تبیان، دستیار زندگی

لاغری با آب سبزیجات

اگر قصد لاغری با آب سبزیجات را دارید، برنامه مناسبی را انتخاب کرده و مدت زمانی که می‌خواهید صرف یک دوره‌ی لاغری با آب سبزیجات کنید را نیز در نظر بگیرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رژیم لاغری
خیلی از افراد همواره به‌ دنبال مواد‌غذایی‌ای هستند که لاغر کننده باشد. نوشیدن آب سبزیجات مزایای فراوانی برای سلامتی بدن و لاغری دارد.

سبزیجات موادمغذی موردِنیاز بدن را تأمین می‌کنند و با فرآیندی جادویی، کل اعضای بدن را سم زدایی می‌کنند. رژیم غذایی با آب سبزیجات سوخت و ساز بدن‌ را بهبود می دهد، چربیهای بدن‌ را کاهش داده و قند خون را در وضعیت مناسبی تنظیم می کند.

اگر این رژیم سبزیجات را به طور اصولی و مرتبط رعایت کنید معمولاً می‌شود بین 2 تا 10 کیلوگرم وزن کم کرد. دو کیلو برای افرادی است که شاخص توده‌ی بدنی پایینی دارند و 10 کیلو نیز برای آن‌هایی است که چاق‌ترند و شاخص توده‌ی بدنی‌شان بالاست.


مصرف آب سبزی مخصوصا آب کرفس، جعفری یا شوید برای کاهش وزن مرسوم است اما آب سبزی باعث لاغری نمی‌شود و فقط به دلیل فیبر و آب فراوانی که دارد جذب برخی چربی‌ها را کاهش می‌دهد و باعث دفع مقداری آب می‌شود از این رو فرد فکر می‌کند وزنش پایین آمده است!

کاهش وزن ماحصل کاهش کل کالری دریافتی است، افرادی که فکر می‌کنند نوشیدن 8-7 لیوان آب سبزیجات منجر به لاغری آن‌ها می‌شود، باید بدانند اصلاً این‌طور نیست و مصرف بیش از اندازه آب سبزی و صیفی به دلیل اینکه دهیدراتاسیون آب بدن را بر هم می‌زند، می‌تواند برای سلامت خطرناک باشد.

یک فرد سالم باید با توجه به کالری دریافتی در طول روز، بخشی از کالری موردنیاز را از مصرف میوه و سبزی‌ها تأمین کند، با توجه به اینکه فیبر موجود در میوه و صیفی‌ها برای سلامت دستگاه گوارش لازم و ضروری است درصورتی که فردی مشکلی از نظر سلامت ندارد، باید آن‌ها را به صورت تازه و سالم مصرف کند نه به شکل آب سبزی و آبمیوه و فقط در برخی شرایط که فرد به دلیل ابتلا به بیماری عفونی دچار تب و درنتیجه کاهش اشتها شده، مصرف آب میوه یا سبزی توصیه می‌شود.

آب سبزیجات مناسب را انتخاب کنید

باید طرز تهیه‌ی چند آب سبزیجات مفید و ساده را یاد بگیرید. روزانه 3 تا 7 لیوان از این معجون‌های لاغری بنوشید. قبل از اینکه شروع به لاغری با مصرف معجون‌های لاغری خانگی‌تان بکنید بهتر است آب سبزیجات مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید.

بهترین شیوه این است زمانی که احساس گرسنگی می‌کنید یک لیوان از این معجون‌ها را سر بکشید. همچنین می‌توانید زمان‌های مشخصی را انتخاب کنید. قبل از ناهار و شام یک یا چند لیوان از این معجون‌ها را میل کنید و غذای سبکی میل کنید. می‌توانید یک میان‌وعده در ساعت 10 صبح و 4 بعدازظهر هم نوش جان کنید. نمی‌خواهد به خودتان گرسنگی شدید بدهید. کافی است در مصرف مواد غذایی دیگر زیاده‌روی نکنید.

وقتی که قبل از غذاهای اصلی از این نوشیدنی‌ها مصرف می‌کنید کلاً اشتهایتان برای غذا کم می‌شود. ولی اگر یک یا چند لیوان آب سبزیجات بنوشید و سر غذا هم کلی غذای چرب‌ و پرکالری میل کنید نمی‌شود امید چندانی به لاغری‌تان داشت.

آب‌ هویج

آب هویج منبعی بسیار غنی از مواد معدنی است. فیبر آن با جلو‌گیری از تجمیع چربی، فرایند هضم غذا را سرعت می‌بخشد. حتما والدین‌تان به شما توصیه کرده‌اند هویج بخورید تا بینایی‌تان تقویت شود! حق با آنها‌ست.

هویج ویتامین‌های فراوانی دارد که علاوه بر بینایی، سلامت مو و ناخن‌ها را هم تضمین می‌کند. با نوشیدن یک لیوان آب‌هویج بلا‌فاصله قبراق می‌شوید، قند خون‌تان تنظیم و سموم بدن‌تان دفع می‌شود.


آب‌ خیار

آیا می‌دانید ٪۹۵ خیار از آب تشکیل شده و منبع غنیِ پتاسیم است؟ با نوشیدن آب خیار، آبِ بدن‌تان همیشه تأمین است و سوخت‌و‌ساز بدن‌تان شتاب می‌گیرد. به همین دلیل، نوشیدن آب‌خیار در کاهش وزن بسیار مؤثر است. آب‌خیار تمام چربی‌ها را هم تجزیه و سموم بدن را دفع می‌کند. آب‌خیار اسید معده را نیز تنظیم و از ایجاد زخم معده جلو‌گیری می‌کند.

آب‌ چغندر

آب‌چغندر در کاهش کلسترول مؤثر است. پس اگر از کلسترول بالا رنج می‌برید، انتخاب اول شما باید آب‌چغندر باشد. آب‌چغندر فیبر بالایی دارد. به همین دلیل، ضمن تأمین موادمغذی، شما را مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد.

اگر قصد کاهش وزن دارید و سبک زندگی سالم‌تری می‌خواهید، ورزش کردن ضروری است. آب‌چغندر استقامت بدن شما را برای ورزش کردن افزایش می‌دهد و شرایط فیزیکی شما را تقویت می‌کند. مزیت بزرگ دیگرِ این نوشیدنی افزایش سطح هموگلوبین خون است. اگر کم خونی یا فقر آهن دارید، حتما آب‌چغندر را امتحان کنید.

معجون‌های لاغری

آب‌ اسفناج

اگر قصد لاغری با آب سبزیجات را دارید، برنامه مناسبی را انتخاب کرده و مدت زمانی که می‌خواهید صرف یک دوره‌ی لاغری با آب سبزیجات کنید را نیز در نظر بگیرید.

دلایل فراوانی برای نوشیدن آب اسفناج وجود دارد. این نوشیدنی منبعی غنی از آهن و پتاسیم است و از بروز انواع مشکلات گوارشی پیشگیری می‌کند.

کلسیم بالای آن نیز استخوان‌ها و دندان‌های شما را تقویت می‌کند. آب‌اسفناج با تسهیلِ گردش خون از کبودی و کوفتگی بدن و همچنین انواع بیماری های قلبی ـ عروقی پیشگیری می‌کند. اسفناج مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان دارد و فیبر بالای آن جلوی گرسنگی شما را می‌گیرد.

آب‌ کرفس

آب کرفس علاوه بر تأمین آب موردِنیاز بدن، گوارش شما را نیز تنظیم می‌کند. این نوشیدنی مانند داروی ادرار‌آور عمل می‌کند و از سلولیت ناخواسته جلو‌گیری می‌کند. کرفس سبزیِ محبوب بسیاری از افراد است، چون کم‌کالری است و به شما کمک می‌کند آب اضافی بدن را دفع کنید! کرفس فشار خون شما را هم کنترل می‌کند و ضد نفخ است.

آب ‌کلم‌

همواره کلم به‌دلیل خواص اعجاب‌انگیزش برای لاغری توصیه می‌شود. کلم سرشار از ویتامین c است، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و عطشِ خوردن غذا‌های شور یا شیرین را کاهش می‌دهد.

مصرف منظم کلم در دفع هورمون‌های مضر و پیشگیری از سرطان بسیار مؤثر است. اگر از آکنه رنج می‌برید، این سبزی پوست چرب را خشک و تمیز می‌کند و جلوۀ پوست را افزایش می‌دهد. آب‌کلم همچنین تأمین‌کنندهٔ ویتامین های گروه B است و در طول روز هوشیاری شما را افزایش می‌دهد.

آب کلم‌کالی (کلم‌برگ)

کلم‌پیچ سرشار از فیبر است و کالری اندکی دارد. به همین دلیل، مصرف آب کلم‌پیچ برای حفظ وزن ایدئال ضروری است. کلم‌پیج فواید فراوانی دارد، از جمله کمک به سلامت مغز، سیستم ایمنی بدن، تقویت استخوان ها و عضلات (به‌علت کلسیم بالا) و کاهش التهاب. علاوه بر این موارد، کلم‌پیچ دشمنِ چربی و سرشار از ویتامین ث و پروتئین است.

آب‌ کلم‌بروکلی

آخرین و یکی از بهترین انواع نوشیدنی ها، آب کلم بروکلی است. مزایای مصرف کلم‌بروکلی آن‌قدر بالا‌ست که می بایست به‌طور مرتب از این سبزی لاغر کننده استفاده کرد. کلم‌بروکلی سم‌زدا‌ست و با تسهیلِ سوخت‌و‌ساز بدن به تناسب اندام شما کمک می‌کند.

ویتامین‌های فراوانِ کلم‌بروکلی در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است، از فشار خون پیشگیری و از بینایی در مقابل عفونت محافظت می‌کنند و برای سلامت مغز و کلیه هم مفید‌ند. کلم‌بروکلی در انعقاد خون نیز مفید است و در صورت بروز هر نوع حادثه یا بریدگی، از خون‌ریزی شدید جلو‌گیری می‌کند.

آب جوانۀ گندم

جوانه گندم فواید پرشماری دارد. این سبزی با حفظ سلامت غدۀ تیروئید، به حفظ وزن ایده آل شما کمک می‌کند. علاوه بر این، جوانۀ گندم سرشار از کلسیم، پتاسیم، آهن و بسیاری از ویتامین ها است؛ به همین دلیل از پر‌خوری هم جلوگیری می‌کند.

آب جوانهٔ گندم با تصفیۀ خونِ شما، اکسیژن بدن را افزایش می‌دهد و از خستگی مداوم جلو‌گیری می‌کند. این نوشیدنی با فراهم کردن امگا‌ ۳، کلسترول خون را کاهش می‌دهد. آیا می‌دانستید جوانۀ گندم بوی بد بدن را هم کاهش می‌دهد؟ در نهایت اینکه جوانۀ گندم در کاهش درد و عوارض ناشی از آرتروز مؤثر است.

آب‌ کدو (قلیانی یا کمر‌باریک)

۹۶٪ از وزن کدو سبز را آب تشکیل می‌دهد. به همین دلیل، این کدو در کاهش اشتها مؤثر است و برای رژیم شما بسیار مفید است. این نوشیدنی سرشار از آهن، پتاسیم و بسیاری دیگر از موادمغذی است.

آب‌کدو قند خون شما را کنترل می‌کند، بدن‌تان را شاداب نگه می‌دارد و از یبوست جلوگیری می‌کند. کدو هورمورن‌های بدن را تنظیم می‌کند و برای جلوگیری از سفید شدن موی سر مؤثر است. آب کدو خواب را نیز تنظیم می‌کند. اگر در خوابیدن مشکل دارید، این نوشیدنی بهترین انتخاب برای شما‌ست.

آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک چربی سوز واقعی است این سبزی جاوی میزان کمی گلوسید است و شاخص گلیسمی آن نیز 38 است. گوجه فرنگی سرشار از پتاسیم، منیزیم، ویتامی سی و ویتامین ها و مواد معدنی بی شماری دارد و کمک به لاغری و چربی سوزی می کند.

بعد از دوره‌ی لاغری با معجون‌ها چه باید بکنید؟

اگر این رژیم سبزیجات را به طور اصولی و مرتبط رعایت کنید معمولاً می‌شود بین 2 تا 10 کیلوگرم وزن کم کرد. دو کیلو برای افرادی است که شاخص توده‌ی بدنی پایینی دارند و 10 کیلو نیز برای آن‌هایی است که چاق‌ترند و شاخص توده‌ی بدنی‌شان بالاست. در طول این دوره یاد می‌گیرید که عادت‌های غذایی جدیدی کسب کنید که سالم‌تر می‌باشند.

اگر مراقب باشید، بعد از این دوره هم تغذیه‌ی سالمتان را دنبال خواهید کرد، پرخوری را کنار خواهید گذاشت به خاطر اینکه حداقل یک هفته تمرین داشته‌اید. بهتر است همچنان به مصرف میوه و سبزیجات زیاد ادامه دهید و تغذیه‌ی سالمی را دنبال کنید در این صورت مطمئن باشید که دوباره چاق نمی‌شوید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .