تبیان، دستیار زندگی

اعمال و دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان

امام باقر(ع): هیچ شرافتی چون بلند همتی نیست. بحارالانوار، ج78، ص165
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعمال و دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان
دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان:
‏اللَّهُمَّ غَشِّنِی فِیهِ بِالرَّحْمَةِ وَ ارْزُقْنِی فِیهِ التَّوْفِیقَ وَ الْعِصْمَةَوَ طَهِّرْ قَلْبِی مِنْ غَیَاهِبِ التُّهَمَةِ یَا رَحِیماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ‏
ی خدا در این روز مرا به رحمت خود درپوشان و هم توفیق و حفظ از گناهان روزی فرما و دلم را از تاریكیهی شكوك و اوهام باطل پاك دار ی خدی مهربان بر اهل ایمان.

شب فطر
از جمله لیالی شریفه است و در فضیلت و ثواب عبادت و احیی آن احادیث بسیار وارد شده و روایت شده است كه آن شب كمتر از شب قدر نیست و از بری آن چند عمل است :
1- غسل است در وقتی كه غروب كرد آفتاب . 
2- احیا آن شب به نماز و دعا و استغفار و سؤال از حق تعالی و بیتوته در مسجد . 
3- آنكه بخواند در عقب نماز مغرب و عشا و نماز صبح و عقب نماز عید اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُلا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَی مَا هَدَانَا وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلَی مَا أَوْلانَا . 
4- زیارت كند امام حسین علیه السلام را كه فضیلت بسیار دارد . 
5- ده مرتبه بگوید ذكر یا دائم الفضل راكه در اعمال شب جمعه گذشت . 
6- بجا آورد ده ركعت نمازی كه در شب آخر ماه رمضان گذشت . 
7- بجا آورد دو ركعت نمازدر ركعت اول بعد از حمدهزار مرتبه توحید و در دوم یك مرتبه بخواند و بعد از سلام سر به سجده بگذارد و صد مرتبه بگوید أَتُوبُ إِلَی اللَّهِ پس بگوید یَا ذَا الْمَنِّ وَ الْجُودِ یَا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ یَا مُصْطَفِیَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ افْعَلْ بِی كَذَا وَ كَذَا و به جی آن حاجات خود را بطلبد . 
8- چهارده ركعت نماز كند بخواند در هر ركعتی حمد و آیة الكرسی و سه مرتبه قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ تا بری او باشد به هر ركعتی ثواب عبادت چهل سال و عبادت هر كه روزه گرفته و نماز خوانده در آن ماه . 
9- شیخ در مصباح فرموده كه در آخر شب غسل كن و بنشین در جی نماز خود تا طلوع فجر روز اول روز عید فطر است .
و اعمال آن چند چیز است:
1- آنكه بخوانی بعد از نماز صبح و نماز عید آن تكبیراتی را كه در شبش بعد از نماز فریضه میخواندی
2 - آنكه بخوانی بعد از نماز صبح دعایی را كه سید روایت كرده اللَّهُمَّ إِنِّی تَوَجَّهْتُ إِلَیْكَ بِمُحَمَّدٍ إِمَامِی الخ و شیخ این دعا را بعد از نماز عید ذكر فرموده 
3 - بیرون كردن زكات فطره است از هر سری صاعی پیش از نماز عید به تفصیلی كه در كتب فقهیه است و بدان كه زكات فطره واجب مؤكد است و شرط قبولی روزه ماه رمضان و سبب حفظ تا سال دیگر است 
4 - غسل است و بهتر آن است كه اگر ممكن شود از نهر غسل كنی و وقت آن بعد از طلوع فجر است تا زمان به جا آوردن نماز عید .
5 - پوشیدن جامه نیكو و بكار بردن بوی خوش و رفتن به صحرا در غیر مكه بری نماز كردن در زیر آسمان .
6 - پیش از نماز عید در اول روز افطار كنی و بهتر آن است كه به خرما یا به شیرینی باشد و شیخ مفید فرموده مستحب است تناول كردن مقدار كمی از تربت سید الشهداء علیه السلام كه شفا است از بری هر دردی .
7 - آنكه چون مهیا شدی از بری رفتن به نماز عید بیرون نروی مگر بعد از طلوع آفتاب و آنكه بخوانی دعایی را كه سید در اقبال نقل كرده (از جمله از ابو حمزه ثمالی روایت كرده از حضرت امام محمد باقر علیه السلام كه فرمود: بخوان در عید فطر و قربان و جمعه وقتی كه مهیا شدی به جهت بیرون رفتن به نماز این دعا را اللَّهُمَّ مَنْ تَهَیَّأَ فِی هَذَا الْیَوْمِ أَوْ تَعَبَّأَ أَوْ أَعَدَّ ... 
8 - خواندن نماز عید است و آن دو ركعت است در ركعت اول ... مفاتیح ‏الجنان ص : 246 .
9 - زیارت كند امام حسین علیه السلام را .
10 - بخواند دعای ندبه را .
مفاتیح ‏الجنان تالیف شیخ عباس قمی(ره)
 
نماز شب سی ام ماه مبارك رمضان
دوازده ركعت، در هر ركعت حمد و بیست مرتبه توحید و بعد از فارغشدن صد مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد، و این نماز ها چناچه مذكور شد هر دو ركعت به یك سلام است.

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان