تبیان، دستیار زندگی

تفسیر جزء بیستم قرآن

آیا مردم گمان کرده ‏اند، همین که بگویند: ایمان آوردیم، رها مى‏ شوند و آنان [به وسیله جان، مال، اولاد و حوادث‏] مورد آزمایش قرار نمى‏ گیرند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تفسیر جزء نهم قرآن
فَإِن لَّمْ یَسْتَجِیبُواْ لَکَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا یَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَیرِْ هُدًى مِّنَ اللَّهِ  إِنَّ اللَّهَ لَا یهَْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ(50- قصص)
پس اگر پاسخ تو را ندادند بدان که آن ها فقط تابع تمایلات نفسانى خویشند و هیچ کس گمراه‏ تر از آن نیست که پیرو هواى خویش است و از رشد و هدایت الهى محروم است. بی شک، خدا مردم ستمکار را هدایت نمى ‏کند. در این آیه رابطه گمراهی و هواپرستی با صراحت بیان شده و حتى گمراه ترین مردم گروهى معرفى شده ‏اند که رهبر خود را هواى نفس خویش قرار داده ‏اند که این عده هرگز از هدایت الهى بهره نخواهند برد. علت این است که هوای نفس چون پرده ضخیمی مانع دید عقل می شود و قدرت درک حقایق را از او می گیرد. در روایات، آیه فوق به کسانى تفسیر شده است که امام و رهبر الهى را نپذیرفته ‏اند و تنها به آراى خویش تکیه مى‏ کنند.
این روایات که از امام باقر و امام صادق و بعضى دیگر از ائمه هدى علیهم السلام نقل شده در حقیقت بیان مصداق روشن این آیه است. به تعبیر دیگر، انسان نیازمند به هدایت الهى است؛ این هدایت گاهى در کتاب آسمانى منعکس مى‏ شود و گاه در وجود پیامبر و سنت او و گاه در اوصیاى معصومش و گاه در منطق عقل و خرد. مهم آن ست که انسان در خط هدایت الهى باشد و نه هواى نفس، تا بتواند از این انوار هدایت بهره‏ مند گردد.

أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُترَْکُواْ أَن یَقُولُواْ ءَامَنَّا وَ هُمْ لَا یُفْتَنُونَ(2) وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ  فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُواْ وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ(3- عنکبوت)
آیا مردم گمان کرده ‏اند، همین که بگویند: ایمان آوردیم، رها مى‏ شوند و آنان [به وسیله جان، مال، اولاد و حوادث‏] مورد آزمایش قرار نمى‏ گیرند؟ در حالى که یقیناً کسانى را که پیش از آنان بودند، آزمایش کرده ‏ایم [پس اینان هم بى‏ تردید آزمایش مى‏ شوند]، و بى‏ تردید خدا کسانى را که [در ادعاى ایمان‏] راست گفته ‏اند مى‏ شناسد، و قطعاً دروغگویان را نیز مى‏ شناسد. آیه هشدار به کسانی است که گمان می کنند به صرف گفتن شهادتین و ادعای ایمان از امتحان الهی و سختی های آن رسته اند و بی زحمت بهشت در انتظار آن هاست. این آیه خط بطلان بر چنین تصور غلطی کشیده و می فرماید: آیا مردم گمان کرده‏ اند به صرف اینکه بگویند ایمان آوردیم دیگر با بلاها و مصیبت‏ ها آزمایش نمى‏ شوند؟ آزمایشى که با آن آنچه در نهان دارند از صدق و کذب آشکار شود؟  این نوشته را با جمله ای معروف از شهید چمران(ره) که متناسب با این بحث است به پایان می بریم: «وقتی شیپور جنگ نواخته می شود مرد از نامرد شناخته می شود.»

متن تفسیر المیزان جزء بیستم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر مجمع البیان جزء بیستم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر نمونه جزء بیستم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر نور جزء بیستم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر کشاف جزء بیستم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر اطیب البیان جزء بیستم به همراه صوت و تفسیر

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان