تبیان، دستیار زندگی

پلوئی سنتی و قدیمی از شهر شیراز

 پاچه پلو شیرازی

یکی از پلوهای سنتی و قدیمی شهر شیراز است که با برنج و کله‌پاچه تهیه می‌شود. این غذا کالری و چربی بالایی دارد پس نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پلوی سنتی، شهر شیراز ، خواص پاچه پلو شیرازی، خواص پاچه پلو از منظر طب سنتی،
مواد لازم:
برنج: ۶۰۰ گرم
کله‌پاچه: ۱ دست یا ۱ عدد زبان ۴ عدد پاچه یا کنسرو کله‌پاچه
آلو بخارا: ۳۰۰ گرم
برگه زردآلو: ۱۵۰ گرم
سیر له‌شده: ۱۰ حبه
کره: ۵۰ گرم
سوسنبر: ۱ قاشق سوپ‌خوری (سوسنبر نوعی گیاه بسیار خوشبو و از خانواده‌ی نعناعیان است)
گلپر: ۱ قاشق سوپ‌خوری
قره‌قروت: به میزان لازم
آب کله‌پاچه: ۱ پیمانه
نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه پاچه پلو:
کله‌پاچه را پخته و برنج را آبکش می‌کنیم آلو و برگه زردآلو را در کمی کره تفت می‌دهیم و کنار می‌گذاریم. سیر را در کمی کره تفت داده سوسنبر، گلپر و قره‌قروت و ۱ پیمانه آب کله‌پاچه را اضافه می‌کنیم.
سپس برنج را در قابلمه ریخته و مقداری آب قره‌قروت روی آن می‌ریزیم و نیمی از برنج که تمام شد آلو و برگه زردآلو را وسط برنج ریخته کمی آب قره‌قروت روی آن ریخته و بقیه برنج را روی مواد می‌ریزیم تا تمام شود بعد کله‌پاچه را روی برنج گذاشته و آن را دم می‌کنیم.

با وجود تمام خواص کله‌پاچه؛ افراط در مصرف آن موجب رسوب در عروق خونی بدن، انسداد و گرفتگی عروق می‌شود بنابراین افراد کم تحرک باید از مصرف مداوم این غذا پرهیز کنند



خواص پاچه پلو

مصرف پاچه گوسفند نقش مؤثری در التیام زخم‌های داخلی و سلول‌سازی بدن دارد و کله‌پاچه حاوی کوآنزیم Q. ۱۰ است که موجب استحکام عملکرد سلول و تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود.
کله‌پاچه با وجود تمام خواصی که دارد حاوی اسیدهای مضر هم هست؛ افراط در مصرف کله‌پاچه موجب رسوب در عروق خونی بدن، انسداد و گرفتگی عروق می‌شود؛ مصرف زیاد کله‌پاچه خطر بروز بیماری‌هایی مانند سکته و اختلالات قلبی را افزایش می‌دهد. بنابراین این غذا باید ماهی یک و نهایتا ۲ بار مصرف شود و افرادی که تحرک کمی دارند باید از مصرف مداوم این غذا پرهیز کنند.

خواص پاچه پلو از منظر طب سنتی

این غذا از نظر طب سنتی غذایی بسیار سنگین، پرانرژی و حاوی پروتئین، کلسترول و ویتامین بالاست؛ طبع کله (مغز) سرد و تر و پاچه سرد و خشک است؛ پروتئین موجود در کله‌پاچه نقش مؤثری در رشد و ترمیم بافت‌های بدن دارد.
مصرف کله‌پاچه نقش مؤثری در تقویت عمومی بدن و افزایش قوای جنسی دارد؛ مغز (کله) طبع سرد و چربی بالایی دارد بنابراین بهتر است همراه با سرکه، خردل و آویشن میل شود.
مصرف متعادل پاچه گوسفند برای افرادی که دچار شکستگی استخوان‌های پا و بدن هستند، بسیار مفید است و تأثیر چشمگیری در بهبود خونریزی رحم، مشکلات روده‌ای و بواسیر (هموروئید) دارد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.