تبیان، دستیار زندگی

8 نکته برای با تمرکز درس خواندن در قرنطینه

کرونا؛ فرصتی برای پیشرفت تحصیلی

درس خواندن حس و حال می‌خواهد آن هم در روزهای قرنطینه! روزهایی کسل‌کننده و خسته‌کننده که از رفتن به مهمانی، پارک، سینما و... محروم شده‌ایم و از طرفی تحت فشار و نگرانی قرار گرفته‌ایم؛ پس در این ‌روزها چگونه می‌توانیم با تمرکز درس بخوانیم؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرنطینه،درس خواندن،ویروس کرونا، تمرکز،فشار روحی،کتابخانه،افت تحصیلی،استرس،قدرت یادگیری،سکوت خانه،آرامش،اعضای خانواده،گوش دادن،آهنگ کلاسیک،موسیقی،حافظه،حرکات کششی،کافئین،خوابیدن،آنلاین،اخبار منفی،دمای اتاق،ورزش،دانشآموزان،باهم برای هم،صدا و سیما
کرونا، زندگی را برای همه سخت کرده است؛ پدری که نگران قسط‌های عقب افتاده‌اش است، مادری که باید با صبر و حوصله فضای خانه را شاد و آرام نگه دارد، دانش آموزی که به دور از معلم باید درس بخواند و ... تنها گوشه کوچکی از مشکلات خانه‌نشینی در این دوران است اما شاید لازم باشد به زندگی با کرونا عادت کنید.

قبل از شیوع کرونا، هنگام درس خواندن برای فرار از سر و صدای خانه به کتابخانه، کافی شاپ یا حداقل مکانی آرام پناه می‌بردید اما در حال حاضر تنها گزینه شما، خانه است. شما باید خودتان را به این شرایط عادت دهید زیرا ممکن است روش تدریس در سال آینده هم به صورت مجازی باشد؛ پس لازم است به جای استرس و افت تحصیلی، با تغییر روش مطالعه، بر روی افزایش تمرکز و قدرت یادگیری خود کار کنید.

در اینجا چند نکته در مورد چگونگی مطالعه کارآمد و با تمرکز در قرنطینه آورده شده  که شما را برای درس خواندن در حبس خانگی آماده می‌کند:

از سکوت خانه بهره‌مند شوید

زمان درس خواندتان را به گونه‌ای تنظیم کنید که محیط منزل در سکوت و آرامش بیشتری است؛ به‌عنوان ‌مثال اگر خواهر یا برادر نوزادی دارید، وقتی او خواب است یا اگر اهالی خانه شاغل هستند، در ساعاتی که سرکار می‌روند، دروسی را مطالعه کنید که نیاز به تمرکز بیشتری دارند و در ساعات حضور همه اعضای خانواده و شلوغی خانه، به مطالعه دروس دیگر بپردازید. همچنین روزها و ساعت‌های درس خواندتان را با دیگران در میان بگذارید تا اعضای خانواده در آن ساعت‌ها برنامه خاصی برای تماشای فیلم یا بازی و ... نگذارند.

موسیقی گوش دهید

یاد دادن و یا توضیح مطالب آموخته شده به دیگران باعث می‌شود تا آن مطالب، در حافظه بلندمدت باقی بماند. می‌توانید مطالب را با دوستانتان به صورت آنلاین به اشتراک بگذارید و برای هم توضیح دهید

در زمان شلوغی خانه می‌توانید با هدفون، موسیقی گوش دهید. این کار علاوه بر اینکه باعث می‌شود شما از حواس پرتی و سر و صدای خانه دور شوید، می‌تواند تاثیر مثبتی در بالا بردن تمرکز و قدرت یادگیری شما داشته باشد. چنانچه مطالعات نشان داده است كه موسیقی چندین اثر مثبت در بدن و مغز انسان ایجاد می‌كند. موسیقی سمت چپ و راست مغز را همزمان فعال کرده و فعال شدن هر دو نیمکره می‌تواند یادگیری را به حداکثر رسانده و حافظه را بهبود بخشد. دقت کنید که از آهنگ‌های کلاسیک و جاز به عنوان موسیقی پس‌زمینه استفاده کنید. یکبار درس خواندن با موسیقی را امتحان کنید و ببینید چگونه می‌توانید مطالعه خود را با آهنگ تقویت کنید.(1)

تمرکز کنید

در طول زمان مطالعه، تمرکز کنید. هرچه تمرکزِ بیشتری داشته باشید، زمان و کیفیت مطالعه شما بیشتر خواهد بود. هنگام مطالعه حواستان فقط به درس خواندنتان باشد. عواملی که باعث حواس پرتی‌تان می شود مثل شبکه‌های اجتماعی، وب‌گردی، خیال‌پردازی و ... را از خود دور کنید و در مقابل با انجام حرکات کششی، نفس عمیق کشیدن و خوردن خوراکی مقوی و کافئین‌دار، با تمرکز به مطالعه ادامه دهید.

به خود پاداش دهید

گاهی اوقات برای مطالعه با تمرکز نیاز به انگیزه و تشویق شدن دارید. هرچند که مطالعه با تمرکز، یادگیری بهتر مطالب و کسب نمرات بالا بهترین پاداش برای شماست اما در کنار همه اینها می‌توانید به خودتان پاداش دهید که در صورت مطالعه با تمرکز در مدت زمان مشخص شده، به تماشای فیلم مورد علاقه، خوردن یک خوراکی خوشمزه، چند ساعت خوابیدن یا هر چیز دیگری که از آن لذت می برید، بپردازید.

مطالب یادگیری شده را برای فرد دیگری توضیح دهید

یاد دادن و یا توضیح مطالب آموخته شده به دیگران باعث می‌شود تا آن مطالب، در حافظه بلندمدت باقی بماند. برای انجام این کار می‌توانید مطالب را با دوستانتان به صورت آنلاین به اشتراک بگذارید و برای هم توضیح دهید و یا از روش خلاصه‌نویسی استفاده نمایید؛ حتی توضیح مطالب در مقابل آینه و یا ضبط صدای خودتان و گوش دادن به آن می‌تواند تاثیر زیادی در یادگیری و تمرکز شما داشته باشد.

از دنبال کردن اخبار منفی خودداری کنید

دنبال کردن اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا و تعداد قربانیان می‌تواند تمرکز شما را بگیرد و سؤالات و نگرانی‌هایی را در ذهنتان ایجاد کند. فعلاً بهتر است زندگیتان را به گونه‌ای تنظیم کنید که گویی شرایط فعلی به زودی به پایان رسیده و زندگی به حالت عادی باز خواهد گشت. این روزها را به عنوان فرصتی در نظر بگیرید که می‌توانید زمان دیگری را به مرور تکالیف و دروس خود اختصاص داده و ضعف‌های درسی خود را جبران کنید.

دمای اتاق را تنظیم کنید

دمای مناسب اتاق یکی از مهم‌ترین پارامترها برای درس خواندن است زیرا مغز برای عملکرد بهتر به دمای مطلوب نیاز دارد. "مطالعات نشان داده که  دمای 21 تا 25 درجه سانتیگراد، یک درجه حرارت متوسط برای مطالعه ​​محسوب می شود. دما، بر توانایی یادگیری و همچنین حافظه ما تأثیر می‌گذارد. چنانچه در دمای گرم، دانش آموز احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کند و از طرف دیگر در درجه حرارت پایین، بدن احساس گزگز کرده و دانش آموز به جای مطالعه، تمامِ وقت و تمرکز خود را صرف گرم نگه داشتن بدن می‌کند."(2)

ورزش کنید 

در ایام قرنطینه، بی‌تحرکی و یکنواختی خانواده‌ها و فرزندان آنها بسیار افزایش یافته است.در زمان دایر بودن مدارس، ساعاتی از هفته یا روز به تربیت بدنی اختصاص داده می‌شد و طی کردن مسیر رفت و برگشت خانه می‌توانست در تحرک بدن دانش آموزان مؤثر باشد اما در دوران قرنطینه دانش آموزان باید به این مسئله توجه داشته باشند و برای افزایش تمرکز و قدرت یادگیری دروس، با پیاده‌روی یا دویدن سریع 15 تا 20 دقیقه قبل از مطالعه، به گردش خون در مغز کمک کنند. همچنین با همکاری صدا‌و‌سیما، برنامه‌های مختلفی از جمله «با‌هم برای هم» در این زمینه تهیه شده است که دانش‌آموزان می‌توانند از این طریق با انجام فعالیت‌های ورزشی و حرکتی با کم‌تحرکی مقابله کنند.

پی‌نوشت‌ها:
1-  سایت fnu.edu
2- سایت championac