تبیان، دستیار زندگی

کوچینگ چیست؟

کوچینگ در جهت بهبود عملکرد شغلی، اجتماعی و عاطفی فرد در زندگی، کار می‌کند. به این معنا که افراد می‌توانند در زمینه پیشرفت در زندگی از کوچینگ کمک بگیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کوچینگ
تمرکز کوچینگ بر این است که افراد بهترین مسیر را خودشان می‌توانند تشخیص دهند و غالبا پاسخ مشکلات افراد، نزد خود آنها است و به کنکاش و رفع مسائل و مشکلات گذشته نمی‌پردازند. در حقیقت می‌توان گفت کوچینگ به جای اینکه ماهی را در دهان افراد بگذارد، ماهیگیری را آموزش می‌دهد.

کوچینگ چیست؟ به چه کسی کوچ می‌گویند؟

واژه‌ی کوچ به معنی مربی و کوچینگ به معنی مربی‌گری است. بیش‌تر مردم کوچ را کسی می‌دانند که در ورزش به راهنمایی و پیشبرد فرآیند ورزش کمک می‌کند اما کوچینگ تنها به ورزش کردن محدود نمی‌شود. شاید با دوره‌‌های کوچینگ با هدف اثرگذاری مثبت در زندگی فردی و به منظور ایجاد انگیزه و بهبود سبک زندگی یا بهبود کارکرد سازمان‌ها برگزار می شود.

امروزه دوره های آموزشی در سراسر جهان برای پرورش کوچ در مرکزهای آموزشی برگزار می‌شود و در پایان نیز مدارکی در این زمینه به فرد داده می‌شود البته درباره‌ی اعتبار و توانمندی افراد در این زمینه‌ها نمی‌توان از روی این مدارک قضاوت کرد.



تاکنون احساس کرده‌اید که زندگی شما می‌تواند از آن‌چه اکنون تجربه می‌کنید بهتر و معنادارتر باشد؟ کوچینگ مهارتی است که به شما در این زمینه‌ها کمک می‌کند.

کوچینگ فرآیندی است که در آن کوچ، مربی یا راهنما به فرد کمک می‌کند تا با بهره‌گیری از توانمندی‌هایش در زندگی فردی، خانوادگی، شغلی، اجتماعی و غیره کارکرد بهتری داشته باشد.

پس کوچ کسی است که با شناخت شرایط کنونی که فرد در آن است به ارائه‌ی راهکارهای مناسب به فرد برای حل مسئله، پیشبرد اهداف و بهبود کیفیت زندگی و سلامت روان فرد کمک می‌کند. به فرآیندی که میان کوچ و کوچ شونده پیش می‌آید کوچینگ می‌گوییم. بهتر است با واژه‌ها بازی نکنیم. می‌توانید کوچ را مربی، راهنما، منتور، دوست یا هر چه می‌خواهید بنامید. آن‌چه در این‌جا مهم است مهارت کوچ و فرآیند کوچینگ است.

نکته مهم: کوچ‌ها معلم، روان شناس و مشاور نیستند، آنها در حقیقت تسهیل گرانی هستند که به شما کمک می‌کنند به آگاهی برسید و مسائل را خودتان کشف کرده و یاد بگیرید.

انواع کوچینگ

کوچینگ شاخه‌های گوناگونی دارد مانند: کوچینگ ورزشی، کوچینگ فردی، کوچینگ شغلی، کوچینگ گروهی، کوچینگ سازمانی، کوچینگ سبک زندگی و غیره.


شیوه‌های انجام کوچینگ

کوچینگ می‌تواند به صورت حضوری و غیرحضوری (آنلاین، فیلم، کتاب‌های آموزشی) انجام شود. دوره‌های کوچینگ به شیوه‌ی فردی و گروهی و با بهره‌گیری از نوین‌ترین شیوه‌های روان‌شناسی مثبت‌نگر برگزار می‌گردند.

کوچ‌ها هرگز شما را نصیحت نمی‌کنند و به شما راه‌کار نشان نمی دهند، بلکه آنها با استفاده از ابزارهایی کارآمد در حرفه خود (مانند گوش دادن فعال، پرسیدن سوالات موثر و قدرتمند و بازخورد)، به شما کمک می‌کنند تا نقشه راه را برای پیشبرد اهدافتان تعیین کنید یا پازل‌های درونی که سبب بروز مسائلی در زندگی شما شده‌اند را کنار هم بچینید و به نتیجه برسید.

کوچ‌ها در حقیقت به افراد کمک می‌کنند که خودشان با رسیدن به آگاهی میان آن کسی که هستند و آن کسی که می‌خواهند باشند پلی ایجاد کنند. کوچ‌ها به افراد کمک می‌کنند تا افکار و پیچیدگی‌های ذهن خود را خودشان سر و سامان دهند، ساده کنند و به شفافیت برسند.

آنها با گوش دادن فعال و عمیق به صحبت‌های مراجعه‌کننده، پرسیدن سوالات قدرتمند و موثر، ارائه بازخورد‌های موثر از آنچه که از صحبت‌های مراجعه‌کننده متوجه شده‌اند، ایجاد رابطه‌ای بی واسطه و صمیمی با مراجعه‌کننده و پشتیبانی وی به او کمک می‌کنند تا مسیر صحیح و مناسبی را برای زندگی خود تعیین کند.

کوچ‌ها هرگز برای شما انتخاب نمی‌کنند و تصمیم نمی‌گیرند، بلکه این خود شما هستید که کل روند جلسه را تعیین می‌کنید معین کرده و پیش می‌برید. در این حین کوچ برای شما نقش حامی برای شفاف‌سازی ذهن و مسیر را بازی می‌کند تا شما به نقطه مورد نظر و مطلوب خود برسید.

- بیشتر مواقع بهترین پاسخ‌ها نزد خود شما است: در این‌صورت بهترین راه این است که خود شما به کمک یک کوچ به آن پاسخ‌ها دست یابید زیرا اگر مشاور به شما پاسخ‌ها را بگوید، این کار بیشتر جنبه نصیحت پیدا کرده و چندان تاثیری بر شما نمی‌گذارد و به بیانی دیگر، برای شما ناملموس است. اما در پروسه کوچینگ شما تا جایی پیش می‌روید که خودتان به پاسخ می‌رسید و اگر درکی صورت نگیرد، حداقل، فهمی از آن را پیدا می‌کنید.

- برای بعضی موضوعات، برنامه‌ای مناسب با شخصیت خود طراحی کنید: برنامه هایتان را خود طرح ریزی کنید نه اینکه شخصی دیگر برای شما برنامه‌ریزی کند و شما مجبور به عمل به آن باشید. یکی از ایرادات وارد شده در برنامه‌ریزی‌هایی که به وسیله مشاوران انجام می‌شوند این است که در بسیاری از مواقع آن برنامه متناسب با روحیات شما نیست، بنابراین، به آن عمل نمی‌کنید یا عمل به آن شما را دچار آسیب‌ می‌کند؛ اما در کوچینگ این خود شما هستید که با کمک و همراهی کوچ، بهترین برنامه را برای خود تنظیم می کنید.

- گاهی راه‌کار تخصصی نیاز ندارید: خودتان با کمک گرفتن از یک فرد حرفه‌ای برای سامان دادن به افکار خود می‌توانید به بهترین راهکار‌ها دست یابید. خیلی وقت‌ها بهترین راهکار‌ها نزد خود شما است و نه هیچ فرد دیگری.

- خودتان پاسخ‌ها و برنامه‌ها را می‌دانید: گاهی نیاز به پشتیبانی و حمایت فردی دارید که با پیگیری، به شما کمک کند تا کار‌ها را انجام دهید. این فرد می‌تواند یک کوچ باشد که شما را آزاد می‌گذارد و تنها با پیگیری برنامه خود شما، محرکی جهت انجام کار‌ها است.

- افکار آشفته خود را نظم دهید: با نظم دادن به افکار آشفته خود می‌توانید با شفافیت بیشتری فکر کنید، در این صورت یک کوچ مناسب ترین شخصی است که می‌تواند به شما کمک موثری ارائه دهد.

تفاوت کوچینگ و روان‌درمانی چیست؟

کوچینگ بر خلاف روان‌درمانی بر روی گذشته، کاستی‌‌ها و اختلالات روانی تمرکز نمی‌کند بلکه کوچینگ را می‌توان راهکاری مناسب برای کسانی دانست که به دنبال تغییرات مثبت و عمیق در زندگی حال و آینده‌ی خود هستند. کوچینگ بر پایه‌ی امکانات و توانمندی‌هایی که هم‌اکنون در دسترس فرد است به بهبود زندگی در زمان حال و آینده می‌پردازد.

کوچینگ

تفاوت کوچ با منتور چیست؟

کوچینگ در جهت بهبود عملکرد شغلی، اجتماعی و عاطفی فرد در زندگی کار می‌کند، به این معنا که افراد می‌توانند در زمینه پیشرفت در زندگی از کوچینگ کمک بگیرند.

منتورینگ کاری شبیه کوچینگ است ولی میان این دو تفاوت‌هایی هم وجود دارد، در حقیقت منتور نقش یک رهبر را بازی می‌کند که با اطلاعات تخصصی و تجربیات خود به مراجعه‌کننده کمک می‌کند که سریع‌تر به پاسخ‌ها و پیشرفت در مساله مورد نظر خود برسد. یعنی منتور‌ها تجربه خود را نیز با مراجعه‌کننده سهیم می‌شوند.

تمرکز منتورها بیشتر بر آینده است در حالی‌که تمرکز کوچ‌ها بیشتر بر حال و نهایتا، بر آینده نزدیک است. در پروسه منتورینگ نقش منتور می‌تواند بنا بر نیاز مراجعه‌کننده تغییر کند، یعنی گاهی مشاور، گاهی کوچ، گاهی یک دوست مشوق و گاهی آموزگار باشد ولی در کوچینگ نقش یک کوچ همیشه ثابت است.

تفاوت مشاور با کوچ چیست؟

مشاورها سعی می کنند که بیشتر راهکار‌های تخصصی برای رفع یک مشکل یا درمان یک اختلال ارائه نمایند هم‌چنین آنها بیشتر بر گذشته شخص تمرکز می کنند، و به دنبال چرایی برخی از مسائل و اتفاقات هستند و سعی می‌کنند با همفکری یا ارائه راهکار تخصصی قدمی در رفع مشکل مراجعه کننده بردارند. تمرکز آنها هم بر درون افراد و هم بر عوامل بیرونی است، در حالی‌که تمرکز کوچینگ بیشتر بر درون افراد و کمک به آنها برای دستیابی به آگاهی درونی خودشان است.‌

کوچ تخصص و مدرک دانشگاهی دارد؟

نیاز نیست که کوچ حتما مدرک تحصیلی خاص یا دوره‌‌های آموزشی خاصی را گذرانده باشد. هر کسی می‌تواند ادعا کند که یک کوچ یا مربی است. اما این ادعا هنگامی حقیقت خواهد داشت که دارای تجربه و مهارت در زمینه‌ی کوچینگ باشد.

امروزه دوره های آموزشی در سراسر جهان برای پرورش کوچ در مرکزهای آموزشی برگزار می‌شود و در پایان نیز مدارکی در این زمینه به فرد داده می‌شود البته درباره‌ی اعتبار و توانمندی افراد در این زمینه‌ها نمی‌توان از روی این مدارک قضاوت کرد.

نزدیک‌ترین شاخه‌ی علمی و مهارتی به کوچینگ، روان‌شناسی مثبت‌نگر است. کسی که دوره‌های روان‌شناسی مثبت‌نگر را در دانشگاه‌ سپری می‌کند آمادگی و مهارت کافی را برای این‌که به عنوان یک کوچ کار کند دارد. پس روان‌شناسانی که در زمینه‌ی روان‌شناسی مثبت‌نگر مهارت و تجربه دارند بهترین گزینه برای کوچ هستند.

کوچ در عمل چه کارهایی انجام می‌دهد؟

- کوچ بر دستور کار مراجعه‌کننده متمرکز می‌شود و مراجعه‌کننده است که تصمیم می‌گیرد که هدف یا مشکل خودش چیست و می‌خواهد بر چه چیزی تمرکز کند.

- از سوالات قدرتمند برای یادگیری مراجعه‌کننده استفاده می‌کند. کوچ آموزش نمی‌دهد یا توصیه نمی‌دهد اما سوال می‌پرسد و گوش می‌دهد.

- تشویق به اقدام و عمل می‌کند. در یک ارتباط کوچینگی این مراجعه‌کننده است که مراحل حرکت و عمل خود را مشخص می‌کند و این وظیفه یک کوچ نیست.

- از تغییر حمایت می‌کند. کوچ پیگیر یادگیری فردی، رشد و تغییر مراجعه‌کننده است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .