تبیان، دستیار زندگی

کرونا و مشکلات فناوری G5

با شیوع ویروس کرونا در جهان، در فضای مجازی تئوری رواج یافته در خصوص تاثیرگذاری فناوری G5 برشیوع کرونا ولی آیا این تئوری واقعیت دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فناوری
هم زمان با شیوع ویروس خطرناک و کشنده کرونا که در ابتدا از چین شروع شد و هم اکنون به بسیاری دیگر از کشورهای جهان سرایت کرده است، در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک و دیگر پلتفرم‌ها این تئوری توطئه در حال دست به دست شدن است که فناوری ارتباطی 5G روی شیوع ویروس کرونا تأثیر می‌گذارد و باعث شیوع سریع این ویروس می‌شود. به همین دلیل با گسترش این شایعه بسیاری از افراد در انگلستان به دکل‌های مخابراتی 5G حمله کرده و آن‌ها را آتش زده‌اند.

البته هیچ‌یک از نظریه‌های تأثیر 5G روی ویروس کرونا معقول نیستند. ویروس کرونا در کشورهایی هم که دسترسی به این شبکه ارتباطی ندارند، به سرعت در حال شیوع است و فرکانس‌های 5G  نمی‌توانند روی بدن انسان تأثیری بگذارند. ویروس کرونا ناشی از ویروس‌های مسری است و به هیچ وجه با امواج الکترومغناطیسی ارتباط ندارند.

ویروس کرونا و فناوری 5G تنها دو پدیده غیر مرتبط با هم هستند که به صورت همزمان در حال اتفاق افتادن، هستند اما با نگاه اجمالی به برخی کشورهای خاص می‌توان درک کرد که این دو پدیده هیچ ارتباطی با هم ندارند.

آیا شبکه 5G می‌تواند ویروس بوجود آورد؟

در انتها فقط یادتان باشد، اگر می‌خواهید از خودتان، خانواده‌تان و اطرافیانتان مراقبت کنید، به طور مرتب دست ها، وسایل شخصی ‌تان را بشویید و همراه خانواده در خانه بمانید و اگر ضروری نیست، به مکان‌های شلوغ نروید.

شبکه 5G چیست؟ 5G عبارت کوتاه‌شده‌ای برای نسل پنجم فناوری ارتباط از راه دور بی‌سیم است که گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌ها، از آن برای برقراری ارتباط و اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند.

در شبکه 4G، شبکه 3G و هرچه قبل از آن بود، شبکه بی‌سیم از طریق امواج رادیویی منتقل می‌شد. امواج رادیویی، بخش بدون ضرر طیف‌های الکترومغناطیسی هستند. اکثر ادعاهایی که در فضای آنلاین می‌خوانید، از حقیقتی نشات گرفته‌اند که می‌گوید امواج رادیویی از لحاظ فنی دارای تشعشعات هستند. کلماتی مانند اشعه و تشعشع در زبان محاوره بار معنایی منفی دارند، اما همه اشعه‌ها بد نیستند.

از آن‌جا که امواج رادیویی یونیزه نشده‌اند، الکترون‌ها را تحریک و از مدار خارج نمی‌کنند، پس باعث آسیب به DNA، ایجاد سرطان یا پیشرفت ویروس کرونا نمی‌شوند. هر تحقیقی که ادعایی غیر از این داشته باشد، غلط و عاری از دقت محسوب می‌شود.

تئوری‌های توطئه پخش ویروس کرونا با شبکه 5G

همانطور که ذکر شد، تئوری‌های توطئه درباره 5G و دیگر فناوری‌های تازه، مسئله جدیدی نیستند. متاسفانه، به نظر می‌رسد مردم به یاد ندارند پیش از فناوری 5G، ادعاهای مشابهی درباره وای‌فای، 4G و دیگر امواج رادیویی نیز در فضای آنلاین صورت می‌گرفت.

تنها کافی است به رشته کامنت‌هایی مانند تصویر زیر که در فیس‌بوک وجود دارد، نگاهی بیندازید. چنین کامنت‌هایی را افرادی نوشته‌اند که ادعا می‌کنند افراد مبتلا به بیماری تنفسی ناشی از ویروس کرونا به خاطر بودن اطراف امواج 5G به آن دچار شده‌اند. این افراد حتی مدعی‌اند که اطلاعات آنلاینی را پیدا کرده‌اند که حرفشان را اثبات می‌کند. فرضیه‌هایی که شامل نقشه‌های متعدد هستند و می‌خواهند ارتباط بین توسعه شبکه 5G و موارد ظهور ویروس کرونا را نشان دهند، به سادگی رد می‌شوند.

چرا کشور چین با هزاران دکل 5G اولین محل شیوع ویروس کرونا بود؟

در نهایت، این ادعا هزاران بار در فیس‌بوک و دیگر پلتفرم‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد. سخنان بی اساس زیادی را می‌توان رد کرد، اما بگذارید با این ادعا شروع کنیم که می‌گوید ویروس کرونا اولین بار در چین شیوع پیدا کرد، زیرا این کشور اولین جایی بود که بیش از 100 هزار دکل مخابراتی شبکه 5G نصب کرد.

چین بیش از 100 هزار برج مخابراتی 5G ساخته است. حتی اگر این رقم جادویی با علائم بیماری که هزاران نفر احساس کردند، ارتباط داشته باشد، باز هم مدرکی مبنی بر اولین بودن کشور چین در رسیدن به 100 هزار دکل مخابراتی وجود ندارد. گسترش اطلاعات نادرست و اخبار غلط باعث می‌شود تا مردم به درستی اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی را رعایت نکنند و در صورت ابتلا به ویروس کرونا، دیگر اعتمادی به پزشک خود نداشته باشند.

در روزگاری که هر خبری جعلی می‌تواند در کسری از ثانیه وایرال شود، بررسی درستی و نادرستی اخباری که به طور آنلاین می‌خوانید امری ضروری است.

5G باعث بیماری نمی‌شود!

کرونا یک ویروس است. هیچ بحثی در این باره نیست. پزشکان و دانشمندان زیادی از همان لحظه که بیماری در سطح جهانی ظاهر شد، در حال تحقیق درباره آن هستند و به دنبال راهی برای درمان و جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر آن می‌گردند اما هر گزارشی که ادعا می‌کند شبکه 5G باعث بروز مشکلات بهداشتی می‌شود، سراسر غلط است و برای جامعه ضرر دارد.

نکته مهم: امواج رادیویی 5G به اندازه کافی قوی نیستند که بدن را گرم کرده و سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند. این ایده که 5G سیستم ایمنی بدن انسان را پایین می‌آورد، عقلانی نیست. به همین ترتیب، امواج رادیویی و ویروس‌ها به همان روش منتقل نمی‌شوند.

با شیوع ویروس کرونا در جهان، در فضای مجازی تئوری رواج یافته در خصوص تاثیرگذاری فناوری G5 برشیوع کرونا ولی آیا این تئوری واقعیت دارد؟



ویروس کرونا از شخصی به فرد دیگر، به طور معمول از طریق قطرات ریز بزاق در زمانی منتقل می‌شوند که فرد بیمار سرفه یا عطسه می‌کند و یا نفس می‌کشد.

تنها انواع ویروس‌هایی که می‌توانند از طریق امواج رادیویی منتقل شوند، آن‌هایی هستند که روی رایانه‌ها تأثیر می‌گذارند، نه روی انسان.

تحلیلگران فعال در حوزه تکنولوژی اعلام کردند که گسترش ویروس کرونا، پروژه راه‌اندازی شبکه ۵G در جهان را متوقف خواهد کرد. گفتنی است، نظریه‌های ارتباط 5G و شیوع ویروس کرونا از کمپین‌های نشر اطلاعات اشتباه در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد که حتی اوایل توسعه این شبکه آن را مرگبار می‌خواندند.

در انتها فقط یادتان باشد، اگر می‌خواهید از خودتان، خانواده‌تان و اطرافیانتان مراقبت کنید، به طور مرتب دست ها، وسایل شخصی ‌تان را بشویید و همراه خانواده در خانه بمانید و اگر ضروری نیست، به مکان‌های شلوغ نروید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .