تبیان، دستیار زندگی

سبدی پر از مهربانی برای نیازمندان

جایگزین‌هایی برای افطاری دادن در دوران کرونا

ماه رمضان امسال به دلیل شیوع کرونا، ماه رمضان متفاوتی شده. هر سال در این ماه امساک از خوردن می‌کنیم و امسال قرار است امساک از در جمع بودن را هم تمرین کنیم؛ در واقع عدم حضور در مکان‌های مذهبی، محافل قرآنی و مهمانی‌ها بخشی از امساک روزه‌داری امسال است اما با توجه به روایات و احادیث فراوانی که درباره ثواب افطاری دادن وجود دارد، چگونه می‌توان از ثواب و برکات افطاری دادن بهره‌مند شد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کمک به خانواده های نیازمند
یکی از سنت‌های خوب در ماه رمضان که ریشه در ایمان و اعتقاد مردم دارد، افطاری دادن است؛ به گونه‌ای که اگر مسلمان روزه‌داری را افطاری دهید نه تنها از ثواب یک عبادت فردی بهره‌مند شده‌اید بلکه در ثواب عبادت تک‌تک مهمانان هم شریک می‌شوید اما با توجه به مصوبه ستاد مبارزه با کرونا برگزاری هرگونه تجمیعی ممنوع بوده و باعث شیوع ویروس کرونا می‌شود؛ در این شرایط، افطاری دادن نه تنها ثواب ندارد بلکه باعث به خطر انداختن جان یک روزه‌دار خواهد شد اما با روش‌های جایگزین زیر می‌توانید از ثواب افطاری دادن در دوران کرونا بهره‌مند شوید:

اقوام و نزدیکان نیازمند را دریابید

اگر در بین اقوام و نزدیکان، فقیر و مستمندی وجود داشته باشد، کمک به او ارزشمند‌تر از کمک به دیگر فقرا است. چنانچه امام علی(علیه السلام) در آخرین فرازهای خطبه 23 نهج البلاغه نخست مى‌فرمایند: «آگاه باشید! هیچ یک از شما نباید از بستگان نیازمند خود رویگردان شود و از آنان چیزى را دریغ دارد.»
حتماً در بین اقوام و نزدیکان کسانی هستند که توان مالی پایینی دارند و یا به دلیل شیوع کرونا بیکار شده و درآمدی ندارند؛ شما می‌توانید با ارسال ارزاق ماه‌ رمضان به صورت ناشناس(به گونه‌ای که آبروی آن خانواده حفظ شود) انفاق کرده و از ثواب افطاری دادن بهره‌مند شوید.

به مؤسسات خیریه کمک کنید

یکی از اقشاری که به دلیل شیوع کرونا و کاهش فعالیت‌های اقتصادی آسیب دیدند، قشر کارگر هستند که اغلب سرمایه خاصی برای امرار معاش ندارند. شناسایی و کمک به این قشر از جامعه در ماه‌ رمضان فرصت خوبی برای بهره‌مند شدن از ثواب افطاری دادن است

مؤسسات خیریه بسیار خوبی وجود دارند که برای تحت پوشش قرار دادن افراد نیازمند، تنها وابسته به کمک‌های مردمی هستند اما دقت کنید که همه خیریه‌ها به یک اندازه معتبر نیستند. متأسفانه یکسری افراد با سوءاستفاده از نام مؤسسه‌های خیریه و تبلیغات در فضای مجازی، اقدام به فریب شهروندان و درخواست کمک‌های مردمی می‌نمایند که شهروندان به هیچ عنوان نباید به مؤسسات خیریه نامعتبر اعتماد کنند. برای کمک به مؤسسات خیریه می‌توانید با مراجعه حضوری، مجوز رسمی آنها را چک کنید و یا با بررسی اطلاعات دقیق سایت، صفحات مجازی و نظرات مردم درباره آنها، از معتبر بودن مؤسسه اطمینان حاصل کرده و از این طریق کمک‌های نقدی و یا غیر‌نقدی خود را به دست خانواده‌های بی بضاعت برسانید.

کارگران را فراموش نکنید

ستاد مبارزه با کرونا به منظور کاهش سرعت انتقال ویروس، محدودیت‌هایی را در نظر گرفت که به موجب آن برخی مشاغل تعطیل شدند. یکی از اقشاری که به دلیل شیوع کرونا و کاهش فعالیت‌های اقتصادی آسیب دیدند، قشر کارگر هستند که اغلب سرمایه خاصی برای امرار معاش ندارند. شناسایی و کمک به این قشر از جامعه در ماه‌ رمضان فرصت خوبی برای بهره‌مند شدن از ثواب افطاری دادن است. کارگران‌ساختمانی، چرخداران بازار، کارگران نظافتچی، کارگران کفاشی و ... از آن دسته افرادی هستند که می‌توانید کمک‌های مالی و غیر‌مالی خود را به نیت افطاری به دست آنها برسانید.

به قهرمانان سلامت افطاری دهید

پرستاران و پزشکان  که این روزها در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند، مدت‌هاست که به دور از خانواده در حال خدمت به بیماران کرونا هستند. برخی از این فرشتگان سفید‌پوش با وجود شرایط سخت، روزه می‌گیرند و اکنون به خاطر مراقبت از بیماران از سفره‌های افطار منزل و در کنار خانواده بودن دور مانده‌اند اما مراکزی هستند که به صورت خودجوش و مردمی پک‌های افطاری را تهیه و به مراکز بیمارستانی ارسال می‌کنند؛ حال شما می‌توانید ارزاق ماه‌ رمضان را به صورت نقدی یا غیرنقدی به دست گروه‌های جهادی برسانید تا شما هم در ثواب افطاری دادن به قهرمانان سلامت شریک شوید.

هزینه سبد ارزاق رمضان چقدر تمام می شود؟

ممکن است بضاعت شما برای تهیه سبد ارزاق به خانواده‌ها و افرادی که در بالا ذکر شد، در حد تهیه یک یا هزار سبد خانوار باشد اما ما به صورت تقریبی قیمت سبد ارزاق برای 10 تا 20 خانوار را محاسبه کرده‌ایم:

پک شماره یک:
- خرما؛ 18 هزار تومان
- روغن سرخ کردنی؛ 13 هزار تومان
- روغن پخت و پز؛ 12 هزار تومان 
- یک کیلو برنج ایرانی؛ 22 هزار تومان
جمع کل برای 10 تا 20 خانوار: 650,000 تا 1,300,000 هزار تومان 

پک شماره دو:
- خرما؛ 18 هزار تومان
- پنیر؛ 9 هزار تومان
- ماکارونی؛ 4 هزار تومان   
- تن ماهی؛ 12 هزار تومان
جمع کل برای 10 تا 20 خانوار: 430,000 تا 860,000 هزار تومان 

پک شماره سه:
- پنیر؛ 9 هزار تومان
- رب گوجه فرنگی؛ 15 هزار تومان
- سویا؛ 4 هزار تومان
- ماکارونی؛ 4 هزار تومان
جمع کل برای 10 تا 20 خانوار: 320,000 تا 640,000 هزار تومان 

پک شماره چهار:
- دو کیلو مرغ؛ 25 هزار تومان
- یک کیلو برنج؛ 22 هزار تومان
- روغن پخت و پز؛ 12 هزار تومان 
جمع کل برای 10 تا 20 خانوار: 590,000 تا 1,180,000 هزار تومان 

پک شماره پنج:
- خرما؛ 18 هزار تومان
- پنیر؛ 9 هزار تومان
- 500 گرم چای؛ 65 هزار تومان
جمع کل برای 10 تا 20 خانوار: 920,000 تا 1,840,000 هزار تومان