تبیان، دستیار زندگی
این فیلم كه قرار است پس از سال‌ها، چهارشنبه 11 مهرماه در روز شهادت علی (ع) به نمایش دارید از نخستین فیلم‌های بعد از انقلاب است كه محسن مخملباف آن را در حوزه‌ی هنری ساخته است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«توبه نصوح» از ساخته‌های مخملباف نیست؟!

به انگیزه‌ی پخش و تبلیغ بدون عنوان كارگردان این فیلم از سیما

توبه نصوح

تلویزیون این‌روزها با تبلیغ پخش سینمایی «توبه نصوح» به جای عنوان كارگردان این فیلم بر آن چه «بازی درخشان فرج‌الله سلحشور» می‌خواند، تاكید دارد!

این فیلم كه قرار است پس از سال‌ها، چهارشنبه 11 مهرماه در روز شهادت حضرت علی (ع) به نمایش در آید از نخستین فیلم‌های بعد از انقلاب است كه محسن مخملباف آن را در حوزه‌ی هنری ساخته است.

این فیلم كه در سال 1361 ساخته شده تا مدت‌ها به عنوان الگوی سینمای اسلامی مطرح بود.

«توبه نصوح» كه از ساخته‌های مبتدی سینما در بعد از انقلاب است در زمان خود به یكی از پربیننده‌ترین فیلم‌های سینمایی بدل شد. کپی آن بارها در مساجد، سالن‌های دولتی، جبهه‌های جنگ و حتی مدارس به نمایش گذاشته شد و بر این اساس كمتر كسی است كه در آن دوران این فیلم را ندیده باشد.

«توبه نصوح» یک فتورمان بود كه نخستین تجربه جدی در کارگردانی سینما برای مخملباف محسوب می‌شد. فیلمنامه «توبه نصوح» را خود مخملباف در ژانر اجتماعی و مذهبی نوشته است و داستان آن درباره مردی به نام «لطف‌علی‌ خان» كارمند با سابقه بانك است كه ناگهان سكته می‌كند و می‌میرد. اما هنگام دفن وی اطرافیان مطلع می‌شوند كه او زنده است و از جا بر می‌خیزد. اطرافیان شگفت‌زده می‌شوند، اما این بازگشت از مرگ، لطف‌علی خان را به تفكر وامی‌دارد و او تصمیم می‌گیرد كه از تمام افرادی كه او را می‌شناسند، حلالیت بطلبد؛ اما غافل از این كه توبه را نمی‌تواند به راحتی به دست بیاورد.

در احادیث آمده است كه از امام صادق (ع) از معناى «توبه نصوح» پرسش مى‏شود و امام در پاسخ مى‏فرماید:«توبه نصوح این است كه بنده خدا طورى توبه كند كه تا آخر عمر به گناه باز نگردد»

مدت زمان «توبه نصوح» یك ساعت و 40 دقیقه است و فرج‌الله سلحشور نقش لطف علی‌خان را بازی می‌كند. محمد كاسبی، بهزاد بهزادپور، محمد علی‌دوست، مهدی كاغذچی و مریم رفسنجانی دیگر بازیگران «توبه نصوح» هستند كه در كنار سلحشور در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«توبه نصوح» در سال 1362 در دومین جشنواره فیلم فجر شركت داده شد و عنوانی را به خود اختصاص نداد. این اثر هشت سال بعد و در دوره دوازدهم این جشنواره (در سال 1370 ) نیز در بخش «سینمای ایران در یك سكانس» نیز به نمایش درآمد.

«توبه نصوح» با پخش در ساعت 15 روز چهارشنبه در زمره فیلم‌هایی چون «هنرپیشه»، «بایكوت» و «دو چشم بی‌سو» به كارگردانی محسن مخملباف قرار می‌گیرد كه از تلویزیون پخش شده است.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط :

از مخملباف‌ها چه خبر؟