تبیان، دستیار زندگی

همه آن چه دانشمندان درباره واکسن کرونا می‌گویند؛

آیا احتمال دارد واکسن کرونا کشف نشود؟

بر اساس گزارش CNN تاکنون هیچ واکسنی کشف نشده است. در این میان، برخی رسانه‌ها خبر از موفقیت‌آمیز بودن واکسن بر روی حیوانات می‌دهند و مردم را امیدوار می‌کنند و از طرف دیگر هنوز نتیجه قطعی از ساخت این واکسن برای انسان اعلام ‌نشده است اما شاید این بیماری هم مانند بیماری‌های دیگر واکسنی نداشته باشد. در این صورت چه اتفاقی خواهد افتد؟!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 covid-19 vaccine
درحالی‌که ویروس کرونا در سراسر جهان شیوع یافته، نگاه‌ها به‌سوی دانشمندان است تا شاید واکسن کرونا را کشف کنند. در این میان یک احتمال بسیار بد وجود دارد و آن هم این است که هیچ وقت واکسن کرونا کشف نشوند؛ چنانچه تاکنون واکسنی برای محافظت از بدن در برابر این ویروس خطرناک و موذی پیدا نشده است.

چرا واکسن کرونا مهم است؟

ویروس کرونا به‌سرعت در حال شیوع است و افراد زیادی در برابر آن آسیب‌پذیر هستند. واکسن، ویروس‌ها یا باکتری‌ها را به سیستم ایمنی بدن نشان می‌دهد و بدن یاد می‌گیرد که چگونه با ویروس مبارزه کند؛ بنابراین در صورت کشف واکسن کرونا، اگر انسان مبتلابه ویروس شود، بدن از قبل می‌داند که چه‌کاری انجام دهد تا ویروس بر روی سیستم ایمنی بدن ‌تأثیر نگذارد.

تاکنون چه اقداماتی برای کشف ویروس کرونا صورت گرفته است؟

کارهای تحقیقاتی با سرعت زیادی در حال انجام است. حدود 80 گروه از دانشمندان در سراسر جهان در حال تحقیق برای کشف واکسن کرونا هستند و اکنون برخی واکسن‌ها در حال انجام آزمایش‌های بالینی است. اولین آزمایش انسانی ماه گذشته توسط دانشمندان در شهر سیاتل واقع در کشور آمریکا اعلام شد. آنها به ‌قصد اطمینان از اثربخشی واکسن بر روی انسان، ابتدا آن را بر روی حیوانات آزمایش کرده‌اند.
در آکسفورد، نخستین آزمایش انسانی بر روی دو داوطلب آغاز شد که به یکی از داوطلبین واکسن کرونا و به دیگری واکسن کنترل منیژیت تزریق شد. همچنین دانشمندان استرالیا شروع به تزریق دو واکسن بالقوه ویروس کرونا بر روی موش کرده‌اند. این نخستین آزمایش جامع قبل از آزمایش بالینی است که به‌وسیله حیوانات انجام می‌شود. محققان امیدوارند که انسان‌ها را تا پایان ماه آوریل از ویروس کرونا نجات دهند اما تاکنون قطعیتی در رابطه با تأثیرات مثبت واکسن‌ها بر روی انسان وجود ندارد.

در صورت کشف واکسن کرونا چه کسانی واکسینه می‌شوند؟

در صورت کشف واکسن کرونا، حداقل در ابتدا یک عرضه محدود خواهد داشت، بنابراین اولویت‌بندی برای واکسینه کردن افراد مهم خواهد بود.
کارمندان بهداشت و درمان که با بیماران کرونا در تماس هستند، در صدر این افراد قرار دارند. همچنین این بیماری در افراد مسن کشنده است؛ بنابراین اگر واکسن در این گروه سنی مؤثر واقع شود، سالمندان در اولویت بعدی قرار خواهند داشت. در غیر این صورت شاید بهتر باشد افرادی که با سالمندان زندگی می‌کنند یا از آنها مراقبت می‌کنند، را واکسینه کرد.

اگر واکسن کرونا کشف نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

با توجه به تلاش محققان و دانشمندان در خصوص کشف واکسن کرونا، اخیراً کارشناسان برجسته بهداشت، سؤال نگران‌کننده‌ای را مطرح کرده‌اند که اگر واکسن کرونا مانند HIV هرگز کشف نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟!

 دانشمندان معتقدند که واکسن‌ کرونا باید 3 فاز آزمایش بالینی را پشت سر بگذارد تا برای استفاده عموم مؤثر تلقی شود. درصورتی‌که آزمایش اولیه به‌ خوبی پیش رود، ممکن است حدود 12 تا 18 ماه طول بکشد تا واکسن برای استفاده عموم آزاد شود


بر اساس گزارش CNN تاکنون هیچ واکسنی کشف نشده است. در این میان، برخی اخبار خبر از موفقیت‌آمیز بودن واکسن بر روی حیوانات می‌دهد و مردم را امیدوار می‌کند و از طرف دیگر هنوز نتیجه قطعی از ساخت این واکسن برای انسان اعلام ‌نشده است. شاید این بیماری هم مانند بیماری‌های دیگر واکسنی نداشته باشد.
حالا بیایید دنیا را بدون واکسن کرونا تصور کنید. دنیایی که به دلیل سرعت شیوع این ویروس، مردم می‌ترسند در محیط‌های اجتماعی در تماس با افراد دیگر قرار بگیرند، والدین فرزندان خود را از بازی با سایر بچه‌ها منع می‌کنند، پوشیدن لباس عروسی و کت دامادی به یک آرزو تبدیل می‌شود، درآمد برخی مشاغل به صفر درصد می‌رسد و ...؛ در این صورت اگرچه زندگی به حالت قبلی برنخواهد گشت اما این‌گونه هم نخواهد ماند. اگر وحشت و ترس مردم نسبت به کرونا را با چند ماه پیش مقایسه کنید، می‌بینید که افراد، روش جدیدی را برای زندگی و تعامل با این بیماری یاد گرفته‌اند. به طوری که در همین مدت کوتاه فرهنگ سرفه و عطسه کردن در اماکن عمومی، بی‌توجهی به نظافت شخصی و یا با علائم سرماخوردگی به سرکار رفتن، پایان‌یافته است.

آیا احتمال دارد که واکسن کرونا کشف نشود؟

این احتمال بسیار ضعیف است چرا که در گذشته تجربه شیوع ویروس‌هایی همچون آبله‌مرغان، سرخک، فلج اطفال، سیاه‌سرفه، آنفولانزا و... وجود داشته که در چند سال اول شیوع، واکسنی برای آنها کشف نشد و در پی شیوع این ویروس‌ها افراد زیادی جان خود را از دست دادند و عده‌ای هم زنده ماندند تا اینکه بعد از چند سال واکسن این ویروس‌ها تولید شد اما در بین این ویروس‌ها، بیماری وجود داشت که هیچ واکسنی برای آن کشف نشد:HIV.
ایدز یا HIV اولین بار در سال 1984 شناسایی شد. وزارت بهداشت، درمان و دانشمندان آمریکا در آن زمان اعلام کردند که امیدوارند ظرف دو سال واکسن را آماده کنند اما با گذشت 30 سال هنوز واکسنی برای مهار این بیماری تولید نشده است زیرا بیشتر واکسن‌ها در برابر ویروس‌هایی که از طریق تنفس یا دستگاه گوارشی وارد بدن می‌شوند، از انسان محافظت می‌کنند اما اچ آی وی بیشتر از طریق دستگاه تناسلی یا خون وارد بدن می‌شود. همچنین بیشتر واکسن‌ها بر روی حیوانات قابل ‌آزمایش هستند، درحالی‌که هیچ مدل حیوانی مناسبی برای اچ آی وی در دسترس نیست. از طرف دیگر، واکسن به شکل خاصی ویروس را مورد هدف قرار می‌دهد و اگر ویروس تغییر کند، واکسن ممکن است دیگر روی آن تأثیر نداشته باشد؛ بنابراین با توجه به این که اچ آی وی به‌ سرعت در حال تغییر و جهش است، ایجاد واکسن برای آن تاکنون دشوار و غیرقابل ‌کشف بوده است. این‌ها می‌تواند دلایل موجه و خوبی برای امید داشتن به کشف واکسن کرونا باشد.
از سوی دیگر، دانشمندان پیش‌ازاین موفق به تولید واکسن برای حیوانات در مقابل برخی از انواع ویروس کرونا شده بودند؛ اگرچه استاندارهای ایمنی تولید واکسن در حیوانات با انسان‌ها متفاوت است اما در حال حاضر امکان تولید واکسن به‌صورت بالقوه وجود دارد و هفت گروه از دانشمندان در سراسر جهان از مرحله آزمایش واکسن بر روی حیوانات به مرحله آزمایش انسانی رسیده‌اند. بنابراین محققان امیدوارند که این واکسن با تحریک سیستم ایمنی بدن به مبارزه با این ویروس بپردازد.

دانشمندان در مورد تولید واکسن کرونا چه گفته‌اند؟

برخی دانشمندان معتقدند که تولید واکسن به‌طور معمول سال‌ها یا حتی یک دهه طول می‌کشد. محققانی مانند دکتر کیت برودریک و یوون کووک-یونگ از دانشگاه هنگ‌کنگ، پیش‌بینی می‌کنند که تولید واکسن کرونا حداقل یک سال طول خواهد کشید.
همچنین دانشمندان معتقدند که واکسن‌ کرونا باید 3 فاز آزمایش بالینی را پشت سر بگذارد تا برای استفاده عموم مؤثر تلقی شود. درصورتی‌که آزمایش اولیه به‌ خوبی پیش رود، ممکن است حدود 12 تا 18 ماه طول بکشد تا واکسن برای استفاده عموم آزاد شود.