تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه انواع دسرهای مخصوص ماه رمضان

رمضان، ماه پرستش و بخشایش خداوند است. ماه رمضان دسرها و شیرینی جات خاص خودش را دارد.در این مقاله می خواهیم طرز تهیه تعدادی از این دسرها را بیان کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاچی

کاچی


از سنت های دیرباز ایرانیان و به خصوص تبریزی ها این بوده است که برای افطار، کاچی بخورند. کاچی یک دسر و میان وعده ایرانی است که می‌توان حتی آن را به عنوان شام میل کرد. کاچی به دلیل اینکه در تهیه آن از کره، آرد و  زعفران استفاده می‌کنند  و بسیار مقوی است، به همین منظور از قدیم برای زنانی که تازه زایمان کرده‌اند کاچی درست می‌کنند تا قوای جسمانی خود را به دست بیاورند.

مواد لازم برای تهیه کاچی: برای تهیه این دسر خوشمزه،یک پیمانه آرد گندم،200 گرم کره،سه پیمانه آب،نصف پیمانه گلاب،یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده،یک قاشق غذا خوری خلال بادام و یک قاشق غذاخوری خلال پسته و یک پیمانه شکر نیاز داریم.

طرز تهیه کاچی:

ابتدا برای تهیه کاچی یک قابلمه را انتخاب کنید و آب در آن بریزید، سپس بر روی حرارت ملایم بگذارید و شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید تا شکر آب شود و محلولی غلیظ بدست آید. سپس آن را از روی اجاق گاز بردارید و گلاب به آن اضافه کنید. به دو نکته در اینجا توجه کنید، یکی اینکه وقتی گلاب را اضافه کنید که قابلمه روی حرارت نباشد تا عطر گلاب نپرد و دومی اینکه غلظت مایع شما باید به اندازه غلظت شهد مربا باشد.

در مرحله بعدی در قابلمه‌ای آرد را بریزید و سپس کره را به آن اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار داده و تفت دهید تا خام بودن آرد از بین برود و رنگ آن کمی به قهوه ای سوخته متمایل شود.

در گام بعدی شیره ای را که در مرحله اول درست کردید را به ظرف آرد اضافه کنید و آن را حدود ۱۵ دقیقه به طور مرتب و با دقت و سریع هم بزنید، تا آرد حالت گوله گوله به خود نگیرد. سپس خلال های پسته و بادام را که از قبل تهیه نموده‌اید را به آن اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید تا کاملاً با یکدیگر مخلوط شوند.

در مرحله آخر بر روی در قابلمه یک دم کنی قرار دهید و قابلمه را بر روی شعله پخش کن با حرارت پایین به مدت زمان حدود ۴۵ دقیقه قرار دهید تا کاچی کاملاً جا بیفتد و پخته شود. پس از آماده شدن کاچی آن را در یک کاسه کوچک بکشید و با کمی خلال پسته و پودر دارچین تزیین کنید و سرو کنید.

 نکته: در طرز تهیه کاچی رژیمی از روغن زیتون به جای کره استفاده می‌شود. همچنین به جای استفاده از شکر، مقداری عسل در کاچی می‌ریزند.

برای تزیین کاچی بهتر است از پودر نارگیل، پسته یا خلال بادام استفاده کرد. با پودر دارچین هم می‌توان کاچی را تزیین کنید. با گل محمدی به دلیل عطر و بوی آن برای کاچی بهترین انتخاب است. می‌توانید کاچی را در ظرف‌های بستنی خوری کوچک بریزید و با این مواد تزیین کنید. اگر مهمان دارید و برای تعداد زیادی کاچی درست می‌کنید حتماً این کار را انجام دهید.
زولبیا، بامیه


زولبیا و بامیه:


از شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان زولبیا و بامیه است که می‌توانید با چای آن را میل نمایید. برای افطاری دادن این شیرینی معمولاً در سفره قرار دارد و به‌عنوان شیرینی مجلسی سفره افطار محسوب می‌شود.

زولبیا یکی از پرطرفدارترین شیرینی‌ها در ماه رمضان است که معمولا همراه با بامیه و گوشفیل آماده می‌شود، این شیرینی در ایام ماه رمضان زینت بخش سفره های افطار است.مواد  لازم برای تهیه این شیرینی خوشمزه یک لیوان نشاسته گندم،یک لیوان ماست،یک قاشق غذاخوری آرد سفید،نصف قاشق مرباخوری بگینگ پودر،یک قاشق غذا خوری زعفران دم کرده نیاز است.

 همچنین برای تهیه شربت آن دو لیوان آب، سه لیوان شکر،نوک قاشق چای خوری جوهر لیمو،مقداری هم گلاب و زعفران دم کرده نیاز است.

طرز تهیه زولبیا:

برای تهیه زولبیا اول باید شربت آن را آماده کنیم. برای تهیه شربت اول آب را داخل ظرفی روی حرارت بالا قرار میدهیم تا به جوش بیاید وقتی قل زد جوهر لیمو رو به آن اضافه میکنیم با اضافه کردن جوش شیرین آب کف میکند و جوششی توی آب ایجاد میشود بعد شکر رو داخل آب میریزیم و بدون اینکه هم بزنیم اجازه میدیم دانه های شکر داخل آب حل بشود و شربت شفاف شود بعد زعفران و گلاب را اضافه میکنیم و حرارت را کم میکنیم و اجازه میدهیم شربت بجوشد تا به قوام برسد این کار باید با حرارت پایین انجام شود اگه حرارت بالا باشد و شربت زود قوام بیاید بعد از خنک شدن شکرک میزند اجازه بدهید به آرامی بجوشد، مدت زمان بسته به قدرت شعله و جنس قابلمه متفاوت است ولی حداقل پانزده دقیقه زمان میبرد تا به قوام برسه برای چک کردن اینکه به قوام رسیده یا نه چند قطره از شربت را ما بین دو انگشت تست کنید اگر حالت چسبنده و غلیظ داشت و شیره کش می آمد یعنی شربت به قوام رسیده است.

 نکته: اگه شربت به خوبی به قوام نرسد و غلظت نداشته باشد باعث نرم شدن زولبیا میشود و حالت ترد زولبیا را از بین میبرد و اگه شربت بیش از حد قوام آمده باشد باعث شکرک زدن زولبیا میشود. وقتی شربت به قوام رسید حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدهید شربت در فضای محیط خنک شود. غلظت شربت زولبیا بعد از خنک شدن بیشتر میشود، غلظت شربت بعد از خنک شدن باید کمی روان تر از عسل باشد.

حالا برای تهیه زولبیا میرویم سراغ آماده کردن مواد زولبیا، یک لیوان نشاسته رو داخل ظرفی بریزید و یک لیوان ماست به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا نشاسته داخل ماست حل شود و مواد مخلوط شوند. بعد یک قاشق آرد را به همراه بکینگ پودر به مایه اضافه کنید و با قاشق کاملا مخلوط کنید تا مواد یکدست شوند و در آخر زعفران دم کرده غلیظ رو به مواد اضافه و مخلوط کنید. غلظت مواد نه باید خیلی سفت باشد و نه خیلی شل، مواد را از صافی رد کنید تا نا خالصی نداشته باشد که موقع ریختن مایه داخل قیف گیر کند و روی ظرف رو با سلفون بپوشانید و حداقل به مدت یک ساعت در فضای محیط استراحت بدهید تا حباب های ریزی روی مایه دیده شود. بعد از استراحت مجددا مواد را با قاشق مخلوط کنید و داخل ظرف سس و یا اگر نداشتید داخل قیف یکبار مصرف بریزید. روغن را داخل ماهیتابه روی حرارت متوسط قرار بدهید تا کاملا داغ شود و برای تست یک قطره از مواد را داخل روغن بریزید اگه بلافاصله پف کرد و بالا آمد یعنی روغن آماده است. مواد را به صورت دورانی و چرخشی به شکل گرد داخل تابه بریزید، اجازه بدهید یک طرف کمی طلایی شود بعد طرف دیگه رو برگردانید و وقتی هر دو طرف طلایی شد از روغن خارج کنید و بلافاصله داخل شربت ولرم رو به سردی بندازید و زولبیا رو یک دفعه داخل شربت فرو ببرید تا یکدست رنگ بگیرد و دو رنگ و ابلق نشود بعد از چند دقیقه از شربت خارج کنید و داخل صافی بگذارید تا شربت اضافیش بریزد و بعد داخل ظرف سرو بچینید و با خلال پسته یا گل محمدی و…. تزیین کنید.

بامیه:شیرینی بامیه یکی از شیرینی های محبوب ماه رمضان است؛ این شیرینی جزو دسته شیرینی های سرخ کردنی است و شیره دارد. بامیه به همراه زولبیا ترکیب خوبی برای روزه‌داران است. زولبیا بامیه تا حد زیادی مانند هم تهیه میشوند.

