تبیان، دستیار زندگی

تفسیر جزء چهارم قرآن

روز قیامت چهره‏ هایى نورانى و چهره ‏هایى تاریك خواهد بود. به آنان كه چهره ‏هایشان تاریك است گفته مى‏ شود: چرا بعد از اینکه ایمان آوردید كافر شدید؟! پس اكنون به خاطر آن كافری که ورزیدید طعم عذاب را بچشید و به آنان هم كه چهره‏ هایشان نورانى است در رحمت الهى مقیم می شوند و براى همیشه در آن مى‏ مانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تفسیر جزء چهارم قرآن
وَ إِن تَصْبرُِواْ وَ تَتَّقُواْ لَا یَضُرُّكُمْ كَیْدُهُمْ شَیًْا (120- آل عمران)
اگر شكیبایى ورزید و پرهیزكارى كنید، نیرنگ شان هیچ زیانى به شما نمى‏ رساند.
در این آیه شریفه دو رمز پیروزی و دفع شر دشمنان به صراحت مطرح شده که یکی پایداری ست و دیگری رعایت تقوا. از این فراز قرآنی استفاده مى‏ شود كه امنیت مسلمانان در برابر نقشه‏ هاى شوم دشمنان، مشروط به استقامت و هوشیارى و داشتن تقوى آن هاست و تنها در این صورت است كه امنیت آن ها تضمین می گردد.
در پنج آیه بعد قدری پرده را کنار زده و گوشه ای از اسرار این فرمول را بر ملا ساخته است که چگونه خدا دفع شر می کند و مسلمانان را پیروز می گرداند؛ آنجا که روز بعد از شکست در جنگ احد به رزمندگان اسلام می فرماید: آرى؛ اگر امروز استقامت بخرج دهید و به رویارویی سپاه دشمن بشتابید و تقوا را پیشه كنید و مانند روز گذشته با فرمان پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله مخالفت ننمائید؛ اگر در این حال، مشركان به سرعت به سوى شما برگردند؛ خداوند بوسیله پنج هزار فرشته كه همگى داراى نشانه ‏هاى مخصوص هستند شما را یارى خواهد كرد.

لَا تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَكمُ‏ْ نَفْعًا فَرِیضَةً مِّنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كاَنَ عَلِیمًا حَكِیمًا(11- نساء)
برخی مومنین هنگام وصیت با توجه به شناختی که نسبت به ورثه خود دارند قانون خدا (احکام ارث) را نادیده گرفته و مال خود را به گونه ای دیگر تقسیم می کنند. در این تقسیم بندی ورثه ای که به نظر برایش مفیدتر خواهند بود سهم بیشتری می برند و کسانی که امید چندانی به نفع شان نیست سهم کمتری عایدشان می شود.
در این فراز خداوند متعال بعد از بیان احکامی در تقسیم ارث این طرز تفکر را خطا خوانده و می فرماید: شما که نمی دانید کدام یک از این ورثه برای شما مفیدتر خواهد بود. شما که از آینده خبر ندارید شاید همین کسی که امروز مال بیشتری به او داده اید فردا خودش یا فرزندانش با همین اموال شما لعن و نفرین برای شما بخرد و در عوض آن دیگری با تمام قوا برزخ و قیامت شما را آباد کند شما چه می دانید پس اموالتان را بر اساس آنچه که خدا مقرر کرده است بین ورّاث خود تقسیم کنید.

متن تفسیر المیزان جزء چهارم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر مجمع البیان جزء چهارم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر نمونه جزء چهارم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر نور جزء چهارم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر کشاف جزء چهارم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر اطیب البیان جزء چهارم به همراه صوت و تفسیر

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان