تبیان، دستیار زندگی

تفسیر جزء بیست و سوم قرآن

دست و پای مجرمین به آن گناهانی كه با آن انجام داده ‏اند شهادت مى ‏دهند؛ مثلا دست ها به آن گناهانى شهادت مى ‏دهد كه صاحب دست به وسیله آن‏ مرتكب شده.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تفسیر جزء بیست و سوم قرآن
الْیَوْمَ نخَْتِمُ عَلىَ أَفْوَاهِهِمْ وَ تُكلَِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَ تَشهَْدُ أَرْجُلُهُم بِمَا كاَنُواْ یَكْسِبُونَ(65- یس)
امروز بر دهان‏ هایشان مُهر سکوت می زنیم و دست‏ هایشان با ما سخن مى‏ گویند و پاهایشان به اعمالى كه همواره مرتكب مى‏ شدند، گواهى مى‏ دهند.
براساس این آیه، دست و پای مجرمین به آن گناهانی كه با آن انجام داده‏اند شهادت مى‏ دهند؛ مثلا دستها به آن گناهانى شهادت مى ‏دهد كه صاحب دست به وسیله آن‏ مرتكب شده؛ مانند سیلى ‏هایى كه به ناحق به مردم زده، اموالى كه به ناحق تصرف كرده، نوشته هایی كه به ناحق نوشته و امثال آن و پاها نیز به آن گناهانى شهادت مى ‏دهند كه صاحب شان با آن ها انجام داده؛ مانند قدم‏ هایى كه به سوى مجلس گناه و برای انجام معصیت، خیانت، ظلم، فتنه ‏انگیزى و امثال آن برداشته است.
ازهمین جا روشن مى‏ گردد كه هر عضوى به عمل مخصوص به خود شهادت مى ‏دهد و نام دست و پا در آیه شریفه از باب ذكر نمونه است و گرنه چشم و گوش و زبان و هر عضو دیگر نیز به كارهایى كه به وسیله آن ها انجام شده، شهادت مى‏ دهند.

إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدُ  بِمَا نَسُواْ یَوْمَ الحِْسَابِ(26- ص)
بى ‏تردید كسانى كه از راه خدا منحرف مى‏ شوند، چون روز حساب را فراموش كرده ‏اند، عذابى سخت دارند.
در این فراز، قرآن کریم به این حقیقت اشاره مى‏ كند كه گمراهى از مسیر حق ناشی از فراموشى قیامت است و نتیجه ‏اش عذاب شدید الهى است.
بر اساس این آیه فراموشى روز قیامت سرچشمه گمراهی ها است و هر گمراهى، آمیخته با این فراموش كارى است. این اصل، تاثیر تربیتى توجه به معاد را در زندگى انسان ها روشن مى‏ سازد.
روایاتى كه در این زمینه در منابع اسلامى وارد شده بسیار قابل دقت است. از جمله حدیث معروفى است كه هم از پیغمبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله و هم از امیرالمؤمنین على علیه السلام نقل شده كه فرمودند: «اى مردم! وحشتناك ترین چیزى كه از ناحیه آن بر شما مى‏ ترسم دو چیز است: پیروى از هوای نفس و آرزوهاى دور و دراز است؛ اما پیروى از خواهش نفس، شما را از حق باز مى‏ دارد و آرزوهاى دور و دراز قیامت را از یاد شما می برد.

متن تفسیر المیزان جزء بیست و سوم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر مجمع البیان جزء بیست و سوم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر نمونه جزء بیست و سوم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر نور جزء بیست و سوم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر کشاف جزء بیست و سوم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر اطیب البیان جزء بیست و سوم به همراه صوت و تفسیر

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان