تبیان، دستیار زندگی

تفسیر جزء هجدهم قرآن

ایمان به خداوند حكیم سبب مى ‏شود كه انسان بداند هر حكمى فلسفه و حكمتى دارد و بى دلیل تشریع نشده و ایمان به معاد سبب مى‏ شود كه انسان در برابر تخلف ها احساس مسئولیت كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تفسیر جزء هجدهم قرآن
ادْفَعْ بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ (96- مومنون)
به بهترین شیوه بدی را از خودت دور کن.
یكى از مؤثرترین راه های مبارزه با دشمنان سرسخت و لجوج آن است كه بدی های آن ها به نیكى پاسخ داده شود؛ اینجاست كه شور و غوغایى از درون و جدان آن ها برخاسته و او را سخت تحت ضربات سرزنش و ملامت قرار مى‏ دهد. این کار در بسیار از موارد سبب بیداری وجدان تغییر عملکرد او می شود.
در سیره پیشوایان و روش عملى پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و ائمه هدى علیهم السلام بسیار دیده شده كه افراد یا جمعیت هایى را كه دارای بدترین برخورد بوده ‏اند را به نیكى پاسخ گفته و مشمول محبت شان ساخته ‏اند؛ که همین طرز برخورد، سبب انقلاب درونی و دگرگونى روحى و باز گشت آن ها به راه حق شده است.
قرآن کریم به دفعات این شیوه را به عنوان یك اصل در مبارزه با بدی ها به مسلمانان گوشزد کرده است و حتى در آیه 34 سوره فصلت مى‏ گوید: « نتیجه این كار آن خواهد شد كه دشمنان سرسخت، دوستان گرم و صمیمى شوند.»

الزَّانِیَةُ وَ الزَّانىِ فَاجْلِدُواْ كلُ‏َّ وَاحِدٍ مِّنهُْمَا مِاْئَةَ جَلْدَةٍ  وَ لَا تَأْخُذْكمُ بهِِمَا رَأْفَةٌ فىِ دِینِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ (2- نور)
به هر زن و مرد زنا كاری صد تازیانه بزنید و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، نباید در [اجراى‏] دین خدا نسبت به آن دو دلسوزى و مهربانى کنید.
این نهی از رأفت و دلسوزی که در آیه آمده است در حقیقت نهی از ترحم بی جایی است که سبب سستی و کوتاهی در اجرای احکام و دستورات دین خدا می شود برای همین بود که فرمود در اجرای این حکم الهی از رأفت در دین خدا پرهیز کنید.
نکته قابل توجه این است که آیه تاكید می کند که مبادا در اجرای این حکم الهی گرفتار محبت ها و احساسات بى مورد شوید؛ احساسات و محبتى كه نتیجه ‏اى جز فساد و آلودگى اجتماع ندارد. آنگاه براى خنثى كردن انگیزه‏ هاى این گونه احساسات، مساله ایمان به خدا و روز جزا را یادآور می شود؛ زیرا ایمان به خداوند حكیم سبب مى‏ شود كه انسان بداند هر حكمى فلسفه و حكمتى دارد و بى دلیل تشریع نشده و ایمان به معاد سبب مى ‏شود كه انسان در برابر تخلف ها احساس مسئولیت كند.
 
متن تفسیر المیزان جزء هجدهم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر مجمع البیان جزء هجدهم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر نمونه جزء هجدهم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر نور جزء هجدهم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر کشاف جزء هجدهم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر اطیب البیان جزء هجدهم به همراه صوت و تفسیر

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان