تبیان، دستیار زندگی

خواص فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای جزء سبزیجاتی است که خواص و فوایدی زیادی برای سلامتی بدن دارد و به سلامت چشم، تقویت سیستم ایمنی بدن، تأمین موادمغذی برای جنین و کاهش وزن کمک می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فلفل دلمه ای

فلفل دلمه‌ای، ثمرهٔ گیاهانی از خانوادهٔ بادنجانیان است و با فلفل تند، سیب زمینی و درخت نان هم خانواده است و بومیِ آمریکای مرکزی و جنوبی هستند.

فلفل‌ها یا به‌صورت فلفل سبز رشد می‌کنند یا فلفل دلمه‌ای. بسته به مدت‌زمانی که روی بوته هستند، رنگ آن‌ها از سبز، کم‌کم به زرد، نارنجی و در نهایت به قرمز تغییر می‌کند و در واقع رنگ‌های مختلف فلفل دلمه‌ای، نشان می‌دهد، که فلفل رسیده است یا نه؟ اگر فلفل به پوسیدگی برسد، بنفش و در نهایت قهوه‌ای می شود. فلفل دلمه‌ای سبز، نسبت به سایر رنگ‌ها طعمی تلخ‌تر و شیرینی کمتری دارد.

ارزش غذایی فلفل دلمه‌ای


تقریباً ۹۲ درصد فلفل دلمه‌ای تازه و خام را آب تشکیل داده است. یک فلفل دلمه ای سرشار از مواد مغذی از جمله مس، منگنز،فیبر، فولات،منیزیم، پتاسیم،فسفر ، پروتئین،سلنیم، ویتامین ب6 ، ویتامین ث، می باشد.
 

مواد معدنی فلفل دلمه ای


فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین‌ها و موادمعدنی متنوع است و در این میان، بیش از هر چیز، ویتامین (ث) دارد .علاوه بر ویتامین (ث) ،سرشار از ویتامین ب6، کا 1،پتاسیم، فولات، ویتامین ای ،  ویتامین آ، می باشد.

 خواص فلفل دلمه ای


خواص فلفل دلمه برای سلامتی و پوست و مو بسیار زیاد و اعجب انگیز می باشد.در ادامه برخی از این خواص را اشاره می کنیم:

مفید برای چشم

فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین آ، می باشد و همین ویتامین به بینایی سالم مخصوصا دیددرشب کمک‌می‌کند. این فلفل منبعی سرشار از یک کاروتنوئید به نام اوتئین است که به پایین‌آوردن خطر بیماری تباهی لکه زرد چشم کمک‌می‌کند. تباهی لکه زرد چشم معمول‌ترین دلیل از دست‌دادن بینایی مربوط به سن است. همچنین فلفل دلمه به خاطر سطح بالای بتاکاروتن و ویتامین ث، از چشم‌های‌تان در برابر آب‌مروارید محافظت‌می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن کارهای مهمی انجام می‌دهد تا از بدن شما در مقابل تأثیرات نامطلوب محافظت کند،برای مثال، باکتری‌های عفونی را دفع می‌کند. برای بهبود وضعیت سیستم ایمنی، باید غذاهایی مصرف کنید که سرشار از ویتامین (ث) هستند. فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین (ث) است و مصرف مرتب آن، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند اگر سیستم ایمنی بدن‌تان ضعیف است، فلفل دلمه‌ای نارنجی را به رژیم غذایی معمول خود اضافه کنید.

  این فلفل‌ها عمل گرمازایی ملایمی دارند که برخلاف دیگر فلفل‌های تند سوخت‌وساز بدن را بدون افزایش ضربان قلب و فشارخون افزایش‌می‌دهند. بنابراین می‌توانند به کاهش وزن کمک‌کنند.


فلفل دلمه ای برای افزایش رشد مو


فلفل دلمه ای قرمز محرک طبیعی رشد مو است و با تحریک گردش خون در درمان ریزش مو بسیار موثر است. در مورد ریزش مو، کپسایسین جریان خون را بهبود می بخشد که برای رشد و حفاظت از فولیکول مو از اثرات دی هیدرو تستسترون حیاتی است.

تقویت فولیکلول مو

یکی از دلایلی که چرا فلفل دلمه ای ها برای مو خوب هستند، این واقعیت است که آن ها منابع عالی ویتامین ث و برای سلامتی مو ضروری است. ویتامین ث به جذب مناسب آهن کمک می کند، بنابراین تضمین می کند که آهن کافی در سلول های خونی قرمز برای حمل اکسیژن به فولیکلول های مو وجود دارد. همچنین ویتامین ث در تشکیل کلاژن استفاده می شود. کلاژن برای فولیکلولهای مو، مورد نیاز است. کمبود ویتامین ث می تواند باعث خشک شدن و ریزش مو شود که به راحتی شکسته می شوند.

درمان زخم‌ها


فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین (ای و ث) می باشد و این ویتامین ها یک ترکیب بسیار عالی برای بهبود زخم و برطرف کردن آنها می باشد. همچنین ویتامین (ث) موجود در آن کمک می‌کند تا کلاژن به راحتی سنتز شود.

تأمین مواد مغذی برای جنین


متخصصان تغذیه به خانم‌های باردار توصیه می‌کنند فولات مصرف کنند، چون مواد مغذی لازم را به جنین می‌رساند. برای رشد مناسب جنین، می‌توانید فلفل دلمه‌ای مصرف کنید که موادمغذی و البته فولات فراوانی دارد. گفته می‌شود مصرف فلفل دلمه‌ای خام یا پخته طی دورهٔ حاملگی برای خانم‌های باردار مؤثر است؛ با این حال، توصیه می‌شود طی دورهٔ بارداری، پیش از تغییر رژیم غذایی خود، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

کالری بیشتری می‌سوزاند

فلفل دلمه قرمز به فعالسازی گرمازایی کمک‌کرده و سرعت سوخت‌وساز را افزایش‌می‌دهد. کپسایسین که مسئول افزایش تندی در فلفل‌ها ی دیگر است، در مقادیر کمی در فلفل دلمه یافت‌می‌شود. بنابراین، این فلفل‌ها عمل گرمازایی ملایمی دارند که برخلاف دیگر فلفل‌های تند سوخت‌وساز بدن را بدون افزایش ضربان قلب و فشارخون افزایش‌می‌دهند. بنابراین می‌توانند به کاهش وزن کمک‌کنند.

بالا بردن رشد مو با فلفل دلمه ای

استفاده از فلفل دلمه ای روی مو می تواند در رشد مو از طریق بهبود گردش خون موثر باشد. برای استفاده از چند فلفل دلمه ای خشک را در آب بجوشانید و به مدت 5 تا 6 دقیقه آن را رها کنید. بعد از خنک شدن آن را با کمک پنبه روی سر ماساژ دهید و آن را 10 تا 15 دقیقه رها کنید. سپس موها را بشویید. این کار باید دو بار در هفته برای بهترین نتیجه انجام شود. فلفل دلمه ای، رشد و سلامت مو را افزایش می دهد.

کمک به کاهش وزن

سبزیجات گوناگون می‌توانند کربوهیدرات‌هایی را که مصرف می‌کنید، به انرژی تبدیل کنند. به این ترتیب، کربوهیدرات‌های بد که عمدتا منجر به چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند، تأثیری روی بدن شما نمی‌گذارند. خواص فلفل دلمه ای زیاد است، اما کالری کمی دارد و اصلا چربی ندارد. بنابراین توصیه می‌شود، آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. فلفل دلمه‌ای انتخاب ایده‌آلی برای مغذی و رنگارنگ کردن سالادهایتان است.
فلفل دلمه ای

فواید ضد سرطان


یکی دیگر از فواید و خواص فلفل دلمه، خاصیت ضد سرطانی آن می باشد. فلفل دلمه به خاطر سرشار بودن از آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی ضد التهاب، فواید ضد سرطانی زیادی دارد. خطر سرطان بخاطر التهاب مزمن بیش‌ازحد و تنش اکسیداتیو مزمن ناخواسته افزایش‌می‌یابد. این عوامل می‌توانند با مصرف منظم فیتونوترینت‌های(غذاهای گیاهی) دارای آنتی‌اکسیدان و خواص ضدالتهاب خنثی‌شوند. علاوه‌براین، فلفل دلمه همچنین حاوی ترکیبات سولفور محافظ سلامت نیز هست. آنزیم‌های فلفل دلمه به جلوگیری از سرطان معده و مری کمک‌می‌کنند. لیکوپن کاروتنوئید در جلوگیری از سرطان پروستات، مثانه، رحم و پانکراس موثراست.

درمان زونا و قارچ پا با فلفل دلمه ای

به خاطر خواص ضد قارچ و ضد باکتری، فلفل دلمه ای می تواند عفونتی مانند زونا و قارچ پا را در ترکیب با داروهای مناسب تسکین دهد.

کاهش علائم سالمندی


مصرف عصاره فلفل دلمه ای به کاهش علائم سالخوردگی به دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدان کمک می کند. فلفل دلمه ای پوست را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند و به این ترتیب پوست را سالم و جوان می سازد.

خواص قلبی عروقی


فلفل دلمه قرمز سرشار از لیکوپن است بنابراین برای داشتن قلبی سالم عالی است و فلفل دلمه سبز منبع بزرگی از فیبر کاهنده کلسترول است. سطح بالای هوموسیستئین می‌تواند باعث خطر بالای بیماری قلبی شود.فلفل دلمه دارای ویتامین ب6 و فولات است و  که در پایین‌آمدن سطح هوموسیستئین موثر است علاوه‌بر این‌ها، آنتی‌اکسیدان قوی ویتامین‌های (آ و ث) موجود در این سبزیجات به رفع رادیکال‌های آزاد کمک‌می‌کند. پتاسیم موجود در فلفل دلمه حدود ۱۶۲ میلی‌گرم از فشارخون را پایین‌می‌آورد که برای قلب هم مفیداست.

منبع آنتی‌اکسیدان

فلفل دلمه‌ای می‌تواند به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کند. بدن شما به آنتی‌اکسیدان فراوانی نیاز دارد، چون آنتی‌اکسیدان‌ها با سلول‌های سرطانی و رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از بدن شما در مقابل بیماری‌های مزمن همچون سرطان محافظت می‌کنند. اگر آنتی‌اکسیدان کافی مصرف نشود، اندام‌های بدن با آسیب اکسیداتیو مواجه می‌شوند که ممکن است کُشنده باشد.

 فیبر های موجود در بافت فلفل سبز برای محافظت از کلون بسیار موثر بوده و اثر میکروب ها و ذرات سمی درون آن را بر طرف می کند. 


پاک سازی پوست


یکی دیگر از خواص فلفل دلمه ای پاک سازی پوست می باشد . برای استفاده از آن عصاره هویج و فلفل دلمه ای سبز را با هم مخلوط کنید و همین مخلوط می تواند در تمیز کردن لکه ها و جوش های پوست بسیار موثر باشد.

ضدالتهاب

التهاب در بدن اگر به‌موقع درمان نشود، ممکن است منجر به بیماری‌های خطرناکی بشود. متخصصان تغذیه افراد را به مصرف غذاهایی ترغیب می‌کنند که خواص ضدالتهابی دارند؛ یکی از این موادغذایی، فلفل دلمه‌ای است. مطالعات حاکی از آن هستند که مصرف فلفل دلمه‌ای نارنجی و قرمز می‌تواند از التهاب مفصل‌ها و عضله‌ها جلوگیری کند. علاوه‌براین، موادمغذی موجود در سبزیجات می‌توانند عوامل مربوط به حساسیت‌های فصلی را هم از بین ببرند. می‌توانید برای به‌حداقل رساندن واکنش‌های حساسیتی در رژیم غذایی کودکان و بزرگسالان، از فلفل دلمه‌ای استفاده کنید. اما توصیه می‌شود اگر با التهاب یا حساسیت شدیدی برخورد کردید، حتمابا پزشک متخصص مشورت کنید و از خوددرمانی بپرهیزید.

درمان کمبود آهن

فلفل دلمه قرمز تقریبا ۳۰۰ درصد نیاز روزانه ویتامین (ث) را تامین می کند. این ویتامین برای جذب مناسب آهن ضروری است. بنابراین، افراد مبتلا به کمبود آهن باید فلفل دلمه قرمز مصرف‌کنند.

غنی از کلسیم

همانطور که می‌دانیم، استخوان‌ها و دندان‌ها به کلسیم نیاز دارند تا بتوانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. مصرف آب فلفل دلمه‌ای سبز می‌تواند مقدار زیادی کلسیم را به بدن برساند.

سالم نگه داشتن روده بزرگ

فیبر های موجود در بافت فلفل سبز برای محافظت از کلون بسیار موثر بوده و اثر میکروب ها و ذرات سمی درون آن را بر طرف می کند. ویتامین های آنتی اکسیدانی ای چون ویتامین (آ، ویتامین ب9 و ویتامین ث) می تواند مفید باشد تا کولون همیشه در شرایط سالم باقی بماند. نوشیدن آب فلفل دلمه سبز می تواند باعث کاهش ابتلای اشخاص به سرطان کلون نیز شود.

