تبیان، دستیار زندگی

تفسیر جزء اول قرآن

حضرت على (ع) فرمود: «بسم ‏اللَّه»، مایه بركت كارها و ترك آن موجب نافرجامى است. هم چنین آن حضرت به شخصى كه جمله‏ «بسم ‏اللَّه» را مى‏ نوشت، فرمود: «جَوِّدها» آنرا نیكو بنویس.(كنزالعمّال، ح 29558)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جزء اول قرآن
تفسیر سوره حمد در كلام امام رضا (ع):
‌حضرت علی (ع) از پیامبر (ص) شنیدم كه خداوند فرموده است من سوره حمد را میان خود و بنده­ ام تقسیم كرده­ ام. نیمی از این سوره برای من و نیمی از آن برای بنده من است و هر چه بنده بخواهد اجابت می­ شود.
هنگامی كه بنده می­ گوید: بسم الله الرحمن الرحیم خداوند می­ فرماید: بنده ­ام به نام من آغاز كرد و بر من است كه كارهای او را كامل نمایم و برای او در همه حالاتش بركت قرار دهم.
زمانی كه بنده می­گوید: الحمدلله رب العالمین خداوند می­ فرماید: بنده­ ام مرا حمد و ستایش كرد و دانست نعمت هایی كه دارد از ناحیه من است و بلاهایی را كه از او دور كردم؛ با احسان من بوده است. گواه باشید كه من نعمت های سرای آخرت را بر نعمت های دنیایی او می ­افزایم و همان گونه كه بلاهای دنیا را از او دور كردم؛ بلایای آن جهان را نیز از او دفع می­ كنم.
هنگامی كه بنده می­ گوید: مالك یوم الدین خدا می­ فرماید: گواه باشید همان گونه كه او حاكمیت و مالكیت روز جزا (قیامت) را از من دانست؛ من نیز در روز حساب، حسابش را آسان می­ كنم؛ اعمال نیكش را می ­پذیرم و از بدی هایش صرف نظر می­ كنم.
زمانی كه بنده من می­ گوید: ایاك نعبد خداوند بزرگ می گوید: بنده ام راست می ­گوید كه تنها مرا پرستش می كند و من شما را گواه می ­گیرم كه بر عبادتش، ثوابی به او بدهم كه همه مخالفان عبادت او به حالش حسرت بخورند.
هنگامی كه می­گوید: و ایاك نستعین خدا می­ گوید: بنده ­ام از من یاری خواسته و تنها به من پناه آورده است و گواه باشید او را در كارهایش كمك می­ كنم و در سختی ها یاریش می­ كنم و در روز پریشانی دستش را می گیرم.
زمانی كه می­ گوید: اهدنا الصراط المستقیم خداوند می­ فرماید: این خواسته بنده­ ام برآورده است و او هر چه می خواهد از من بخواهد كه من اجابت خواهم كرد و آنچه را امید دارد به او می بخشم و از آن چه بیم دارد ایمنی اش می دهم.
صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لاالضالین
راه کسانی که به آنان نعمت های باطنی چون ولایت ، تایید الهی و ... دادی تا آنان توفیق پیمودن صراط مستقیم را که راهی باریک تر از مو و برنده تر از شمشیر را در پرتو همراهی با نعمت یافتگان (اسوه ها) به آسانی و خوبی بپیمایند.

متن تفسیر مجمع البیان جزء یک به همراه صوت و تصویر
متن تفسیر اطیب البیان جزء یک به همراه صوت و تصویر
متن تفسیر المیزان جزء یک به همراه صوت و تصویر
متن تفسیر کشاف جزء یک به همراه صوت و تصویر
متن تفسیر نمونه جزء یک به همراه صوت و تصویر
متن تفسیر نور جزء یک به همراه صوت و تصویر

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان