تبیان، دستیار زندگی

انواع آش مقوی برای سفره افطار

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ، یکی از دغدغه های خانم های منزل تهیه افطار خوشمزه و مقوی می باشد. آش یکی از غذاهای اصیل و سنتی ایرانی است که برای سفره افطار بسیار مناسب می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آش ترش

 در واقع آش در انواع و طعم‌های مختلف یکی از غذاهای خوش طعم ایرانی است که سر سفره‌های افطار زودتر از هر غذاهای دیگر به پایان می رسد. برخی خانواده ها در سفره های ماه رمضان حتما باید آش مصرف کنند چون عادت کرده اند که در این ماه هر روز باید آش رشته یا انواع آش دیگر میل کنند علاوه بر این، اصولا آش غذای کم هزینه ای است و به همین دلیل برای مهمانی ها می تواند انتخاب معقولی باشد.

 در ادامه مطلب طرز تهیه انواع آش خوشمزه و اصیل ایرانی را بیان می کنیم:


طرز تهیه آش ترش


یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ، آش ترش می باشد. این آش بسیار مفید و دارای طعم بی نظیری است. این غذا بسیار سالم است مخصوصا برای افرادی که چربی خون دارند به دلیل مزه ی ترش آن باعث کنترل چربی و کلسترول خون میشود و میزان ترشی آش بستگی به سلیقه شخصی دارد اگر کسی ترش دوست دارد میتواند سرکه زیاد کند و اگر کسی مزه ی ملس و نسبتا شیرین دوست داشته باشد میتواند مقداری کم شکر به آش اضافه کند. اغلب در شهرهای مختلف با روش های متفاوتی این آش را تهیه میکنند مثلا عده ای سبزی های بیشتر و متفاوت تری استفاده میکنند برخی حبوبات مختلف بیشتری استفاده میکنند. حبوبات موجود در این آش دارای خواص بسیار زیادی است و همینطور لبو که خواص بسیار زیادی دارد و برای بدن مفید است .

مواد لازم برای تهیه این آش، نخود، لوبیا، عدس،آب ، لبو، آلو خورشتی، رشته آش ، سرکه،ادویه،نعناع داغ، پیاز ، تره،جعفری ، گشنیز،اسفناج، رب گوجه می باشد.

طرز تهیه و دستور پخت:

 در نظر داشته باشید که حبوبات باید همیشه قبل از استفاده در هر غذایی در آب بمانند تا باعث نفخ نشوند و باعث مشکلات گوارشی نگردند. پس ابتدا حبوباتمان را که شامل نخود و لوبیا و عدس می باشد چند ساعت یا نصف روز خیس می کنیم. بعد از اینکه حبوبات خیس خورد آنها را شسته و داخل یک قابلمه تا نصف آب می ریزیم و حبوبات را اضافه می کنیم و در قابلمه را می گذاریم تا حبوبات بپزند. معمولا ظرف  1.5 ساعت حبوبات ما کاملا پخته و قابل استفاده خواهند بود. آب حبوبات را هیچگاه دور نریزید چون خاصیت و طعم حبوبات به خورد آب رفته است و باعث خوشمزگی می شود.

آلو ها را کاملا می شوییم تا تمیز شود و سپس داخل آب ولرم می گذاریم تا بماند. آلو ها را همراه با آبش به حبوباتمان اضافه می کنیم. پیازها را بصورت ریز و هلالی خرد می کنیم و داخل ماهیتابه مقداری روغن می ریزیم و پیازها را داخلش سرخ می کنیم و حین سرخ شدن پیازها مقداری زردچوبه به پیاز اضافه می کنیم. مقداری از پیازداغ را داخل قابلمه حاوی حبوبات می ریزیم و مقداری را هم می توانیم برای تزئین استفاده کنیم.

 در مرحله بعد سبزی ها که شامل تره، جعفری، گشنیز، اسفناج میباشد را شسته و بصورت خیلی ریز خرد میکنیم سپس داخل ماهیتابه مقدار خیلی کم روغن ریخته و سبزی ها را مقداری تفت میدهیم سپس بعد از تفت دادن به آش اضافه میکنیم و بعد لبوها را شسته و داخل ظرفی که آب داردمی گذاریم تا بجوشد و بپزد و آب لبوها را نگه میداریم، سپس لبوها را پوست گرفته و بصورت ریز خرد میکنیم و به آش اضافه میکنیم و آب لبو را هم به آش اضافه میکنیم تا خوشرنگ شود و آش را هم میزنیم و بعد از مدت کوتاهی رشته ها را خرد میکنیم و سپس به آش اضافه میکنیم. بعد از اینکه رشته ها داخل آش پخته و نرم شد سرکه را اضافه میکنیم و سپس نمک و فلفل و زردچوبه و رب گوجه را اضافه میکنیم و می گذاریم تا آش مقداری هم بپزد. در مرحله آخر مقداری روغن در ماهیتابه ریخته و نعناع خشک را اضافه و خیلی کم تفت میدهیم و نعناع داغ و پیازداغ را روی آش میریزیم.

 البته در برخی از مناطق  شمالی کشور برای تهیه آش ترش نخود ولوبیا و کمی ماش خیس داده را در قابلمه دارای آب می ریزند و می گذارند که بپزد بعد از پختن حبوبات به آنها نیم دانه برنج که از قبل شسته شده و خیس خورده را اضافه می کنمند تا این نیم دانه به خوبی همراه با نخود و لوبیا بپزد و در مرحله بعد سبزی ان را میریزند و در ظرفی جدا سیر داغ همراه با ادویه و نمک و کمی رب گوجه و رب انار ترش و نعنا به آن اضافه می کنند و بعد از داغ شدن این مواد را به آش اضافه می کنند و صبر می کنند تا همه مواد با هم بپزند.
آش مانتی

آش مانتی برای افطار


یکی دیگر از آش های مقوی برای افطار ، آش مانتی می باشد. مواد لازم برای تهیه این آش خوشمزه ،برنج، بلغور گندم،سبزی آش،عدس پخته شده،آب گوشت یا مرغ،آب،زردچوبه،پیاز سرخ شده می باشد.

همچنین مواد لازم برای تهیه مانتی، آرد،نمک، تخم مرغ،روغن زیتون، گوشت چرخ کرده، ادویه جات دلخواه مانند زردچوبه، کاری، پودرسیر، پیاز رنده شده و پیاز سرخ شده می باشد.

 طرز تهیه ی آش:

 برای تهیه این آش خوشمزه در مرحله اول،باید  برنج را با آب بجوشانید تا مقداری بپزد و سپس بلغور را به آن افزوده و اجازه دهید چند جوش بخورد،این را هم بدانید که باید از شب قبل بلغور و برنج را خیس کنید و بعد از اضافه کردن بلغور به برنج عدس و آب گوشت را نیز اضافه کنید و بعد پیاز سرخ شده را با زردچوبه و کمی روغن زیتون گرم کرده و داخل آش بریزید. همچنین فلفل و نمک آش را به میزان لازم اضافه کرده و اجازه دهید تا مقداری بجوشد و جا افتاده شود.

برای درست کردن مانتی،آرد ،نمک،تخم مرغ و روغن زیتون را باهم مخلوط کرده و با هم ورز دهید تا خمیری یکدست و صاف بدست بیاید. سپس خمیر را به قطر 3 میلی متر پهن کرده و به شکل مربع کوچک ببرید. بعد از این کار پیاز سرخ شده،گوشت چرخ کرده،پیاز رنده شده و ادویه جات را با هم دیگر مخلوط کنید و بعد به اندازه یک نخود از مایه گوشتی جدا کرده و روی خمیرهایی که برش زدید قرار داده و به شکل مثلث تا زده و به حالت هلالی دور خودش بپیچید. مانتی هایی که آماده کرده اید را در مدت زمان 3 دقیقه داخل حجم زیادی از آبی که در حال جوشیدن است ریخته و آبکش کنید و سپس آن ها را داخل آش بریزید و اجازه دهید طعم مواد به خورد هم بروند و آش را جا افتاده تر کند.
آش اسفناج


آش اسفناج:


 یکی دیگر از آش های خوشمزه، آش اسفناج می باشد.مواد لازم برای تهیه این آش ،اسفناج پاك ‌شده، عدس ، پیاز داغ شده،روغن مایع،رشته آش و کشک، ادویه و نمک،سیر داغ و نعنا داغ،كلم برگ سفید،پیاز متوسط نیاز داریم.

طرز تهیه: اسفناج‌ها را خرد كرده به همراه عدس و پیاز بگذارید تا بپزد. نمك، فلفل، زردچوبه و روغن را نیز بریزید. كلم‌ها را جداگانه آب‌پز كرده تا ضُخم آن از بین برود و پس از پخت، اسفناج را به آن اضافه كنید. سپس پیاز، نعنا و سیرداغ را اضافه كنید. بعد از جا افتادن مواد، رشته را دو تكه كرده و در آن ریخته تا بپزد و لعاب‌دار شود. این آش با كشك یا رب انار و رب گوجه‌درختی میل می شود.
آش نخود


آش نخود مخصوص افطار روزه داران


یکی دیگر از آش های خوشمزه و مقوی مناسب برای افطار ، آش نخود می باشد.مواد لازم برای تهیه این آش،نخود، هویج،ساقه کرفس،سیب زمینی ، کدو خورشتی،جعفری خرد شده،ریحان خرد شده،گوجه فرنگی، ادویه ونمک،روغن زیتون می باشد.

طرز تهیه:

نخود را از شب قبل خیس کرده آب روی آن را ریخته و با آب تازه به مدت یک ساعت بپزید، هویج، سیب زمینی ، ساقه کرفس، کدوخورشی، جعفری و ریحان را با گوجه فرنگی های رنده شده به همراه آب کافی را هم به مدت یک ساعت بپزید، سپس نخودهای پخته شده را به این مواد اضافه کرده و باز هم به مدت نیم ساعت با شعله ی ملایم طبخ دهید تا مواد قوام گیرند .پس از مدت زمان معلوم با کمی روغن زیتون نوش جان کنید.
آش ماست

آش ماست

اش ماست هم از غذاهای مفید و مقوی برای وعده افطار می باشد. برای تهیه این آش به موادی مانند برنج، سبزی های معطر،پیاز ،لپه، نعنا خشک،ادویه و نمک، روغن و ماست نیاز داریم.

طرز تهیه:

برنج را پاک کنید و بشویید. سبزی ها را پاک کنید و بشویید و ریز خرد کنید. لپه را پاک کنید . پیاز را پوست بگیرید و خلال کنید و در نیمی از روغن سرخ کنید. قابلمه بزرگی را روی حرارت بگذارید ومقداری لیوان آب سرد توی قابلمه بریزید و برنج و لپه و پیاز و سبزی ها را اضافه کنید. وقتی آب جوش آمد حرارت را کم کنیدو بگذارید مواد آش مدتی ( اقلا یک ساعت و نیم ) آهسته آهسته بجوشد تا لپه و برنج آن بپزد و آش لعاب پیدا کند.

آش را گاه به گاه هم بزنید و مواظب باشید ته نگیرد. در مدتی که منتظر پختن برنج و لپه هستید ، نعنا داغ را حاضر کنید. ماهیتابه کوچکی را روی حرارت متوسط بگذارید ، توی آن روغن برزید و نعنای خشک را به همراهی زرد چوبه در روغن سرخ کنید. مواد آش که پخت دیگ را از روی حرارت بردارید، آش را بچشید و نمک و فلفل آن را اندازه کنید و صبر کنید تا آش قدر خنک شود. در این وقت ماست را به آش اضافه کنید و هم بزنید. اگر ماست را با آش خیلی داغ مخلوط کنید ممکن است ماست ببرد. پس از اضافه کردن ماست ، آش را در ظرف مناسبی بکشید ، روی آن نعناع داغ بدهید و سر سفره ببرید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .