تبیان، دستیار زندگی

روش‌های مؤثر ترک سیگار در ماه رمضان

فرصت استثنایی برای سیگاری‌ها

روزه همواره فرصتی برای مبارزه با هوای نفس و تمرین چشم‌پوشی از خواسته‌های قلبی و شخصی مثل خوردن و آشامیدن است. همچنین بسیاری از افراد در این ماه با عادت سیگار کشیدن خود از زمان سحر تا افطار مقابله می‌کنند اما چه می‌شود که بعد از افطار یا پس از پایان ماه رمضان به عادات نادرست قبلی خود بازمی‌گردند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترک سیگار
در باب فواید و فلسفه روزه گرفتن دلایل زیادی آورده شده است که مهم‌ترین آن تقویت ایمان است. مبارزه با هوای نفس و تقویت تقوا در این ماه، با خویشتن‌داری و ترک برخی عادت‌های نادرست امکان‌پذیر است. در واقع روزه گرفتن در این ماه پربرکت، دارویی است که خداوند متعال، برای ترک عادت‌های غلط در دسترس ما قرار داده است. یکی از عادت‌های نادرستی که به‌سلامت جسم آسیب می‌زند و این ماه می‌تواند فرصت خوبی برای ترک آن باشد، «سیگار کشیدن» است اما چگونه می‌توان ترک عادت‌ سیگار کشیدن در مدت روزه‌داری را دائمی کرد؟

همه افراد سیگاری خطرات ناشی از استعمال سیگار را می‌دانند اما این باعث نمی‌شود که این عادت را به‌راحتی کنار بگذارند زیرا استعمال دخانیات علاوه بر اعتیاد جسمی یک عادت روانی است. نیکوتین موجود در سیگار یک ماده شیمیایی اعتیادآور است که ممکن است در ظاهر تأثیرات مثبتی همچون تسکین استرس، اضطراب و تنظیم خلق‌وخو داشته باشد اما دود ناشی از آن حاوی مواد شیمیایی خطرناکی است که در درازمدت منجر به سرطان می‌شود. در واقع تأثیرات آنی و لحظه‌ای سیگار باعث می‌شود تا فرد در هنگام استراحت، خستگی از کار، عصبانیت و ... سیگار بکشد و احساس کند با نبود سیگار آرامش از او سلب می‌شود.

ماه رمضان فرصت خوبی برای ترک سیگار و محافظت از سلامتی است زیرا انگیزه‌های دینی و رفتاری در ماه رمضان و تغییر ساعات سیگار کشیدن، می‌تواند شرایط را برای ترک آماده کند
؛ بنابراین می‌توانید بااراده، حمایت، برنامه صحیح و روش‌های مؤثر زیر سیگار را برای همیشه ترک کنید:

لازم است تا در هنگام ترک، استرس را از طریق تمرین تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند نفس عمیق کشیدن، شل کردن عضلات، یوگا، ماساژ و یا گوش دادن به موسیقی کاهش دهید

اراده کنید

روزه‌داری این فرصت را به شما می‌دهد که در طول روز سیگار نکشید؛ این بدان معناست که شما می‌توانید بدون سیگار زندگی کنید اما تا به‌حال عزم و اراده قوی نداشته‌اید. بنابراین برای مداومت در اراده و ترک، تمرین کنید وقتی محدودیتی مثل روزه هم در برابر شما نیست، از هدفتان که ترک سیگار است، دست نکشید. یادتان باشد هیچ‌چیز به‌اندازه اراده شما برای ترک سیگار اثرگذار نیست.

عجول نباشید

ترک سیگار به خصوص برای آن دسته از افرادی که عادت به‌روزی 6 تا 10 نخ سیگار کشیدن دارند، بسیار دشوار است و شاید ماه رمضان فرصت کافی برای ترک این دسته از افراد نباشد؛ پس ناامید نشوید. ترک سیگار نیاز به زمان، صبر و اراده دارد. وقتی تصمیم به ترک سیگار می‌گیرید یعنی انتخاب می‌کنید که عاداتی که سال‌ها با شما بوده را کنار بگذارید و باید بپذیرید که ترک عادات زمان‌بر است.

تکنیک‌های آرامش‌بخش را تمرین کنید

ممکن است سیگار کشیدن برای شما راهی برای رسیدن به آرامش و دوری از استرس باشد اما ترک سیگار می‌تواند به‌خودی‌خود استرس‌زا باشد. به همین منظور لازم است تا در هنگام ترک، استرس را از طریق تمرین تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند نفس عمیق کشیدن، شل کردن عضلات، یوگا، ماساژ و یا گوش دادن به موسیقی کاهش دهید.

مقدار زیادی مایعات، به‌خصوص آب بنوشید

با توجه به اینکه حدود 70 درصد از بدن ما را آب تشکیل می‌دهد، نباید اهمیت آن را نادیده گرفت. نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب، یک ساعت بعد از افطار علاوه بر اینکه به تأمین آب بدن کمک می‌کند، باعث می‌شود تا سموم باقی‌مانده از سیگار کشیدن سریع‌تر از بدن خارج شود. همچنین می‌توانید از چای‌های گیاهی یا آب‌میوه طبیعی استفاده کنید اما قهوه، نوشابه و چای باعث از دست رفتن سریع‌تر آب بدن و افزایش تمایل به سیگار می‌شود.

از چیزهای وسوسه‌برانگیز دوری‌کنید

گوش دادن به برخی از آهنگ‌ها، تماشای یک فیلم خاص، رفت‌وآمد با برخی افراد، رفتن به بعضی مکان‌ها، قدم زدن در هوای بارانی و ... می‌تواند شما را به هوس بیندازد تا سیگار بکشید؛ بنابراین در مدت ترک، از این عوامل تحریک‌کننده دوری‌کنید.

بعد از افطار بخوابید

افراد سیگاری روزه‌دار، اغلب بعد از افطار ولع زیادی برای کشیدن سیگار دارند اما تحقیقات نشان داده که سیگار کشیدن بلافاصله بعد از افطار باعث رعشه در بدن و تأثیر مستقیم و ناگهانی آن بر روی قلب می‌شود.(1) بنابراین اگر نمی‌توانید با تمرین‌های آرامش‌بخش، سرگرم شدن، فیلم دیدن و ... تمرکز خود را از سیگار کشیدن دور کنید، بهترین کار این است که بعد از افطار بخوابید. شاید این روش یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌ها برای ترک سیگار باشد.

پی‌نوشت:
1-سایت jordantimes