مواد لازم برای تهیه خمیر بامیه: یک لیوان آرد،یک لیوان آب،مقداری کره یا روغن جامد،دو عدد تخم مرغ  و به مقدار لازم روغن برای سرخ کردن بامیه ها

مواد لازم برای تهیه شربت بامیه:دو لیوان آب ، سه لیوان شکر،مقداری گلاب ، جوهر لیمو و زعفران

شربت بامیه هم مانند شربت زولبیا آماده می شود.

برای آماده کردن خمیر بامیه، آب و کره را داخل قابلمه ای که بهتره قابلمه نچسب باشد،روی حرارت متوسط قرار بدهید تا کره آب شود و آب به جوش بیاید. بلافاصله آرد رااضافه کنید و اجازه ندهید آب تبخیرشود. وقتی که قل زد، آرد الک شده را به یکباره اضافه کنید و به سرعت هم بزنید تا خوب مخلوط شود و بعد حرارت را کم کنید. خمیر جمع شده رو مدام با پشت قاشق چوبی هم بزنید و تکه تکه کنید تا خوب پخته شود و آب داخل خمیر تبخیر شود. مدام خمیر را جمع کنید و دو باره تکه تکه کنید؛ این کار حدود هشت الی ده دقیقه زمان میبرد .بعد حرارت را خاموش کنید و خمیر را به ظرف دیگه ای انتقال بدهید. اجازه بدهید خمیر از داغی بیفتد؛ اما نباید سرد شود. فقط از حرارت افتادنش کافی است حالا یک قاشق شربت آماده شده را به آن اضافه کنید.

یک تخم مرغ را به خمیر اضافه کنید و با همزن بزنید تا تخم مرغ کاملا به خورد خمیر برود و بعد تخم مرغ دوم را اضافه کنید و با همزن بزنید تا خمیر کاملا یکدست شود؛ اگه خمیر حالت چسبندگی داشت، کافی است. اگه خمیر چسبنده نبود، یک عدد تخم مرغ را داخل ظرفی بشکنید و با چنگال مخلوط کنید تا از حالت لختگی خارج شود و بعد یک قاشق از تخم مرغ را به خمیر اضافه کنید و هم بزنید. اگر خمیر چسبناک شد، کافی است و گرنه قاشق دوم را اضافه کنید. البته خمیر نباید شل باشد فقط کمی باید حالت چسبنده داشته باشد.

داخل قیف، ماسوره دلخواه را قرار بدهید. بهتراست برای بامیه از قیف پارچه ای استفاده کنید؛ چون خمیر کمی سفت است و احتمال پاره شدن قیف پلاستیکی هست. اگه قیف پارچه ای در دسترس نبود، از قیف پلاستیکی به صورت دو لایه استفاده کنید تا استحکامش بیشترشود. خمیر را داخل قیف بریزید. داخل تابه، روغن مخصوص سرخ کردن بریزید. روغن بامیه، موقعی که بامیه ها را داخلش میگذارید، باید سرد باشد. بنابراین به کمک قیچی بامیه ها را در اندازه دلخواه داخل روغن قیچی کنید. وقتی ظرف پر شد،آن را  روی حرارت متوسط قرار بدهید تا بامیه ها پف کنند و شروع به سرخ شدن کنند.  هر ازگاهی بامیه‌ها را تکان بدهید و زیر و رو کنید تا یکدست سرخ شوند. وقتی به خوبی سرخ شدن، از روغن خارج کنید و بالافاصله داخل شربت بریزید و مخلوط کنید . اجازه بدهید دو الی سه دقیقه بماند بعد از شربت خارج کنید. سپس در طرف مورد نظر بچینید و با خلال بادام یا خلال پسته تزیین کنید.
دسر ام علی


دسر عربی اُم علی


دسر‌های خوشمزه عربی از جمله خوراکی‌هایی هستند که برای افطار به شدت توصیه می‌شوند. اُم علی یا مادر علی نام یک پودینگ شیرین مصری است که به جرات می‌توان آن را در زمره خوشمزه‌ترین دسر‌های این کشور قرار داد. تاریخچه این دسر عربی ساده و اقتصادی به زمان پادشاهی ایوبیان بر می‌گردد. اُم علی همسر پادشاه مصر عزالدین آیبک بوده که این دسر خوشمزه را برای پادشاه طبخ می‌کرد و پادشاه نیز از خوردن آن بسیار لذت می‌برد. اما ظاهرا هووی ام علی یعنی شجر الدور که دل خوشی از این وابستگی نداشته دستور قتل اُم علی را صادر می‌کند و بعد به آشپز‌های دربار دستور می‌دهد که این دستر را به مقدار زیاد بپزند و در سراسر مصر میان توزیع کنند. این دسر عربی ساده و خوشمزه از ترکیب خمیر هزارلایه، شیر، شکر، وانیل، کشمش، بادام، مغز پسته و نارگیل ساخته می‌شود.

مواد لازم برای تهیه این دسر:

کورن فلکس: به اندازه دلخواه

کشمش : ۱ لیوان

مغز پسته : ۱ لیوان

شیر : ۱ لیتر

شیر خشک نیدو : ۴ قاشق غذاخوری

شکر : ۱ فنجان

خامه : ۲/۱ لیوان

وانیل : ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه:

کورن فلکس را در ظرف پیرکس ریخته بطوریکه تا ۳/۱ ظرف را بپوشاند سپس روی کورن فلکس را کشمش و مغز پسته بریزید. بقیه مواد را با هم مخلوط کرده در ماهیتابه ریخته روی حرارت ملایم بگذارید تا وقتیکه شیر بجوشد و کرم نرم و لطیفی بدست آید. کرم بدست آمده نباید سفت باشد. کرم را روی سطح مواد ریخته بطوریکه زیر و روی مواد را بپوشاند و تمام مواد با کرم مخلوط شود. ظرف را در فر به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه با حرارت ۱۶۰ درجه سانتیگراد بگذارید تا وقتیکه روی مواد طلایی رنگ شود و کرم کمی غلیظ شود. این دسر را باید پس از خارج کردن از فر و بصورت داغ مصرف کنید.
کنافه


دسر عربی کونفه


این دسر عربی شیرین، ترد و خامه‌ای که کنافه هم خوانده می‌شود بیشتر در مناطقی طبخ می‌گردد که قبلا تحت تصرف پادشاهی عثمانی بوده اند. کونفه در واقع نسخه خاورمیانه‌ای از چیز کیک است و از خمیر سمولینا و خمیر فیلو نودل مانند تهیه می‌شود و این خمیر نیز با پنیر سفید و نرم پر می‌گردد. کونفه بافتی ترد دارد و مانند بسیاری دسر‌های عربی دیگر درون سیروپ شیرین غوطه ور می‌گردد. اخیرا مدل‌های تازه‌ای از این دسر عربی ساده همراه با انبه در خاورمیانه سرو می‌شود.

کنافه یه شیرینی عربی هست که با رشته مخصوص به همین اسم کنافه تهیه میشه و روشهای مختلفی دارد. رشته کنافه را میتوانید از لوازم قنادی ها تهیه کنید.

مواد لازم :۵۰۰ گرم رشته کنافه۲۵۰ گرم کره۲۵۰ گرم پنیر موزارلا یا پنیر خامه ای بی نمک

برای شربت:۱٫۵ فنجان شکر۱٫۵ فنجان آبچند قطره آب لیمو

روش تهیه  و طرز تهیه کنافه:


اول شکر و آب و لیمو رو با هم بگذارید روی حرارت متوسط تا شربت آماده شود و اجازه بدهید کاملا خنک شود. رشته کنافه رو با دست خوب از هم جدا و کمی خرد کنید ،کره را ذوب کنید و روی رشته ها بریزید و خوب مخلوط کنید تا همه رشته ها آغشته به کره بشوند در یک قالب گرد نیمی از رشته هارا بریزید و با دست خوب فشار دهید  تا یکنواخت در همه جای قالب پهن شود، قالب نیازی به چرب شدن نداره چون رشته ها کره ای هستند. پنیر نرم شده را روی آن بریزید و صاف کنید و بقیه رشته را روی پنیر بریزید سطحش رو کامل با فشار دست بپوشانید .ظرف را برای یک ساعت در یخچال بگذارید و بعد از این زمان قالب را در فر از پیش گرم شده با دمای ۱۶۰ درجه به مدت نیم ساعت قرار دهید و در آخر گریل فر را روشن کنید تا روی شیرینی ها برشته  شود ،۵ دقیقه بعد از خروج قالب از فر شربت را روی شیرینی بریزید و پودر پسته برای تزیین روی آن بپاشید و بعد برش زده و سرو کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .