تبیان، دستیار زندگی

سلامت ریوی بعد از ابتلا به کووید 19

بعد از درمان کرونا، چگونه سلامت ریه‌ها را تقویت کنیم؟

طبق توصیه‌ی پزشکان و کارشناسان، عمل کردن به توصیه‌های سلامتی به شما کمک می‌کند بعد از درمان کرونا، عملکرد ریه‌های خود را کنترل کنید. با ما همراه باشید تا این توصیه‌ها را به شما ارائه دهیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سلامت ریه ها
در حال حاضر تمام دنیا درگیر جدال با ویروس ترسناک و به شدت واگیردار کروناست. میلیون‌ها نفر روزانه با این پاندمی می‌جنگند و سعی دارند با رعایت تمام اقدامات و ماندن در خانه، از خود محافظت کنند.
برای همه‌ی ما سلامتی و دور ماندن از بیماری‌ها، ارزشمندترین اولویت است. سؤالی که احتمالاً به ذهن خیلی از افراد خطور می‌کند این است که چگونه از سلامت ریه‌هایمان و عملکرد آن پشتیبانی کنیم. خصوصاً اینکه خیلی از افرادی که دچار بیماری کرونا شده و نجات یافته‌اند، در حال حاضر حالشان خوب است و می‌توانند به فعالیت‌های قبل از بیماری خود بپردازند. این دسته از افراد چگونه می‌توانند مطمئن باشند که عملکرد ریه‌هایشان به حالت قبل برگشته است؟

فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی تند، دوی آهسته، یوگا و تمرینات تنفسی می‌توانند سرعت تنفس‌تان را بالا ببرند و شما را وادار به تنفس عمیق کرده و ریه‌هایتان را پاکسازی کنند


استعمال سیگار و دوباره سراغ رژیم غذایی ناسالم رفتن می‌تواند هم ریه‌ها و هم سیستم ایمنی را دچار ضعف کند و باعث شود فرد بهبود یافته از کرونا، دوباره مبتلا شود. طبق توصیه‌ی پزشکان و کارشناسان، عمل کردن به توصیه‌های سلامتی به شما کمک می‌کند بعد از درمان کرونا، عملکرد ریه‌های خود را کنترل کنید. با ما همراه باشید تا این توصیه‌ها را به شما ارائه دهیم:

سیگار نکشید

چه خودتان سیگار بکشید و چه در معرض دود سیگار قرار بگیرید، یکی از بزرگ‌ترین ریسک فاکتورهای ابتلا به عفونت ریه را خواهید داشت. سیگار کشیدن هیچ سودی ندارد که برای اجتناب از آن تردید کنید، خصوصاً در شرایط کنونی! بنابراین اگر ریه‌هایی سالم می‌خواهید باید به هر صورت از دود سیگار دوری کنید.

در معرض آلاینده‌ها قرار نگیرید

زمین به طرز انکارناپذیری در حال التیام است؛ اما هنوز در دنیای بیرون آلاینده‌هایی وجود دارد که می‌توانند به ریه‌هایتان به طرز وحشتناکی آسیب بزنند و شما را به یک عامل انتقال ویروس کرونا تبدیل کنند. بنابراین سعی کنید هم در خانه و هم در بیرون از خانه در معرض آلاینده‌ها قرار نگیرید. هر وقت هوای بیرون آلوده است در خانه ورزش کنید تا از ریه‌هایتان درست زمانی که به سلامت آن‌ها به شدت نیاز دارید، مراقبت کرده باشید.

محیط خانه را تمیز نگه دارید

خانه‌ی شما امن‌ترین مکان محافظت شده‌ای است که در این پاندمی می‌توانید داشته باشید. بنابراین بهتر است در خانه بمانید و با تمیز کردن مرتب خانه و نگهداری گیاهان آپارتمانی، محیطی سالم و آرامش‌بخش برای خود داشته باشید. گیاهانی مانند آلوئه ورا و بامبو از دسته گیاهانی هستند که می‌توانند هوای داخل را تصفیه کنند.

از ماسک استفاده کنید

افرادی که مشاغل پُرریسک دارند و در معرض مواد شیمیایی و آلاینده‌ها قرار می‌گیرند باید از ماسک‌های محافظتی استفاده کرده و به طور مرتب و دوره‌ای از نظر سلامتی چکاپ شوند.

استرستان را کم کنید

به طور کل عادت کنید که استرس‌های زیاد را در زندگی از خود دور کنید و هر شب به اندازه کافی بخوابید تا به بدنتان و عملکردهایش از جمله عملکرد ریه‌ها کمک کنید. سیستم دفاعی طبیعی بدن، مکانیسمی دارد که از ریه‌ها در برابر میکروب‌ها و آلودگی‌ها محافظت می‌کند و تغییرات ساده‌ای در سبک زندگی همراه با تغذیه سالم و استراحت و دور ماندن از استرس‌های زیاد و مداوم، حامی این مکانیسم طبیعی و خدادادی است.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

یک رژیم غذایی سالم نقش مهمی در حفظ سلامت ریه‌ها دارد. رژیم‌های غذایی کم‌چرب و پُر از سبزیجات و مرکبات و مایعات فراوان، برای تقویت سیستم ایمنی و تنفسی توصیه می‌شود.

بخور بگیرید

استنشاق بخار دو بار در روز نیز برای کاهش التهاب راه‌های هوایی توصیه می‌شود.

ورزش کنید

همان ورزش‌هایی که به سلامت قلب کمک می‌کنند برای ریه‌هایتان نیز مفیدند. فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی تند، دوی آهسته، یوگا و تمرینات تنفسی می‌توانند سرعت تنفس‌تان را بالا ببرند و شما را وادار به تنفس عمیق کرده و ریه‌هایتان را پاکسازی کنند. تمرینات قدرتی نیز می‌توانند میان تنه را تقویت کرده و وضعیت بدنی‌تان را بهبود دهند تا عضلات تنفسی‌تان عملکرد بهتری داشته باشند. البته اگر حالتان خوب نیست نباید به خودتان فشار بیاورید.

تنفس شکمی یا دیافراگمی را امتحان کنید

بنشینید، یکی از دست‌ها را روی سینه و دیگری را روی شکمتان بگذارید. یک نفس عمیق با بینی بگیرید و احساس کنید که شکمتان حرکت می‌کند و به سمت بالا می‌آید، نه سینه‌تان. سپس به آرامی و در حالی که لب‌هایتان به هم فشرده‌اند، جوری که انگار سوت می‌زنید، هوا را بیرون داده و بازدم را انجام دهید. باید احساس کنید شکمتان دوباره پایین می‌رود و به وضعیت اول برمی‌گردد. این کار را چند بار به آرامی و با تمرکز تکرار کنید. این تکنیک تنفس عمیق برای کاهش استرس نیز بسیار مفید است.
آیا تمرینات تنفسی می‌توانند از شما در برابر علائم شدید COVID-19 محافظت کنند؟
طی هفته‌های اخیر ماجراهایی از افرادی شنیدیم که از کرونا جان سالم به در برده‌اند. برخی از آن‌ها ادعا می‌کنند تمرینات تنفسی و ریوی کمک کرده تا از احساس ناراحتی‌شان کم شده و علائمشان شدت نگیرد. اما آیا ادعا پشتوانه‌ی علمی دارد؟ پاسخ کوتاه «خیر» است. بعضی از این توصیه‌ها ریشه در تمرینات ریه دارند که می‌دانیم برای کمک به تسکین علائم عوارضی چون بیماری انسدادی ریه توصیه می‌شوند. سایر تمرینات نیز توسط تحقیقاتی که روی افراد دچار پنومونی انجام شده‌اند ارائه شدند؛ اما هر چند ثابت شده بعضی از این تکنیک‌ها به برخی از عوارض مرتبط با ریه کمک می‌کنند، ما هنوز نمی‌دانیم در مورد علائم کووید 19 کدام‌یک از این تمرینات تنفسی کاربرد دارد و مؤثر است.
یعنی تکنیک‌های تنفسی وجود دارند که به طور کلی برای ریه‌ها خوب هستند و اگر ریه‌هایتان از سلامت بهتری برخوردار باشند، شما وضعیت بهتری از جهت مبارزه با عفونت یا بیماری از جمله COVID-19 خواهید داشت. هدف این است که ریه‌هایتان بتوانند از تمام ظرفیت خود استفاده کرده و به شما اجازه دهند از سلول‌های مرده و موکوس اضافی به‌واسطه‌ی بازدم خلاص شوید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.