تبیان، دستیار زندگی

راهنمای خرید اینترنتی

چطور در شرایط کرونایی، یک خرید اینترنتی مطمئن داشته باشیم؟

علیرغم گسترش اینترنت و زیاد شدن فروشگاه‌های اینترنتی، هنوز اطمینان مردم به سایت‌های فروش آنچنان که باید زیاد نیست. در این یادداشت به 10 نکته مهم برای داشتن یک خرید اینترنتی مطمئن اشاره کرده‌ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد عندلیب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خرید اینترنتی

کرونا با تغییری که در سبک زندگی به‌ وجود آورده، در حال تغییر بسیاری از فرم‌های اجتماعی و حتی اقتصادی است. ده‌ها سال پیش، شاید کسی فکر نمی‌کرد روزی برسد که تقریبا بیشتر امور روزانه و حتی خرید کردن را مجبور باشد که از طریق اینترنت و در منزل انجام دهد و با اینترنت به بازار برود. البته از حق نگذریم که در شرایط غیرکرونایی هم برای بسیاری از ما که یا وقت کافی نداریم یا شلوغی مراکز خرید و ترافیک خیابان‌ها کلافه‌مان می‌کند، خرید اینترنتی بهترین راه‌حل است. واقعا از این بهتر نمی‌شود که در خانه بنشینی و با چند کلیک و واردکردن یک سری اطلاعات خریدهایت را انجام بدهی؛ تازه چیزی که سفارش داده‌ای را صاف می‌آورند دمِ درِ خانه تحویل می‌دهند! البته همه‌ی اینها زمانی به وقوع می‌پیوندد که یک خرید اینترنتی مطمئن انجام داده باشیم.

مزایا و معایب خرید اینترنتی

هر روش خریدی مزایا و معایب ویژه خود را دارد، خرید اینترنتی هم مزایای مختص به خود را دارد. در این روش علاوه‌بر صرفه‌جویی در وقت، مقایسه‌ی آنی قیمت‌ها نیز بسیار آسان است و امکان بررسی نظرات و دیدگاه‌های مشتریان قبل از خرید محصول به طور بهتر و جامع‌تری نسبت به خرید عادی وجود دارد.
اما این همه داستان نیست. در کنار این مزایا، برخی نگرانی‌ها هم از خرید آنلاین وجود دارد:
• خرید کالاهایی که تحویل داده نمی‌شوند.
• ارائه کالاهایی که با خصوصیات گفته شده در سایت مطابقت ندارند.
• تاخیرها و زحمت‌هایی که خرید آنلاین دارد.
• خدمات ضعیف پس از فروش
• سوء‌استفاده از کارت‌های اعتباری

خوشبختانه، با رعایت برخی نکات ساده می‌توانید این نگرانی‌ها را برطرف کنید و از مزایای خرید آنلاین بهره‌مند شوید. کافی است هوشیارانه اقدامات احتیاطی لازم را برای یک خرید اینترنتی مطمئن به عمل آورید.

10 نکته‌ی مهم برای خرید اینترنتی مطمئن


1. از وبسایت‌های مطمئن خرید کنید

شاید یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کسب و کارهای سنتی اطمینان از وجود کسب و کار مشهود در یک قالب فیزیکی است. گاهی اوقات تبلیغات در بستر اینترنت می‌تواند ما را در گام اول فریب دهد و صاحبان آنها وبسایت را صرفا برای دستیابی به اطلاعاتِ کارت اعتباری و سایر مشخصات بازدیدکنندگان ساخته باشند. لذا برای خرید اینترنتی مطمئن به فروشگاه‌های بزرگ شناخته شده که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند مراجعه کنید[1]
اعتماد الکترونیکی

2. مشخصات وبسایت را بررسی کنید

با اینکه خرید کردن از وبسایت‌های ناآشنا توصیه نمی‌شود، اما گاهی پیش می‌آید که به‌طور اتفاقی در یک وبسایت که از قبل با آن آشنایی ندارید چیزی را می‌بینید و واقعا دلتان می‌خواهد آن را بخرید. در این مواقع باید ابتدا مشخصات وبسایت را کاملا بررسی کنید و با بررسی آدرس روی نرم افزارهای مکان‌یاب مانند google map به دست بیاورید که آیا چنین آدرسی وجود خارجی دارد؟ آیا این شرکت در رسانه‌های اجتماعی فعالیت دارد؟ اگر این‌طور است دیدگاه‌های مشتریانش چگونه است؟ برای اطمینان بیشتر با شماره‌ای که در وبسایت درج شده تماس بگیرید. در یک وبسایت معتبر معمولا نشانی ایمیل، شماره‌ت لفن یا آدرس واقعیِ محل شرکت یا فروشگاه قرار داده شده است. اگر چنین اطلاعاتی در وبسایت وجود ندارد، ممکن است شرکت جعلی باشد.
آدرس اینترنتی

باید ابتدا مشخصات وبسایت را کاملا بررسی کنید و با بررسی آدرس روی نرم افزارهای مکان‌یاب مانند google map به دست بیاورید که آیا چنین آدرسی وجود خارجی دارد؟ آیا این شرکت در رسانه‌های اجتماعی فعالیت دارد؟ اگر این‌طور است دیدگاه‌های مشتریانش چگونه است؟

3. هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست

اگر در یک وبسایت محصولی را یافتید که قیمتش بیش‌ازحد پایین است، ابتدا تصویر و مشخصات محصول را در چند وبسایت مشابه جست‌وجو کنید و قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید. اگر قیمت ارائه ‌شده در این وبسایت تفاوت زیادی با سایت‌های مشابه دارد، باید بیشتر تحقیق کنید. احتمال دارد این وبسایت اصلا آن محصول را موجود نداشته باشد. حتی ممکن است اصلا فروشگاهی در کار نباشد و وبسایت فقط به قصد دستیابی به اطلاعات شخصی شما ایجاد شده باشد.


4. استفاده از Wi-Fi عمومی برای خرید آنلاین ممنوع

هرگز از طریق اتصال به Wi-Fi عمومی خرید آنلاین انجام ندهید. شبکه‌های Wi-Fi از امواج رادیویی عمومی استفاده می‌کنند. شاید دل‌تان بخواهد هنگامی‌که در کافه‌ی موردعلاقه‌تان درحال‌ نوشیدن یک فنجان قهوه هستید، سری هم به اینترنت بزنید و خریدهایتان را انجام دهید، اما یک سارق اینترنتی هم به راحتی می‌تواند، با استفاده از یک تکنولوژی نه‌چندان پیشرفته و رمز عبور Wi-Fi رایگان، به اطلاعات شخصی ازجمله اسم و اطلاعات کارت اعتباری شما دسترسی پیدا کند. در برابر این وسوسه مقاومت کنید!

5. رمز عبور حساب کاربری‌تان باید بسیار قوی باشد

اگر کسی به رمز عبور شما دسترسی داشته باشد، می‌تواند وارد حساب کاربری‌تان شود، آدرس گیرنده را تغییر بدهد و هر چه را می‌خواهد سفارش دهد، درحالی‌که صورت‌حسابش از شما کسر می‌شود. یک رمز قوی برای حساب‌تان ایجاد کنید. نکات زیر در انتخاب رمز بسیار مهم هستند:

- از یک مجموعه‌ی پیچیده از حروف لاتین بزرگ و کوچک همراه با اعداد و نشانه‌های مختلف استفاده کنید.
- از اطلاعات شخصی که به راحتی قابل حدس‌زدن است، مانند تاریخ تولد، نام فرزندان یا رنگ دلخواه‌تان استفاده نکنید.
- برای چند حساب کاربری از یک رمز عبور مشابه استفاده نکنید، حتی اگر قوی باشد. در این صورت حداقل اگر یکی از حساب‌هایتان هک شود، بقیه‌ی حساب‌هایتان به راحتی قابل دسترسی نخواهد بود.

 

آدرس اینترنتی

6. امنیت وبسایت را بررسی کنید

این کار به سادگی امکان‌پذیر است. آیا در سایتی که در حال خرید از آن هستید، در کنار آدرس URL یک آیکون قفل کوچک قرار دارد؟ این قفل به شما می‌گوید که صفحه‌ی وبی که در حال بازدید از آن هستید، سیستم محافظت از حریم خصوصی را نصب کرده است. در این حالت آدرس URL با https آغاز خواهد شد نه با http. این وبسایت‌ها اطلاعاتی مانند رمز عبور و اطلاعات مالی را به صورت ایمن انتقال می‌دهند. اگر آیکون قفل کوچک یا حرف s را پس از http نمی‌بینید، این صفحه‌ی وب سیستم حفاظت از حریم خصوصی ندارد. بنابراین قبل از ارائه‌ی اطلاعات شخصی حتما این موارد را بررسی کنید.


7. از درگاه‌های پرداخت ایمن استفاده کنید

بسیاری از سایت‌ها درگاه‌های ایمن برای پرداخت دارند. اگر درگاه پرداختیِ سایت ناشناخته بود یا تاکنون آن را ندیده‌اید، بهتر است از آن وبسایت خرید نکنید. به عنوان نمونه، یکی از درگاه‌های ایمن پرداخت اینترنتی که تقریبا همه با آن آشنایی دارند «شاپرک» است.

خرید

فروشگاه‌های آنلاین برای خریدهای الکترونیکی از درگاه‌های متصل به بانک‌های طرف قرارداد استفاده می‌کنند. پس در همین ابتدا باید توجه داشته باشید که هرگز به فروشگاهی که برای انتقال مبلغ خرید از شماره کارت شخصی استفاده می‌کند اعتماد نکنید. درگاه‌های بانکی با استفاده از پروتکل‌های امن SSL ارتباط شما را با بانک مورد نظر برقرار می‌کنند. به این ترتیب اگر به نوار آدرس وب سایت بانکی که از طریق فروشگاه به آن متصل شده‌اید دقت کنید، در ابتدای آن می‌بایست عبارت https را مشاهده کنید. اگر صفحه بانک مورد نظر دارای عبارت http است هرگز اطلاعات حساب بانکی خود را در آن وارد نکنید.


8. صورت‌حساب‌ها را به دقت بررسی کنید

حداقل هفته‌ای یک‌بار باید صورت‌حساب‌هایتان را بررسی کنید. اگر از طرف بانک (یا صادرکننده‌ی کارت) پیامک مبنی بر کسر مبلغ از حساب‌تان را دریافت می‌کنید، کارتان راحت‌تر است. می‌توانید پیام‌ها را بررسی کنید و از جزئیات خریدها مطلع شوید.


9. کد تأیید سفارش و کد رهگیری پستی را یادداشت کنید

پس از انجام خرید، کد تأیید سفارش و کد رهگیری پستی را در یک مکان امن یادداشت کنید. اگر در تحویل سفارش مشکلی پیش بیاید این اطلاعات به فروشنده کمک می‌کند مشکل را حل کند.

10. تخلفات شرکت‌های آنلاین را گزارش کنید

اگر درباره‌ی عملکرد یک شرکت یا یک کسب‌ و کار اینترنتی که از آن خرید کرده‌اید و اطلاعات کارت اعتباری‌تان را به آن داده‌اید مشکوک هستید با شرکت صادرکننده‌ی کارت اعتباری‌تان تماس بگیرید و حساب‌تان را ببندید. در صورت اثبات تخلف می‌توانید از آن شرکت نیز شکایت کنید.

پی‌نوشت:
[1] سایت‌های معتبر دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند. نماد الکترونیکی برچسبی است که منحصرا توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌‎ کسب و کارهای اینترنتی احراز صلاحیت شده و قانونمند اعطا می‌شود.