تبیان، دستیار زندگی

نحوه استفاده زنان باردار از تلفن همراه

آیا لباس‌های ضد امواج از زنان باردار محافظت می‌کند؟

بارداری دورانی است که یک زن برای حفظ سلامتی جنین و همچنین خودش باید اقدامات زیادی، از مصرف تغذیه سالم تا دوری از امواج را رعایت کند. اما آیا می‌دانید چیزهای کوچکی که بخشی از زندگی روزمره شما را تشکیل می‌دهند نیز می‌توانند در این مدت به شما آسیب برسانند؟ تشعشعات ناشی از تلفن همراه، رایانه و اینترنت نیز می‌تواند بر بارداری شما تأثیر بگذارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زنان باردار،لباس ضد امواج، موبایل
زنان باردار در معرض تأثیرات محیطی زیادی قرار دارند که ممکن است تشخیص این که دقیقاً چه چیزی می‌تواند بر بارداری تأثیر بگذارد، دشوار باشد. اخیراً استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی مانند وای فای، وایرلس و تلفن‌های هوشمند و... که از خود اشعه ساطع می‌کنند، به طرز چشمگیری افزایش یافته است. این بدان معناست که یک زن باردار حتی اگر از تلفن همراه شخصی استفاده نکند، ممکن است در معرض مقادیر زیادی از اشعه قرار بگیرد.

تحقیقات درباره استفاده از تلفن همراه در حین بارداری چه می گویند؟

تحقیقاتی برای درک تأثیر استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری انجام شده است. طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه ییل، ​​تلفن‌های همراه به قفس موش‌های باردار وصل شده‌اند تا ببینند چگونه ممکن است تشعشع روی جنین تأثیر بگذارد. هنگامی که موش‌ها به دنیا آمدند، مشاهده شد که موش‌هایی که در معرض اشعه تلفن همراه قرار داشتند، نوزادانی را که دارای مشکلات رفتاری مشابه با ADHD بودند به دنیا می‌آورند. با این حال، این تحقیق نیز قطعی نیست زیرا انسان بسیار بزرگتر از موش است و از موبایل 24 ساعته استفاده نخواهد کرد.

از طرفی دیگر، محققان مدعی هستند که تلفن‌های همراه، امواج رادیویی غیر یونیزه کننده (پرتوهایی كه قادر به یون سازی در بدن انسان نیستند) را منتشر می‌کنند که احتمالاً بر سلامت مادر یا جنین تأثیر نمی‌گذارد. با این حال، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که استفاده طولانی مدت از تلفن همراه می‌تواند باعث بی‌خوابی، کاهش تراکم استخوان و عملکرد مغز شود. گفته شده، قرار گرفتن در معرض تشعشعات سطح پایین و محدود ناشی از موبایل ممکن است برای سلامتی مضر نباشد اما با این وجود معقول است که در طول بارداری قرار گرفتن در معرض تلفن‌های همراه را محدود کنید.

تأثیر استفاده بیش از حد از موبایل در دوران بارداری

استفاده بیش از حد از تلفن همراه در دوران بارداری به روش‌های زیر، ممکن است شما و کودکتان را تحت تأثیر قرار دهد:
- استفاده طولانی مدت از تلفن‌های همراه در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به مشکلات بیش فعالی در دوران کودکی را افزایش دهد.
میزان بالای قرار گرفتن در معرض اشعه موبایل در دوران بارداری همچنین می‌تواند فعالیت مغز زن باردار را تغییر داده و باعث خستگی، اضطراب، کاهش حافظه و اختلال در خواب شود.
- قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی در دوران بارداری می‌تواند در گیرنده‌های سلولی بدن انسان اختلال ایجاد کند و احتمالاً خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

زنان باردار چگونه از تلفن همراه استفاده کنند؟

تأثیرات ناشی از تشعشعات تلفن همراه باعث نگرانی در دوران بارداری می‌شود. بسیاری از متخصصان بر این باورند که استفاده بیش از حد از تلفن همراه در دوران بارداری می‌تواند باعث ایجاد مشکلات رفتاری و عاطفی در کودک شود. بنابراین، زنان باردار باید استفاده از تلفن همراه را محدود کنند. در اینجا چند نکته مفید برای نحوه درست استفاده از تلفن همراه برای زنان باردار آورده شده است:
- سعی کنید تا حد امکان از تلفن همراه استفاده نکنید و به دنبال ابزارهای جایگزین مانند تلفن ثابت باشید.
به منظور محافظت از کودک در برابر هرگونه آسیب، از حمل تلفن همراه خود در جیب نزدیک به شکم خودداری کنید.
- در هنگام خواب از قرار دادن تلفن همراه خود در زیر بالش یا کنار سر خودداری کنید. تلفن همراه خود را در فاصله دومتری از تخت خود قرار دهید و یا در صورت امکان در هنگام خوابیدن، تلفن همراه خود را خاموش کنید.
- اینترنت را زمان خواب و یا هنگامی که به آن نیازی ندارید، خاموش کنید.
- سعی کنید مکالمات طولانی را با تلفن همراه انجام ندهید و هنگام صحبت با تلفن همراه از هندزفری یا بلندگو استفاده کنید.
- از تلفن همراه خود زمانی استفاده کنید که سیگنال موبایل قوی است زیرا هرچه سیگنال قدرتمندتر باشد، انرژی کمتری برای کار با تلفن نیاز دارد و مقدار SAR (نرخ جذب خاص) پایین‌تر است. هرچه میزان SAR  کمتر باشد، جذب بدن از امواج کمتر و اثرات زیان‌آور وسیله مذکور کمتر خواهد بود.

آیا استفاده از لباس‌های ضد امواج برای زنان باردار مؤثر است؟

به گزارش سازمان بهداشت جهانی "استفاده از لباس‌های ضد امواج برای کاهش قرار گرفتن در معرض فرکانس‌های رادیویی اثبات نشده است." همچنین براساس آزمایشاتی که توسط آکادمی چین انجام شده، این لباس‌ها در جلوگیری از 90 درصد امواج الکترومغناطیسی که از سمت جلو می‌آیند، مؤثر هستند اما قسمت‌هایی از بدن که پوشیده از لباس نیستند، در معرض تابش امواج قرار دارند.

این در حالی است که سازندگان لباس ضد امواج ادعا می‌کنند که لباس‌های ضد امواج تا 99%  از تولید اشعه ناشی از رایانه، تلویزیون، موبایل، ماکرویو یا هر وسیله الکترونیکی مدرن دیگر جلوگیری کرده و برای محافظت از زنان باردار معتبر هستند اما کمیسیون تجارت فدرال(FTC) به مصرف‌کنندگان آمریکایی توصیه کرده، از خرید محصولاتی که ادعا می‌کنند کاربران را در برابر اشعه تلفن همراه محافظت می‌کنند، خودداری کنند. به گفته FTC (آژانس حمایت از حقوق مصرف کننده)، لباس‌هاس ضد امواج هیچ مدرک علمی ندارد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.