تبیان، دستیار زندگی

اعمال و دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان

امام علی (ع): زهد، كمیاب ترین چیزها و ارزشمندترین چیز شناخته شده است. همگان آن را می ستایند ولی بیشتر مردم به آن عمل نمی كنند. غررالحكم و دررالكلم،ح2021
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعمال و دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان
دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان:
‏اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَكْرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ‏وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیْكَ مِنْ بَیْنِ الْوَسَائِلِ یَا مَنْ لاَ یَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّینَ‏
‏ خدا در این روز به اعمال نافله و مستحبات مرا بهره وافر عطا فرما و به حاضر و آماده ساختن مسائل در حقم كرم فرما و وسیله مرا بین وسایل و اسباب بسوی حضرتت نزدیك ساز ی خدایی كه سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت.

وداع با ماه مبارك رمضان
بار خدایا، یكی از برگزیده ‏ترین وظایف و خاص‏ ترین واجبات، ماه رمضان را قرار دادی. ماهی كه آن را از میان دیگر ماهها ویژگی دیگری بخشیده‏ی و از میان همه زمانها و روزگارها اختیارش كرده‏ی وبر همه اوقات سال برتری اش نهاده‏ی، زیرا كه در آن قرآن و نور نازل كرده‏ی و بر تكالیف مؤمنان چند برابر افزوده‏ی و روزه را در آن واجب داشته‏ی و مردمان را به بر پی خاستن بری عبادت خود ترغیب كرده‏ی و شب قدر را كه از هزار ماه بهتر است تجلیل فرموده‏ی. و چون رمضان را به ما عطا كردی، ما را بر دیگر امت ها فضیلت نهادی و از میان پیروان دیگر كیش هابرگزیدی. پس ما به فرمان تو روزش را روزه داشتیم و شبش را به نماز برخاستیم، و با روزه داشتن و نماز خواندن در این ماه به رحمتی كه ما را ارزانی داشته بودی روی نهادیم و آن را وسیله نیل به ثواب تو قرار دادیم. تویی كه هر چه از تو خواهند توانی داشت و آنچه از فضل و احسان تو طلبند توانی داد و به خواستاران مقام قرب خود نزدیك هستی.
خداوند، ماه رمضان در میان ما بس ستوده زیست و ما را مصاحب و یاری نیكو بود و گران بهاترین سودهی مردم جهان را به ما ارزانی داشت. اما چون زمانش به سر رسید و مدتش و شمار روزهایش پایان گرفت، آهنگ رحیل كرد. 
خداوند، اینك با او وداع می‏ كنیم، همانند وداع با عزیزی كه فراقش بر ما گران است و رفتنش ما را غمگین و گرفتار وحشت تنهایی كند، عزیزی كه او را بر ما پیمانی است كه باید نگه‏داریم و حرمتی كه باید رعایت كنیم و حقی كه باید ادا نماییم. پس، اكنون می‏ گوییم: 
بدرود بزرگ‏ترین ماه خداوند و عید اولیی خدا. بدرود گرامی ترین اوقاتی كه ما را مصاحب و یار بودی، بهترین ماه در همه روزها و ساعت ها.بدرود ماه دست یافتن به آرزوها، ماه سرشار از اعمال شایسته بندگان خداوند. بدرود یار و قرینی كه چون باشی، قدرت بس جلیل است و چون رخت بر بندی، فراقت رنج افزا شود. مایه امید ما كه دوریت بری ما بس دردناك است.بدرود همدم ما كه چون بیایی، شادمانی و آرامش بر دل ما آری و چون بروی، رفتنت وحشت خیز است و تألم افزی.بدرود همسایه‏ی كه تا با ما بودی، دلهی ما را رقّت بود و گناهان ما را نقصان.بدرود یاریگر ما كه در برابر شیطان یاریمان دادی و مصاحبی كه راههی نیكی و فضیلت را پیش پی ما هموار ساختی.بدرود كه آزاد شدگان از عذاب خداوند، در تو چه بسیارند، و چه نیكبخت است آن كه حرمت تو نگه داشت.بدرود كه چه بسا گناهان كه از نامه عمل ما زدودی و چه بسا عیب ها كه پوشیده داشتی.بدورد كه درنگ تو بری گنهكاران چه به درازا كشید و هیبت تو در دل مؤمنان چه بسیار بود.بدرود ماهی كه هیچ ماه دیگر را توان همسری با تو نیست.بدرود ماهی كه تا تو بودی، امن و سلامت بود.بدرود آن كه نه در مصاحبت تو كراهت بود و نه در معاشرتت ناپسندی.بدرود كه سرشار از بركات بر ما در آمدی و ما را از آلودگیهی گناه شست و شو دادی.بدرود كه به هنگام وداع از تو نه غباری به دل داریم و نه از روزه‏ات ملالتی در خاطر.بدرود كه هنوز فرا نرسیده از آمدنت شادمان بودیم و هنوز رخت بر نبسته از رفتنت اندوهناك.بدرود كه چه بدیها كه با آمدنت از ما دور شد و چه خیرات كه ما را نصیب آمد.بدرود تو را و آن شب قدر تو را كه از هزار ماه بهتر است.بدرود كه دیروز كه در میان ما بودی آزمند ماندنت بودیم و فردا كه از میان ما خواهی رفت آتش اشتیاق در دل ما شعله خواهد كشید.بدرود تو را و آن فضل و كرم تو را كه اینك از آن محروم مانده‏ایم. و بر آن بركات كه پیش از این ما را داده بودی و اینك از كفش داده ‏ایم.بار خدایا، ما آشنی این ماهیم، ماهی كه ما را بدان شرف و منزلت دادی و به بركت نعمت و احسان خویش روزه داشتنش را توفیق دادی، در حالی كه مردمان شقی قدرش را نشناختند و شور بختی خویش را از فضیلتش محروم ماندند.
ترجمه ‏صحیفه سجادیه(آیتی)
 
نماز شب بیست و نهم ماه مبارك رمضان
دو ركعت در هر ركعت حمد و بیست مرتبه توحید

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان