تبیان، دستیار زندگی

تلفن همراه سبب انتشار عوامل بیماری‌زا

تلفن‌ همراه می‌تواند ابزاری برای انتشار عوامل بیماری‌زا باشد؛ پس ضدعفونی روزانه‌ی آن‌ها به پیشگیری از انتشار بیماری کمک زیادی می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تلفن همراه
تلفن‌های همراه پاتوژن‌های عفونی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها را حمل می‌کنند، تلفن‌های همراه احتمالا اسب‌های تروایی هستند که در انتقال همه‌گیری ویروس‌ها نقش اساسی ایفا می‌کنند.

انتقال پاتوژن‌های روی تلفن‌های همراه یک نگرانی جدی سلامتی ایجاد می‌کند. خطر این است که پاتوژن‌های عفونی ممکن است ازطریق تلفن‌ها درون جامعه، در محل‌های کاری مانند محیط‌های پزشکی و محیط‌های درگیر در فرآیندهای مربوط به غذا و حمل‌و‌نقل عمومی و هواپیماها منتشر شوند.  

درحال‌حاضر تلفن‌های همراه تا حد زیادی ازنظر امنیت زیستی مورد غفلت واقع شده‌اند، اما احتمالا به انتشار ویروس‌هایی مانند آنفلوانزا و ویروس عامل کووید ۱۹ کمک می‌کنند.

میکروب‌ها روی تلفن‌های همراه برای سلامتی و امنیت زیستی خطرناک است!

کافی است در حین استفاده از تلفن همراه، فرد مبتلا در کنار شما سرفه یا عطسه کند. ویروس به این طریق روی صفحه‌نمایش گوشی همراه شما می‌نشیند و شما پس از دست زدن به آن و مالیدن دست‌های خود به دهان یا بینی‌تان مبتلا خواهید شد.

تلفن‌های همراه آلوده خطر امنیت زیستی ایجاد می‌کنند و به پاتوژن‌ها اجازه می‌دهند که به‌راحتی از مرزها عبور کنند. ویروس‌ها از چندین ساعت تا چند روز و حتی تا چندین هفته می‌توانند روی سطوح زندگی کنند.

اگر فردی ویروس کرونا مبتلا شده باشد، احتمالا تلفن همراه او نیز آلوده است. سپس ویروس ممکن است ازطریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم، از تلفن به افراد دیگر سرایت کند.

تلفن‌های همراه و دیگر سیستم‌های دارای صفحه‌ی لمسی مانند پیشخوان‌های چک‌این فرودگاه و صفحات سرگرمی موجود در هواپیماها ممکن است در انتشار سریع کووید ۱۹ در سرتاسر جهان نقش داشته باشد.

چرا تلفن‌ها آنقدر آلوده هستند؟

تلفن‌ها تقریبا حاملان ایده‌الی برای بیماری هستند. ما مرتبا با استفاده از آن‌ها صحبت می‌کنیم و میکروب‌ها را همراه قطرات به آن‌ها منتقل می‌کنیم. ما اغلب آن‌ها را هنگام غذا خوردن همراه خود داریم که منجر به نشستن مواد غذایی روی آن‌ها می‌شود و به رشد میکروب‌ها کمک می‌کند.

بسیاری از افراد از آن‌ها در حمام و توالت استفاده می‌کنند که ازطریق اثر تنوره، منجر به آلودگی آن‌ها به مدفوع می‌شود. اگرچه تلفن‌ها درمعرض میکروب‌ها قرار دارند، بیشتر ما آن‌ها را تقریبا همه‌جا با خود می‌بریم: خانه، محل کار، هنگام خرید و تعطیلات.

آن‌ها اغلب محیط کنترل‌شده‌ای ازنظر دما ایجاد می‌کنند که به بقای پاتوژن‌ها کمک می‌کند زیرا در جیب‌ یا کیف‌ دستی حمل می‌شوند و به‌ندرت خاموش می‌شوند.

علاوه‌براین، ما به‌ندرت آن‌ها را تمیز یا ضدعفونی می‌کنیم. داده‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که تقریبا سه چهارم از مردم هرگز تلفن‌های خود را تمیز نمی‌کنند.

تلفن‌ همراه عامل اصلی انتقال کرونا

تلفن‌های همراه می‌تواند به عنوان ابزاری برای انتقال بیماری کرونا عمل کند. در حال حاضر میلیاردها تلفن همراه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که ویروس‌ها می‌توانند چندین ساعت یا حتی چندین روز روی سطوح زنده باقی بمانند، گوشی همراه نیز می‌تواند در انتشار ویروس کرونا نقش مهمی دارد.

درحالی‌که آژانس‌های دولتی توصیه‌هایی درمورد بهداشت دست ارائه می‌دهند، تمرکز ناچیزی روی اعمال بهداشتی مرتبط با استفاده از تلفن‌های همراه یا دیگر دستگاه‌های صفحه لمسی ارائه می‌شود. افراد به‌طور متوسط هر روز ۳ ساعت درحال لمس تلفن‌های خود هستند، درحالی‌که برخی از کاربران بسیار فعال بیش از ۵ هزار بار در روز تلفن خود را لمس می‌کنند. برخلاف دست‌ها، دستگاه‌های تلفن به‌طور منظم پاک نمی‌شوند.

توصیه ها و برنامه‌های آگاهی عمومی برای ترغیب مردم به ضدعفونی‌کردن تلفن‌های همراه و دیگر دستگاه‌های صفحه لمسی منتشر شده است. بدون این اقدامات، ممکن است تلاش جهانی بهداشت عمومی برای شستشوی دست‌ها اثر کمتری داشته باشد.

تلفن‌های همراه و دیگر دستگاه‌های صفحه لمسی را باید هر روز با استفاده از اسپری ۷۰ درصد ایزوپروپیل الکل یا روش‌های ضدعفونی دیگر آلودگی‌زدایی کرد.

این فرآیندهای آلودگی‌زدایی باید مخصوصا در مواردی همچون صنایع خدماتی مهمی مانند مشاغل مربوط به مواد غذایی، مدارس، کافه‌ها، مراکز مراقبت از سالخوردگان، کشتی‌های گردشی، خطوط هوایی و فرودگاه‌ها و بخش‌ مراقبت‌های بهداشتی اعمال شود.

تلفن همراه

ابزاری که عامل انتشار میکروب ها هستند، کدامند؟

تلفن‌ همراه می‌تواند ابزاری برای انتشار عوامل بیماری‌زا باشد؛ پس ضدعفونی روزانه‌ی آن‌ها به پیشگیری از انتشار بیماری کمک زیادی می کند.


- تلفن همراه
- بطری آب
- کوله پشتی یا کیف دستی
- کیسه های خرید
- صندلی خودروی کودک
- مت یوگا
- لباس ورزشی
- کنتاکت لنز
- قلاده سگ
- کفش ها

گوشی همراه زیستگاه مطلوب ویروس کرونا

کرونا و سارس هر دو از یک خانواده محسوب می‌شوند و هر دو ویروس به لحاظ راه‌های انتقال و نحوه اثرگذاری تا حدی به هم شباهت دارند.

این ویروس می‌تواند روی دیوار گچی ۳۶ ساعت، روی فلز ضدزنگ و پلاستیک ۷۲ ساعت و روی شیشه ۹۶ ساعت دوام بیاورد. این ویروس می‌تواند تا ۹۶ ساعت روی صفحه‌نمایش گوشی‌های همراه زنده بماند، ویروس کرونا می‌تواند روی سطوحی همچون صفحه‌نمایش موبایل‌ها تا ۹۶ ساعت یا ۴ روز در دمای طبیعی اتاق زنده بماند.

زنده ماندن طولانی کرونا در محیط به این معنی است که انتقال آن از طریق صفحه‌های نمایش گوشی‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر است.

کافی است در حین استفاده از تلفن همراه، فرد مبتلا در کنار شما سرفه یا عطسه کند. ویروس به این طریق روی صفحه‌نمایش گوشی همراه شما می‌نشیند و شما پس از دست زدن به آن و مالیدن دست‌های خود به دهان یا بینی‌تان مبتلا خواهید شد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .