تبیان، دستیار زندگی

بهترین ضداحتقان‌های طبیعی

راهکارهای طبیعی برای رفع گرفتگی بینی

گرفتگی بینی یکی از بدترین چیزهایی است که به فرد احساس خفگی می‌دهد و انگار هیچ دارویی نمی‌تواند این وضعیت را تسکین دهد. غشای بینی خشک می‌شود و احساس فرد را بدتر هم می‌کند. در این مطلب، چند ضداحتقان طبیعی را به شما معرفی می‌کنیم که کمک زیادی به رفع گرفتگی بینی‌تان خواهند کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نعنا و لیمو
سیستم تنفسی شما از حفره‌ی بینی، حنجره، نای، لوله‌های برونش و ریه‌ها تشکیل شده است. ریه‌ها مسئول تبادل هوا و دفع مواد سمی و باکتری‌هایی هستند که در محیط وجود دارند.
متأسفانه نفس کشیدن می‌تواند خطرهایی نیز داشته باشد، زیرا ذرات جامد به سیستم تنفس نفوذ کرده و می‌توانند مجاری تنفسی را مسدود نمایند یا بدن را مسموم کنند. ذرات درشت‌تر، توسط موها و غشا و موکوس موجود در بینی و مجاری تنفسی گیر می‌افتند. ضمناً گاهی حرکت مژک‌ها به اندازه کافی قوی و مؤثر نیست تا این ذرات را دفع کند. در نتیجه، به دلیل تراوشات و ترشحاتِ تجمع یافته، گرفتگی بینی ایجاد خواهد شد.
این گرفتگی باعث می‌شود به سختی نفس بکشید و احساس خفگی به شما دست بدهد و حتی در موارد شدیدتر به نارسایی تنفسی منجر شود.
برای رفع گرفتگی تنفسی روش‌های گوناگونی وجود دارد؛ از داروهایی مانند افدرین گرفته تا درمان‌هایی که به دفع ترشحات کمک می‌کنند. اما شاید شما هر جزو افرادی باشید که راهکارهای طبیعی را ترجیح می‌دهید:

اکالیپتوس

اکالیپتوس یکی از بهترین راهکارها برای رفع احتقان است. در ظرف مناسب بخور، آب را به جوش بیاورید و سپس از روی حرارت بردارید. یک مشت برگ اکالیپتوس به آن اضافه کنید و به مدت ده دقیقه بخور بدهید. می‌توانید چند برگ اکالیپتوس روی بالش‌تان بگذارید و بخوابید. این شیوه کمکتان می‌کند گرفتگی بینی‌تان کمتر شود. ضمناً اکالیپتوس می‌تواند علائم آسم را نیز تخفیف بدهد.

میوه و دانه کاج

میوه و دانه کاج و همچنین برگ‌های سوزنی شکل کاج دارای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و آرامش‌بخش هستند. یک مشت برگ و دانه کاج را به مدت 5 دقیقه در آب بجوشانید و به مدت 10 دقیقه بخور بدهید.

نعنا

نعناع به عنوان یک ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب، راهکاری عالی برای رفع گرفتگی بینی است. یک قاشق مرباخوری برگ نعناع را در یک فنجان آبجوش دم کرده و روزی دو تا سه بار بنوشید. همچنین می‌توانید 3 قطره از این عصاره را در بینی‌تان بچکانید.

لیموترش

هیچ چیزی مانند شربت آبلیموی گرم نمی‌تواند آنفلوانزا و التهاب گلو و سایر عوارض تنفسی را تسکین بدهد. همچنین می‌توانید هر دو ساعت یک بار، با آبلیموی ترکیب شده با نصف لیوان آب گرم، غرغره کنید.


آلوئه ورا

برای رفع گرفتگی بینی، چند قطره ژل آلوئه ورا در بینی خود بریزید و اثرات مثبت آن را ببینید.

یک ترکیب تسکین‌دهنده

راهکاری که به شما توصیه می‌کنیم نه تنها ضد احتقان است بلکه می‌تواند سرماخوردگی را نیز درمان کند. یک فنجان روغن بادام را گرم کرده و با نصف قاشق چای‌خوری روغن نعناع ترکیب نمایید. با این ترکیب، پشت و سینه‌تان را ماساژ بدهید. بعد از ماساژ باید بدنتان را گرم نگه دارید و یک دم‌نوش نعنای گرم بنوشید تا بهتر نتیجه بگیرید.

نعناع به عنوان یک ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب، راهکاری عالی برای رفع گرفتگی بینی است. یک قاشق مرباخوری برگ نعناع را در یک فنجان آبجوش دم کرده و روزی دو تا سه بار بنوشید


پیاز

یکی از بهترین ضداحتقان‌های طبیعی پیاز است. اول پنج عدد پیاز بزرگ را خرد و ساطوری کنید. سپس روی آن روغن گیاهی بریزید و نیم ساعت در فر قرار دهید. سپس آن را در یک کیسه‌ی پشمی ظریفی بریزید، روی سینه‌تان روغن زیتون بزنید و مرهم پیاز را به مدت 30 دقیقه روی سینه‌تان قرار دهید. روی کیسه‌ی پیاز را با پارچه‌ای بپوشانید تا گرم بماند.

سیر برای درمان بلندمدت

برای اینکه گرفتگی بینی و سینه‌تان را در بلندمدت درمان کنید، باید به مدت یک هفته، روزی دو حبه سیر بخورید. حتماً اثرش را خواهید دید.

یخ

بله کمی عجیب است اما اگر می‌خواهید گرفتگی بینی‌تان فوراً رفع شود واقعاً مؤثر است. چند تکه یخ را در یک تشت آب بیندازید و سپس انگشتان پای خود را در آن قرار دهید تا کرخت شوند.

کمپرس گرم

کمپرس گرم هم می‌تواند گاهی با کاهش التهاب و باز کردن راه‌های هوایی به رفع گرفتگی بینی کمک کند. یک حوله‌ی کوچک را به آب گرم آغشته کرده و بچلانید، سپس آن را تا کرده و روی قسمت بالای بینی و پایین پیشانی خود قرار دهید. گرما می‌تواند التهاب سوراخ‌های بینی و سینوس‌ها را تسکین داده و نفس کشیدن را راحت‌تر کند.

چگونه از گرفتگی بینی پیشگیری کنید؟
سیگار نکشید: مواد سمی که از اشتعال سیگار آزاد می‌شوند نه تنها بر پوست و دهانتان اثر می‌گذارند بلکه باعث افزایش تجمع مایعات در ریه‌ها شده و عملکرد سیستم تنفس را مهار می‌کنند. در نتیجه دچار انواع و اقسام بیماری‌ها خواهید شد.
از سیگاری‌ها دوری کنید: نه تنها خودتان نباید سیگار بکشید بلکه از سیگاری‌ها نیز باید دوری کنید. یادتان باشد قرار گرفتن در معرض دود دست‌دوم سیگار نیز بی‌نهایت برای سلامتی‌تان مضر است.
در معرض تغییرات ناگهانی دما قرار نگیرید: وقتی هوای بیرون سرد است جلوی بینی و دهان خود را بپوشانید. وقتی عرق کرده‌اید مستقیماً جلوی پنکه ننشینید.
از مواد شیمیایی و سایر موادی که می‌توانند باعث آلرژی شوند اجتناب کنید.
جهت پیشگیری، واکسینه شوید: واکسیناسیون به‌ویژه برای بچه‌ها و افراد سالمند اهمیت دارد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.