کمک به تنفس

مصرف فلفل دلمه‌ای به هر شکلی، می‌تواند برای سلامت دستگاه تنفسی مفید باشد. مواد مغذی همچون پتاسیم، منگنز، منیزیم و ویتامین (ث) با عواملی مبارزه می‌کنند که منجر به مشکلات تنفسی مختلف همچون آسم، عفونت ریه، آمفیزم می‌شوند. اما اگر مشکلات تنفسی شدیدی دارید، توصیه می‌شود پیش از مصرف فلفل دلمه‌ای حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

کسانی که از آسم رنج می برندسعی کنند به طور مرتب از فلفل دلمه ای سبز استفاده کنند . اینکار برای آنها یک مزیت بسیار عالی خواهد داشت چرا که مواد طبیعی درون فلفل دلمه سبز می تواند تنفسی آرام به شما ببخشد. همانطور که می دانید تنفس سالم و به اندازه می تواند ارتقای سلامت جسم را بهبود ببخشد.

مفید برای سیستم عصبی

سیستم عصبی برای انجام فعالیت‌های مختلف به مغز پیغام می‌دهد. به همین خاطر است که روان‌شناس‌ها بر حفظ سلامت سیستم عصبی تأکید می‌کنند. اخیرا مطالعه‌ای نشان داده که موادمغذی موجود در فلفل دلمه‌ای، تأثیرات مثبتی بر سلامت روان و توانایی‌های شناختی انسان دارند. اما برای یافتن تأثیرات پتاسیم و منیزیم بر بیماری های روانی مزمن همچون زوال عقل، شواهد بیشتری لازم است.

خواص سم‌زدایی
فلفل دلمه در تمیزکردن غشای مخاطی گرفته‌شده در بینی و ریه‌ها کمک‌کرده و سموم را از طریق عرق دفع‌می‌کند.

کمک به جریان خون مناسب


جریان خون مناسب به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. متخصصان تغذیه می‌گویند از خواص فلفل دلمه ای این است که به گردش خون مناسب کمک می‌کند، چون سرشار از فسفر است. این ترکیب به تقویت رگ‌های خونی کمک می‌کند. علاوه‌براین، گردش خون مناسب، از انعقاد خون و خطر ابتلا به سکته یا حملهٔ قلبی هم جلوگیری می‌کند.

داشتن خواب بهتر با فلفل دلمه ای

محققان به این نتیجه رسیده اند، فلفل دلمه ای به دلیل داشتن ویتامین (دی) فراوان در داشتن خواب راحت کمک می کند. ویتامین (ث) سطح کورتیزول را در بدن پایین می‌آورد، که معمولا وقتی بدن تحت استرس باشد ترشح می‌شود، و باعث دشواری در به خواب رفتن می‌شود. در نتیجه ویتامین (ث) موجود در فلفل دلمه ای می‌تواند با کاهش سطح هورمون استرس در بدن به بهبود کیفیت خواب کمک کند.این ویتامین در فلفل دلمه ای هورمون استرس را در بدن کاهش می‌دهد که همین امر باعث می‌شود خواب با کیفیت و عمیق تری داشته باشید.

تنظیم فشار خون


فلفل دلمه‌ای سرشار از پتاسیم است، و شواهد قابل توجه بسیاری هست که به این واقعیت اشاره می‌کند که اسیدهای پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. فشار خون بالا دومین علت قابل پیشگیری مرگ و میر در کشورهای غربی است. کاهش فشار خون به پیشگیری از سکته، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های کلیوی، و بیماری دهان و دندان کمک می‌کند. فلفل دلمه‌ای کوئرستین نیز دارد که با کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا ارتباط دارد.

عوارض مصرف فلفل دلمه‌ای


فلفل دلمه‌ای به‌طور کلی سالم و مفید است، اما شاید بعضی‌ها به آن حساسیت داشته باشند. حساسیت به فلفل دلمه‌ای به‌ندرت پیش می‌آید. اما کسانی که حساسیت به گَرده دارند، ممکن است به‌خاطر واکنش‌پذیری متقابل آلرژیک، به فلفل دلمه‌ای هم حساس باشند. واکنش‌پذیری متقابل آلرژیک ممکن است بین بعضی غذاها و گَرده اتفاق بیفتد، چون حاوی همان آلرژن‌ها، یا آلرژن‌هایی با ساختار مشابه هستند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .