تبیان، دستیار زندگی

خواص چغاله بادام برای سلامتی

چغاله بادام، به میوه ی کال یا نارس درخت بادام گفته می شود که در ابتدای رویش تا حدودی سفت بوده و قشر خارجی آن سبز رنگ و پوشیده از کرک ظریفی می‌باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چغاله بادام

چغاله بادام پوست سبز رنگ کرک دار ترش و مغز سفید و شیرین دارد، و فقط در ابتدای فصل بهار در دسترس می باشد.
 این میوه کال و خوشمزه در نواحی مرکزی و غربی آسیا از جمله افغانستان، ایران، سوریه و فلسطین پرورش می ‌یابد. در داخل این میوه ی کال  روکشی قرار دارد که سفید و نرم بوده و مغز آبکی و نازک بادام را در خود نگهداری می‌کند. به مرور پوسته ‌های رویی و داخلی بادام سخت ‌تر شده و مغز بادام نیز شکل نهایی خود را به دست می آورد. از زمانی که میوه جوان است و هنوز رشد کامل نکرده و کال است، به آن چغاله بادام گفته می‌ شود.

هیچ تفاوتی بین چغاله ‌های ریز و درشت از نظر ارزش تغذیه ‌ای و فواید و مضرات وجود ندارد. ریز و درشتی چغاله‌ ها به نوع بادام و جنس درخت آنها بستگی دارد. معمولا چغاله‌های ریز، سفت‌تر و چغاله‌های درشت‌تر، تردتر هستند. این ویژگی به جنس پوست محصول نهایی آنها بستگی دارد. بنابراین اگر با جویدن چغاله‌های سفت مشکل دارید، بهتر است سراغ ریزترها نروید.

چغاله بادام طبع سرد دارد و به دلیل مناسب بودن مزاج آن با فصل بهار، برای اغلب طبع ها، بویژه مزاج های گرم و خشک بسیار مناسب است. چغاله بادام بیشتر برای افراد با طبع گرم مناسب است یا افرادی که مواد غذایی بسیاری که طبع گرم دارند مانند آجیل و شیرینی مصرف کرده اند. این میوه می تواند حرارت و گرمی زیاد بدن افراد گرم مزاج را کاهش دهد. بهترین مصلحات، مخصوصا برای افراد سرد مزاج که به خوردن چغاله بادام علاقه دارند انواع خوراکی هایی با طبع گرم همچون پودر زیره، نبات و عسل است که موجب خنثی شدن سردی چغاله بادام می شود.

این میوه نارس و خوشمزه سرشار از ویتامین (ث،ای )، آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، ریبوفلاوین، ال کارنیتین، پروتئین و فیبر است.

چغاله بادام فواید زیادی برای بدن دارد. در ادامه مقاله برخی از آنها را اشاره می کنیم:

ضد بیماری های قلبی و عروقی


یکی از خواص چغاله بادام، مفید برای بیماری های قلبی و عروقی می باشد.این میوه ی نارس مقدار زیادی فلاونوئید یا بیوفلاونوئید دارد که به‌عنوان یک متابولیت ثانویه، قدرت آنتی‌اکسیدان‌ها را در بدن ما زیاد می کند. برخی از محققان اثبات کرده اند که فلاونوئیدها با ویتامین (ای) کار می کنند و از این طریق، از دیواره‌های سلول‌های خونی بدن ما در برابر پارگی یا آسیب محافظت‌می‌کنند.

  چغاله بادام، دارای فسفر می باشد و این ماده مغذی برای تقویت دندان و استخواه ها مفید می باشد و می‌تواند با تقویت دندان‌ها و لثه، از سلامت دهان‌ودندان محافظت‌کند. همچنین، کارایی دستگاه اسکلتی ما نیز به‌شکل قابل‌توجهی زیاد می شود.


پاک سازی پوست صورت


 یکی دیگر از خواص چغاله بادام، پاک سازی پوست صورت می باشد. از آنجایی که این میوه سرشار از ویتامین (ای) می باشد، باعث پاک سازی پوست صورت شده و پوست صورت را صاف و روشن می کند. ویتامین (ای) مهم‌ترین عامل آنتی‌اکسیدانی موجود در این مغز است که می‌تواند از طریق دفع کامل رادیکال‌های آزاد و مواد سمی جمع‌شده به‌دلیل آلودگی، بدن ما را پاک‌‌سازی‌کند. درنتیجه، ما پوستی صاف و تمیز با درخششی طبیعی خواهیم‌داشت.


سرشار از آنتی اکسیدان


چغاله بادام سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند با دفع سموم بدن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود. بنابراین برخی از بیماری ها و عفونت را می توان با استفاده از چغاله بادام رفع کرد.


ضد کلسترول


غذاهای خیلی کمی مانند چغاله بادام قادر به مبارزه با لیپوپروتئین کم‌چگالی یا کلسترول بد هستند. اگر به‌طور منظم از این مغز استفاده‌کنید، خیلی راحت می‌توانید سطح کلسترول خود را کنترل‌کنید.


کاهش وزن و لاغری با چغاله بادام


چغاله بادام یک ماده غذایی عالی برای لاغر شدن است. از جمله فواید چغاله بادام چربی‌های سالم موجود در آن است که به ما کمک می‌کنند تا چربی اضافی بدن را بسوزانیم و وزن کم کنیم و در واقع این چربی های سالم متابولیسم بدن را زیاد می کنند و با افزایش چربی سوزی به لاغری و کاهش وزن افراد چاق کمک می کند. به این ترتیب چغاله بادام یک ماده موثر برای رسیدن به وزن ایده‌آل است.

تقویت کننده دندان ها و استخوان ها


همان طور که گفته شد ، چغاله بادام، دارای فسفر می باشد و این ماده مغذی برای تقویت دندان و استخواه ها مفید می باشد و می‌تواند با تقویت دندان‌ها و لثه، از سلامت دهان‌ودندان  محافظت‌کند. همچنین، کارایی دستگاه اسکلتی ما نیز به‌شکل قابل‌توجهی زیاد می شود.

درمان ریزش مو


چغاله بادام سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است که برای درمان ریزش مو مفید هستند تارهای مو را از ریشه درمان می کند، در نتیجه فرد با خوردن این میوه موهایی قوی و سالم خواهد داشت.

براق و درخشان کننده ی مو


چغاله بادام در براق و درخشان‌کردن مو بسیار موثراست. محتوای پروتئینی این مغز، جریان خون را در پوست سر ما افزایش‌می‌دهد که موها را درخشان کرده و رشد آنها را تحریک‌می‌کند.


چغاله بادام مفید برای دوران بارداری


چغاله بادام سرشار از آهن است که برای درمان کم خونی در دوران بارداری و رفع خستگی زنان باردار مفید می باشد.همچنین ریبوفلاوین موجود در چغاله بادام برای رشد مغز جنین مفید است.چغاله بادام مقدار زیادی کلسیم دارد که برای بهبود رشد عضلات و استخوان های جنین ضروری است. همچنین کلسیم موجب کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی در دوران بارداری می شود. فیبر زیاد چغاله بادام برای پیشگیری و درمان یبوست در زنان باردار بسیار مفید است.همچنین فسفر موجود در این میوه می تواند از لخته شدن خون در دوران بارداری جلوگیری کند.

نکته: مادران باردار در این دوران در مصرف چغاله بادام باید احتیاط کنند ، چون ممکن است در اثر بی احتیاطی مشکلاتی برای آنها پیش بیاید.

جلوگیری از سرطان معده


چغاله بادام ترکیبات اسیدی دارد که مانع از آسیب به بافت معده و بروز سرطان می شوند. البته این میوه نوبرانه دارای مقدار کمی ویتامین (ث) است.
چغاله بادام

تنظیم کننده قند


یکی دیگر از خواص چغاله بادام این است که قند خون را تنظیم می کند. بعد از هر وعده غذایی، سطح گلوکوز (قند) در جریان خون ما بالامی‌رود که برای سلامتی ما خوب نیست. در این وضعیت، بادام سبز می‌تواند با افزایش ترشح هورمون انسولین و تنظیم سطح قند بدن به ما کمک‌کند.

درمان یبوست مزمن


چغاله بادام سرشار از فیبر است که برای تسهیل عمل هضم و دفع مواد غذایی از دستگاه گوارش بسیار مفید است. فیبر برای درمان یبوست مزمن بسیار ضروری است.

بهبود عملکرد مغز و حافظه


از جمله فواید چغاله بادام تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق مواد مغذی ضروری موجود در آن است. ال-کارنیتین و ریبوفلاوین دو عنصر اصلی موجود در چغاله بادام و از جمله مواد مغذی برای مغز و سیستم عصبی بدن هستند. بنابراین گنجاندن انواع مغزها و آجیل از جمله چغاله بادام در سیستم ایمنی بدن عملکرد مغز و سطح حافظه را به نحو موثری بهبود می ‌بخشد.

تنظیم کننده PH


یکی دیگر از خواص چغاله بادام حفظ تعادلPHدر بدن‌ است که با استفاده از چغاله بادام می توان این کار را انجام داد. چغاله بادام به‌عنوان یک درمان طبیعی عالی عمل‌می‌کند. گاهی‌اوقات، سیستم کلی بدن ما به‌دلیل ترشح مایع‌اسیدی معده و روده، اسیدی می‌شود. اما این ممکن است به مشکلات شدیدی منجرشود (مانند پوکی استخوان، کمبود انرژی، ضعف سیستم ایمنی، افزایش وزن و غیره) چرا که بدن ما همیشه به قلیایی‌بودن تمایل‌دارد. بادام سبز به دلیل اینکه یک پروتئین قلیایی است، می‌تواند به قلیایی ماندن بدن ما کمک‌کند.


سلامت پوست با چغاله بادام


چغاله بادام، جدا از خواص سم‌زدایی، فواید پوستی دیگری نیز دارد. میزان آلفا‌توکوفرول یافت شده در این مغز بسیار بالاست. بنابراین، این بادام به‌عنوان “غذای پوست” ما مورد استفاده قرارمی‌گیرد. مصرف منظم چغاله بادام می‌تواند مواد مغذی کافی را برای سلول‌های پوستی ما تامین‌کرده و آنها را سالم‌کند.

ضد چین و چروک و پیری


چغاله بادام دارای ویتامین (ای ) می باشد و این ویتامین یک ماده ضدپیری طبیعی نیز محسوب‌می‌شود. بنابراین می‌توانید با خوردن منظم چغاله بادام، گذاشتن ماسک صورت چغاله بادام و یا حتی ماساژدادن صورت با روغن چغاله بادام، از علائم متعدد پیری مانند چین‌وچروک، نقاط سیاه، خطوط و غیره جلوگیری‌کنید.

سرماخوردگی


چغاله بادام برای دوران سرما خوردگی مفید است. این میوه نارس مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد که به سم زدایی بدن کمک می کند و به این ترتیب با تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید می باشد.

  خانمهای بارداری که ویار چغاله بادام دارند باید در خوردن آن احتیاط کنند زیرا مصرف بیش از اندازه چغاله بادام ، مشکلات گوارشی مانند نفخ و اسهال در خانمهای باردار ایجاد می کند که بیش از هر زمان دیگری خطرناک است .


تقویت کننده سیستم مغزی و عصبی


چغاله بادام سرشار از مواد مغذی ضروری است که برای سیستم عصبی ما بسیار مفید است. ال‌ کارتینین و ریبوفلاوین، دو عنصر اصلی موجود در این نوع بادام هستند که تغذیه مناسب سلول‌های مغزی و عصبی ما را تامین‌می‌کنند. بنابراین، با گنجاندن این مغز در رژیم غذایی منظم، می‌توانیم عملکرد مغز و سطح ذهنی خود را به‌گونه موثری تقویت‌کنیم.

جلوگیری از گرفتگی عضلات


یکی از فواید مهم چغاله بادام جلوگیری از گرفتگی عضلات است که در صورت عدم افراط و رعایت برخی نکات بهداشتی می توان از آن بهره لازم را برد .این میوه سبز کال و نارس دارای ماده سرشاری به نام کلروفیل است. این ماده به تولید منیزیم در مسیر کانال گوارشی بسیار کمک می کند و از آنجا که منیزیم برای کاهش گرفتگی عضلات نقش بسزایی دارد، خوردن متعادل آن می تواند تا حدی در بهبود گرفتگی عضلات مفید واقع شود.


خواص چغاله بادام در طب سنتی


افراد از چغاله بادام در قدیم برای استحکام بخشی به لثه و ریشه دندان‌ها استفاده می‌کردند. همچنین چغاله بادام سرشار از کلروفیل است که این ماده در دستگاه گوارش موجب تولید منیزیم می‌شود. منیزیم تاثیر بسزایی در کاهش گرفتگی عضلات دارد، اما اشخاص باید توجه داشته باشند که مصرف بیش از حد چغاله بادام نیز منجر به گرفتگی عضلات می‌شود. چغاله بادام‌های تلخ دارای ماده‌ای سمی به نام اسید سیاندریک هستند که استفاده از آن‌ها سبب مسمومیت می‌شود بنابراین افراد باید از خوردن چغاله بادام‌های تلخ خودداری کنند.

بادام مغذی‌تر است یا چغاله بادام؟


به طور کلی مواد مغذی میوه کال و نارس بادام کمتر از میوه‌های رسیده است و از نظر کلسیم، آهن و به طور کلی املاح معدنی در سطح پایین‌تری قرار دارد. رسیده این میوه افراد را در برابر بیماری‌هایی، چون پوکی استخوان، افزایش کلسترول، کم‌خونی و چسبندگی روده‌ها محافظت می‌کند، اما تا وقتی کال است از این ویژگی‌ها برخوردار نیست. در واقع میوه سبزرنگی نظیر چغاله بادام که کال و نارس است سرشار از کلروفیل است. کلروفیل داخل بدن در مسیر کانال گوارشی به تولید منیزیم کمک می‌کند و از آنجا که منیزیم برای کاهش گرفتگی عضلات نقش زیادی دارد.البته خوردن متعادل آن می‌تواند تا حدی در بهبود گرفتگی عضلات مفید واقع شود.


 عوارض چغاله بادام:


همان طور که گفته شد خانمهای بارداری که ویار چغاله بادام دارند باید در خوردن آن احتیاط کنند زیرا مصرف بیش از اندازه چغاله بادام ، مشکلات گوارشی مانند نفخ و اسهال در خانمهای باردار ایجاد می کند که بیش از هر زمان دیگری خطرناک است . همچنین در این دوران ، مصرف نمک را نیز باید کنترل کنند تا دچار فشار خون نشوند.

 همچنین مادرانی که فرزند شیرخوار دارند نباید مواد غذایی نفاخ مانند چغاله بادام را مصرف کنند زیرا عوام نفاخ در این گونه مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و از طریق خون وارد شیر مادر می شود ، بنابراین کودک پس از خوردن شیرمادر دچار نفخ و دل درد می شود که با توجه به حساسیت این دوره از مراحل رشد برای کودک خطرناک می باشد.

چغاله بادام هایی که مقداری تلخی دارند حاوی مقدار بسیار کمی اسیدسیانیدریک به علاوه ترکیبی از سم خطرناک سیانور هستند. بنابراین بهتر است در خوردن این نوبرانه بهاری احتیاط کنید چون مصرف زیاد آنها احتمال مسمومیت به دنبال دارد.

از دیگر عوارض مصرف چغاله بادام، بروز بیماری های گوارشی می باشد. مسلماً برای افرادی که از ناراحتی‌ هایی مثل التهاب معده، زخم معده، زخم دوازدهه و... رنج می‌برند، چغاله بادام انتخاب مناسبی نیست زیرا می‌تواند ناراحتی‌های گوارشی را با شدت بیشتری ایجاد کند. همچنین کودکان و نوجوانان باید در مورد مصرف این میوه همواره حد تعادل را رعایت کنند.

شستشوی غیر صحیح فروشندگان دوره گرد با آب جوی یا چاه می تواند عامل بروز بیماری های گوارشی مانند حصبه شود. این بیماری نوعی عفونت باکتریایی است که قابل انتقال از طریق مصرف آب یا غذای آلوده به انسان می باشد. بیماری حصبه در کودکان و افراد بالای 60 سال رایج تر است. عوارض بیماری حصبه شامل خونریزی دستگاه گوارش ، کاهش شدید آب و املاح بدن ، سوراخ شدن روده ها، هپاتیت و عفونت استخوان ها می باشد.

نکاتی درباره خرید چغاله بادام:

هنگام خرید تا آنجا که ممکن است، چغاله های ریزتر را انتخاب کنید زیرا چاغاله ‌هایی که درشت‌ تر هستند در واقع فاصله کمتری با تبدیل شدن به بادام رسیده دارند به همین دلیل بافت چوبی شده در چاغاله‌ های بزرگ‌ تر بیشتر و مواد قابل‌جذب آن توسط دستگاه گوارش انسان کمتر است.

چغاله  بادام معمولاً به‌ صورت فله‌ای در مجاورت هوای آزاد و توسط فروشندگان دوره‌گرد به فروش می‌رسد، پس حتماً از بهداشت فروشنده و سلامت چغاله ‌ها مطمئن شوید.

سعی کنید هنگام خرید، چغاله ‌های سالم و بدون لک را انتخاب کنید. چغاله ‌های تغییر رنگ داده و تیره معمولاً کهنه ‌اند. همچنین چاغاله های شکسته می ‌توانند محل مناسبی برای ورود میکروارگانیسم‌های بیماری ‌زا باشد پس از خوردن آن‌ ها اجتناب کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .