که روزی یک مشت مغز می‌خورند، طول عمر بیشتری دارند. مغزها دارای میزان زیادی چربی‌های سالم و غیراشباع هستند که می‌توانند کلسترول و التهاب را کاهش داده و ریسک بیماری قلبی و سرطان و ... را پایین بیاورند.

پنجره‌ها را باز کنید

هوای داخل خانه ممکن است بدتر از هوای آلوده‌ی بیرون باشد. منابع آلودگی هوا در خانه زیادند: اسپری‌ها، شمع و بخارات پخت و پز و ...، همگی می‌توانند هوای داخل را به شدت آلوده کنند. هر چند این مواد در مقدار کم بی‌ضررند؛ اما وقتی با هم ترکیب می‌شوند می‌توانند در بدن التهاب ایجاد کرده و فشارخون را بالا ببرند. ساعت‌هایی از روز که هوا خوب است پنجره‌ها را باز و هوای داخل را تهویه کنید.

شیر باید یکی از نوشیدنی‌های روزانه‌تان باشد

شیر کم‌چرب یا بدون چربی می‌تواند جلوی پیشرفت آرتروز زانو را بگیرد. جالب است بدانید مصرف پنیر ظاهراً می‌تواند آرتروز را بدتر کند و دلیل آن احتمالاً چربی اشباع پنیر است که می‌تواند التهاب در بدن ایجاد کند.

با دمپایی رانندگی نکنید

دمپایی و صندل ممکن است از پایتان دربیاید یا اینکه زیر پدال گاز و ترمز گیر کند و یا اینکه پدال‌ها را همزمان فشار بدهد. رانندگی کردن یکی از خطرناک‌ترین فعالیت‌ها در زندگی فرد است. پس چرا با بی‌احتیاطی آن را خطرناک‌تر کنید؟ هنگام رانندگی حتماً کفش به پا کنید و اگر کفش در دسترس‌تان نیست، دمپایی یا صندل را از پاهایتان درآورید و پابرهنه رانندگی کنید.

شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌هایتان را کمتر چک کنید

این هم راهی دیگر برای کاهش استرس: شما واقعاً مجبور نیستید روزی چند بار ایمیل یا پیام‌هایتان را چک کنید. کمتر چک کردن اینباکس‌ها می‌تواند به میزان چشمگیری استرس روزانه‌تان را کاهش بدهد.

خشکی چشم دارید؟ یک نفس عمیق بکشید

محققان ژاپنی از 20 زن خواستند سه دقیقه یا به صورت معمول یا به صورت عمیق و شکمی نفس بکشند. بعد از تنفس نرمال، حجم اشک چشم یکسان باقی مانده بود؛ اما بعد از 15 دقیقه تنفس عمیق، 48 درصد میزان تولید اشک بیشتر شده بود. تنفس عمیق می‌تواند تعادل میان بخشی از سیستم عصبی را که به تولید اشک مرتبط است بازیابی کند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.