تبیان، دستیار زندگی

درمان های طبیعی برای زخم معده

زخم معده عفونتی است که بیشتر به علت افزایش ترشح اسید کلریدریک، در مخاط داخلی معده، اتفاق می افتد. این اسید‌ توسط سلول‌های پوشش داخلی معده ترشح می شود و پوشش داخلی معده را ضعیف می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زخم معده

زخم معده، که یک نوع بیماری دردناک در شکم است و یک نوع بیماری زخم های گوارشی است که بر روی معده و روده کوچک تاثیر می گذارد.زخم معده به علت  باکتری خاصی به نام هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شود. این باکتری در بزاق وجود دارد و از طریق استفاده از قاشق و چنگال فرد آلوده یا خوردن غذای نیمه کاره دیگران منتقل می‌شود.


علت زخم معده


استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن می تواند با افزایش تولید اسید بدن، باعث ایجاد زخم معده و روده شود.

 علاوه بر اینها سیگار کشیدن خطر ابتلا به زخم معده را زیاد می کند .همچنین الکل می تواند باعث تخریب و تخریب تخمیر مخاطی معده شما شود و مقدار اسید معده را که تولید می شود افزایش می دهد.

خوردن غذاهای تند، اگرچه به تنهایی باعث ایجاد زخم نمی شوند؛ اما آنها می توانند زخم را شدیدتر و بحرانی تر کنند.

 در حقیقت زیاده روی در خوردن ادویه‌جات تند مانند فلفل، نوشیدن چای یا دمنوش‌ به صورت داغ، مصرف برخی از دارو‌های شیمیایی مانند آسپرین، پروفن، ناپروکسن، کتوپروفن، دیکلوفناک سدیم و غیره، مصرف الکل، مواد مخدر، سیگار و قلیان، سوء تغذیه، استفاده از رژیم‌های لاغری که با گرسنگی شدید همراه است، گرفتن روزه‌های طولانی مدت و خارج از برنامه، نوشیدن نوشابه و غذا‌های اسیدی، پرخوری مداوم، مصرف زیاد قهوه، اضطراب، استرس، هیجانات بد و طولانی مدت از مهم‌ترین علل ایجاد زخم معده است.


علائم زخم معده


رایج‌ترین علائم زخم معده، درد سوزشی که از جناغ سینه تا بالای ناف می‌تواند احساس شود. درد زخم معده به‌ علت تماس اسید معده با منطقه آسیب، ایجاد می‌شود. به طور کلی درد زخم معده از یک ساعت بعد از غذا خوردن شروع می شود و تا ساعت ها ادامه پیدا کند همچنین شب ها زیاد می شود و می تواند فرد را از خواب بیدار کند. درد زخم معده در زمان خالی بودن معده بدتر می شودبه همین خاطر باید از گرسنگی دوری کرد.

 همچنین علائمی مانند درد خفیف در معده،کاهش وزن،حالت تهوع یا استفراغ،سوزش یا رفلاکس اسید،دردی که ممکن است هنگام خوردن، نوشیدن و یا مصرف آنتی اسیدهای کم خونی افزایش یابد،مدفوع تیره و قیرمانند،استفراغی که خونی است یا مثل زمینه قهوه به نظر می رسد و احساس سیر شدن آسان می تواند از علائم زخم معده باشد.

 در ادامه مطلب درمان های طبیعی برای زخم معده را بیان می کنیم:

نارگیل


نارگیل با خواص ضد باکتریایی‌اش برای بیماران مبتلا به زخم معده بسیار مفید است. این خاصیت نارگیل می‌تواند باعث از بین رفتن باکتری‌های ایجاد کننده‌ی زخم معده و افزایش قابلیت‌های آن در مبارزه علیه این بیماری شود. برای درمان زخم معده تان می‌توانید شیر نارگیل، آب نارگیل، یا روغن نارگیل نوش بخورید که هر یک از آن‌ها به شکلی موثر به درمان زخم‌های معده کمک می‌کنند.

برای استفاده از این میوه مفید می توانید  آب یا شیر نارگیل بنوشید و یا هم‌چنین می‌توانید گوشته‌ی نارگیل تازه نیز را بخورید و  این کار را روزانه ۲ تا ۳ مرتبه، دست کم به مدت یک هفته مرتبا انجام دهید.

 برای استفاده از روغن نارگیل می توانید یک قاشق روغن نارگیل را میل کنید و این روش را به مدت یک هفته روزی ۲ بار تکرار کنید.


کلم – هویج


یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای زخم‌های معده، کلم می باشد. کلم به دلیل وجود اسید لاکتیک در ترکیبات‌اش می‌تواند باعث تولید اسید آمینه در بدن شود؛ و از این طریق، گردش خون را در اطراف دیواره‌ی معده زیاد کند.همچنین ویتامین (ث) موجود در کلم ، برای بیماران مبتلا به عفونت‌های هلیکوباکتر پیلوری مفید است.در کنار کلم می توانیم هویج را هم با آن ترکیب کنیم که این ترکیب برای درمان زخم معده بسیار مفید می باشد.

 برای ترکیب آنها ابتدا کلم و هویج‌ها را به قطعات کوچک تبدیل کنید و سپس آن‌ها را در مخلوط کن بریزید تا عصاره‌شان خارج شود و بعد نصف فنجان از این نوشیدنی را میل کنید.این کار را پیش از هر وعده‌ی غذایی و پیش از رفتن به تخت‌خواب، روزی ۳ تا ۴ مرتبه به مدت چند هفته تکرار کنید. باید توجه داشته باشید که در هر نوبت باید آب کلم و هویج را به صورت تازه میل کنید.

 سیر دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است که می‌توانند سطح باکتری هلیکوباکتر پیلوری را تحت کنترل قرار دهند. از این رو،  نه تنها می‌تواند التهاب را تسکین دهد، بلکه هم‌چنین از بروز زخم معده نیز پیشگیری کند.


عسل


یکی دیگر از راه های درمان طبیعی زخم معده، عسل می باشد. عسل ، خواص التیام بخشی دارد و در درمان این بیماری بسیار مفید می باشد. زیرا آنزیم موجود در عسل، که به نام گلوکز اکسیداز مشهور است می‌تواند با تولید هیدروژن پراکسید باعث از بین رفتن باکتری‌های مضر عامل زخم‌های معده شود. به علاوه، عسل می‌تواند التهابات دیواره‌ی معده را تسکین و کاهش دهد. هم‌چنین، می‌تواند به استحکام بافت دیواره‌ی معده، فرایند دفع، و درمان و پیشگیری از بروز مجدد زخم‌های معده کمک کند. در نتیجه، استفاده از عسل به عنوان یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای زخم معده، گزینه‌ای است که می‌توان به افراد مختلفی که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند توصیه کرد.عسل را بدون نان و بصورت خالی آهسته آهسته لیس زده و قاشق را تمیز کنید . این دستور را یک ماه پی در پی انجام دهید.

موز


برای درمان زخم معده مصرف موز، چه موز کال و چه رسیده، بسیار سودمند است .خواص ضد باکتریایی در موز باعث متوقف شدن  رشد باکتریها می شود و می‌تواند گسترش زخم معده را مهار کند.

 همچنین موز به دلیل قابلیت‌اش در کاهش میزان اسیدی بودن مایعات معده می‌تواند باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش شود؛‌ و از این طریق، به کاهش التهابات و هم‌چنین تقویت دیواره‌ی معده کمک کند.

 برای استفاده از موز رسیده ، هم می توانید آن را روزی سه بار نوش جان کنید و هم می توانید آن را به صورت شیرموز میل کنید.


موز و عسل

مصرف مخلوط موز و عسل برای درمان زخم معده بسیار موثر است.برای استفاده از آنها به ۲ تا ۳ عدد موز؛ ۱ قاشق چای خوری عسل نیاز داریم. ابتدا پوست موزها را جدا کنید و آن‌ها را به قطعات کوچک خرد کنید،در ادامه، قطعات کوچک موز را زیر نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند و سپس موزهای خشک شده را آسیاب کنید تا به پودر تبدیل شوند و ۲ قاشق چای خوری پودر موز خشک شده را با عسل به خوبی مخلوط کنید و این مخلوط را میل کنید.بهتر است برای تاثیر پذیری بیشتر  این کار را روزانه ۳ مرتبه به مدت حدود ۱ هفته تکرار کنید.

بابونه:


یکی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم و ورم معده است و افراد مبتلا به این مشکلات می‌توانند با استفاده از بابونه سلامتی خود را به دست آورند.برای استفاده از آن یک لیوان چای غلیظ بابونه، دارای چهار قاشق چایخوری بابونه در یک لیوان آب جوش، را صبح ناشتا بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و بعد از 15 دقیقه می‌توانید صبحانه خود را میل کنید؛ این عمل را به مدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده به کلی شفا یابد.


سیر

یکی دیگر از راه های طبیعی درمان زخم معده، استفاده از سیر می باشد. سیر از جمله چیزهایی است که همیشه در آشپزخانه در دسترس است؛ و نکته‌ی مهم‌تر این‌ که می تواند به درمان زخم معده نیز کمک کند، زیرا دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است که می‌توانند سطح باکتری هلیکوباکتر پیلوری را تحت کنترل قرار دهند. از این رو، سیر نه تنها می‌تواند التهاب را تسکین دهد، بلکه هم‌چنین از بروز زخم معده نیز پیشگیری کند.

 برای استفاده از آن به ۲ تا ۳ حبه سیر؛ ۱ فنجان آب نیاز داریم . ابتدا، حبه‌های سیر را له کنید و سپس، آن‌ها را میل کنید و بعد از آن آب بنوشید. بهتر است این کار را روزانه ۱ تا ۲ مرتبه تکرار کنید.
شنبلیله


شنبلیله


یکی دیگر از راه های درمان طبیعی ، گیاه شنبلیله می باشد.گیاه شنبلیله دارای اثر خنک‌کنندگی بدن است. با استفاده از دانه شنبلیله و آب یک چای گیاهی آماده کنید. کافی است دانه (بذر) شنبلیله را در آب خیس کنید. در نتیجه خیس کردن بذر شنبلیله در آب، یک مایع لعاب‌دار حاصل می‌شود. نوشیدن این مایع، در تشکیل غشای محافظ روی دیواره معده و روده مؤثر است، که این امر نیز باعث کاهش شدت زخم خواهد شد.

شنبلیه را می توان با عسل هم استفاده کرد.برای استفاده از آن به  ۱ قاشق چای خوری تخم شنبلیله؛ ۲ فنجان آب؛ نصف قاشق چای خوری عسل نیاز دارید. در ابتدا تخم شنبلیله را در آب بجوشانید و سپس مخلوط آب جوشیده و تخم شنبلیله را از صافی عبور دهید و مقداری عسل به آب اضافه کنید و این مخلوط را به خوبی به هم بزنید و بعد آن را میل کنید. این کار را به مدت ۱ هفته، روزی ۲ بار انجام دهید.

همچنین می توانید  برگ‌های شنبلیله را بجوشانید و سپس عسل را به آن اضافه کنید و بعد این مخلوط را میل کنید. این کار را به مدت ۱ هفته، روزی ۲ مرتبه تکرار کنید.

فلفل هندی


فلفل هندی هم در درمان زخم معده بسیار مفید می باشد. فلفل هندی به دلیل وجود کپسایسین در ترکیبات خود، می‌تواند میزان ترشح اسید معده را مهار کند، تولید ترکیبات قلیایی را افزایش دهد،‌ و باعث تحریک گردش خون در لایه‌ی مخاط معده و ترشح مخاط شود.

برای استفاده از فلفل هندی به  یک هشتم قاشق چای خوری فلفل هندی؛ ۱ فنجان آب نیاز داریم. فلفل هندی را در ۱ فنجان آب بریزید و به خوبی به هم بزنید وبعد این محلول را روزی ۲ مرتبه، به مدت ۲ تا ۳ روز میل کنید. بعد از گذشت ۲ تا ۳ روز، به تدریج میزان فلفل هندی را به یک چهارم قاشق چای خوری افزایش دهید و مصرف این محلول را روزی دو بار تا ۳ الی ۴ روز پس از آن ادامه دهید.

شربت زنجبیل


 شربت زنجبیل برای درمان زخم معده مفید است. برای تهیه ی شربت زنجبیل یك قاشق چایخوری پودر خشك زنجبیل و یا دو قاشق چایخوری زنجیبل رنده شده تازه را در داخل قوری ریخته روی آن آب جوش بریزید و به مدت پنج دقیقه آنرا با حرارت ملایم دم كنید و سپس آنرا با عسل شیرین كرده و میل كنید. چای زنجبیل هر چقدر بیشتر بماند و دم بكشد تندتر می‌شود. حتی می‌توان چای زنجبیل را بعد از سرد شدن در داخل یخچال گذاشت و خنك كرد و مانند یك نوشابه سرد استفاده كرد. برای تهیه شربت زنجبیل یك قسمت زنجبیل رنده شده را با سه قسمت عسل مخلوط كرده و در شیشه در بسته در یخچال نگهداری كنید و هر موقع خواستید مصرف كنید.

  کسانی که دچار بیماری های قلبی - عروقی یا فشار خون بالا هستند باید از مصرف زیاد شیرین بیان اجتناب کنند. همچنین مصرف بی رویه آن موجب اِدِم یا ورم مفاصل میشود.


ریشه‌ی شیرین بیان


مصرف ریشه شیرین بیان هم یکی راه های درمان طبیعی زخم معده می باشد.شیرین بیان  باعث می‌شود روده‌ها و معده مخاط محافظت کننده‌ی بیش‌تری تولید کنند؛ این مخاط به صورت لایه‌ی پوششی دیواره‌ی معده، می‌تواند از آن در برابر این زخم‌ها محافظت نماید. از این رو، شیرین بیان می‌تواند درد ناشی از زخم معده را کاهش دهد و به فرایند درمان آن سرعت ببخشد.

 برای استفاده از این گیاه  ۱ تا ۲ قاشق چای خوری ریشه‌ی شیرین بیان؛ ۱ فنجان آب نیاز دارید. آب را بجوشانید و مقدار تعیین شده‌ی ریشه‌ی شیرین بیان را به آن اضافه کنید. اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه شیرین بیان در آب جوش دم بکشد. این دمنوش را از صافی عبور دهید و آن را میل کنید. این کار را به مدت ۱ هفته، روزی ۲ تا ۳ مرتبه انجام دهید.

البته یاد آور می شود کسانی که دچار بیماری های قلبی - عروقی یا فشار خون بالا هستند باید از مصرف زیاد شیرین بیان اجتناب کنند. همچنین مصرف بی رویه آن موجب اِدِم یا ورم مفاصل میشود.

چای سبز


چای سبز با داشتن فلاونوئید به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای زخم معده شناخته می‌شود. برای استفاده از آن مقدار کمی برگ چای سبز یا ۱ تا ۲ عدد چای سبز کیسه‌ای ؛ ۱  فنجان آب لازم دارید. آب را بجوشانید و برگ‌های چای سبز یا کیسه‌ی چای سبز را در آن قرار دهید و  اجازه بدهید چای به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به خوبی دم بکشد و سپس چای را بنوشید. این کار را روزانه ۲ تا ۳ بار انجام دهید.  
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .