تبیان، دستیار زندگی

تفسیر جزء پانزدهم قرآن

اگر قرآن را شفا نامیده با اینكه شفا باید حتما مسبوق به مرضى باشد، خود این معنا را می رساند كه دل هاى بشر حالاتى دارد كه اگر قرآن را با آن مقایسه كنیم خواهیم دید كه همان نسبتى را دارد كه یك داروى معالج با مرض دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تفسیر جزء پانزدهم قرآن
وَ لَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا(26)إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ كاَنُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَ كاَنَ الشَّیْطَنُ لِرَبِّهِ كَفُورًا(27- اسراء)
هیچ‏گونه اسراف و ریخت و پاشی مكن. بى‏تردید اسراف كنندگان و ولخرجان، برادران شیاطین‏ اند، و شیطان همواره نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس است.
«تبذیر» در اصل از ریشه «بذر» و به معنى پاشیدن دانه مى‏آید، منتهی این كلمه مخصوص مواردى است كه انسان اموال خود را به صورت غیر منطقى، مصرف مى‏كند که معادل آن در فارسى «ریخت‏ و پاش» است. به تعبیر دیگر تبذیر آن است كه مال در غیر موردش مصرف شود هر چند كم باشد، و اگر در موردش صرف شود تبذیر نیست هر چند زیاد باشد.
در آیه بعد مبذرین را برادران شیاطین خواند که این برای آن است که  آن ها نیز نعمت هایی را که خدا داد، كفران مى‏ كنند و در غیر محلش، صرف مى‏ نمایند.
تعبیر به «اخوان؛ برادران» یا برای آن است كه اعمالشان همردیف و هماهنگ اعمال شیاطین است؛ همچون برادرانى كه یكسان عمل مى‏ كنند و یا به دلیل آن است كه در دوزخ همنشین شیطان اند.

وَ نُنزَِّلُ مِنَ الْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ  وَ لَا یَزِیدُ الظَّلِمِینَ إِلَّا خَسَارًا(82- اسراء)
ما قرآن را نازل مى‏ كنیم كه مایه شفاء و رحمت مؤمنان است‏؛ ولى ستمگران، جز خسران و زیان بیشتر، چیزى بر آن ها نمى ‏افزاید.
اگر قرآن را شفا نامیده با اینكه شفا باید حتما مسبوق به مرضى باشد، خود این معنا را می رساند كه دل هاى بشر حالاتى دارد كه اگر قرآن را با آن مقایسه كنیم خواهیم دید كه همان نسبتى را دارد كه یك داروى معالج با مرض دارد.
از این جا روشن می شود كه انسان، همان طور كه سلامتى و بیماری جسمى دارد، سلامتى و بیمارى روحى هم دارد و همان طور كه اختلال در نظام جسمى او باعث مى‏ شود كه دچار مرض هایى جسمى گردد، اختلال در نظام روحی او نیز باعث مى‏ شود به انواع بیماری هاى روحى مبتلا شود و همان طور كه براى مرض هاى جسمیش دارویی وجود دارد، براى مرض هاى روحیش نیز دارویی هست.

متن تفسیر المیزان جزء پانزدهم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر مجمع البیان جزء پانزدهم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر نمونه جزء پانزدهم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر نور جزء پانزدهم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر کشاف جزء پانزدهم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر اطیب البیان جزء پانزدهم به همراه صوت و تفسیر

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان