تبیان، دستیار زندگی

اعمال و دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

امام علی (ع): ایمان، درختی است كه ریشه اش یقیین ، شاخه اش پرهیزكاری، شكوفه اش حیاء، و میوه اش بخشندگی است. بحارالانوار، ج69، ص72
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعمال و دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان
دعاى روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان:
‏ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ صَیِّرْ أُمُورِی فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْیُسْرِوَ اقْبَلْ مَعَاذِیرِی وَ حُطَّ عَنِّیَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ یَا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِینَ‏
اى خدا در این روز فضیلت لیلة القدر را نصیب من گردان و تمام‏امور و كارهاى مشكل مرا آسان گردان و عذرهایم بپذیر و وزر و گناهم محو و نابود ساز اى رئوف و مهربان در حق صالحان.

جدایی از محبوب
زمان و مكان و سایر چیزهایی كه از قبیل حیوانات نیستند، گرچه در این عالم و به این شكل درك و شعوری ندارند ولی تمام آن ها در بعضى از عالم هاى بالاتر داراى زندگى، درك، توانایى سخن گفتن و بیان نمودن و دوستى و دشمنى می باشند. و روایات بسیارى كه درباره احوال عالم برزخ و قیامت رسیده و نیز مكاشفات اهل مكاشفه این مطلب را ثابت می‏كند. تمام موجودات این عالم، قبل از بوجود آمدن، در عالم هاى دیگرى بوجود آمده‏اند و موجودات در هر عالمى شكل و خصوصیاتى مخصوص به آن دارند كه با شكل و خصوصیات این عالم فرق می‏ كند.یكی از خصوصیاتى كه بعضى از عالم هاى برتر دارند این است كه تمام موجودات آن زنده بوده و داراى شعور می ‏باشند و شاید این آیه هم اشاره به همین مطلب داشته باشد: «و همانا سراى آخرت بهترین زندگى است.»«» زیرا فقط سراى آخرت را زندگى نامیده است. 
روایاتى كه درباره سخن گفتن میوه‏ ها در بهشت و خوشحال شدن تخت و سرور او بخاطر تكیه زدن مؤمن بر آن وارد شده است نیز دلالت بر حیات موجودات در عالم آخرت دارد و حتى بعضى از روایات دلالت بر سخن گفتن زمین با مؤمن و كافر دارد.سخن گفتن سنگ ریزه در دست رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم كه از معجزات آن بزرگوار است نیز از همین قبیل است، زیرا سخن گفتن آن در ملكوتش می باشد. و اعجاز رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فقط در رسانیدن سخن گفتن (با زبان ملكوتى) او به گوش مردم این جهان است.حتى تمام معجزاتى كه پیامبران و اولیاء از خود بروز داده‏اند، از قبیل به سخن واداشتن جمادات و زنده كردن آن ها، از همین قبیل است.زندگى عصاى موسى و پرنده عیسى یك زندگى ملكوتى و بر اهل این عالم پوشیده بود و زمانى كه خداوند لازم دید این زندگى را براى مردم آشكار نمود. زمان نیز در بعضى از عوالم خود زنده و داراى شعور است. پس وداع با او و مخاطب ساختن او در عالم خودش چه اشكالى دارد مهم این است كه وداع كننده باید در اظهار غم و اندوه هنگام وداع راستگو باشد، تا مبادا با دروغ و نفاق - در چنین زمان گرانقدرى - این ماه را به پایان برساند، گرچه چنین صداقتى فقط براى كسانى تحقق پیدا میكند كه با اشتیاق و علاقه نه با نارضایتى و زحمت این ماه را بسر برده باشند. 
بطور كلى غم در ماهیت وداع وجود دارد، و فقط كسى غمگین میشود كه به همراه وداع كننده خود علاقمند باشد و چنین كسى نه تنها با او مخالفت نمیكند، بلكه آنچه را كه مورد علاقه اوست بجا میآورد. 
بنابراین اگر از آمدن ماه رمضان و روزه و عبادت هاى آن خوشحال باشى و به آن علاقمند بوده و نسبت به انجام اعمالى كه در این ماه وارد شده، با توجه و در این جهت جدى و به كرامت، فضل و فایده آن - آنگونه كه باید - معتقد باشى، طبیعى است كه از جدایى آن غمگین شده و بسر آمدن آن براى تو سخت است. و در چنین صورتى اگر بگویى:« سلام بر تو كه همراهى و وجودت گرانقدر و نبودن و جداییت فاجعه است».راستگو خواهى بود. و نیز اگر در مناجات با پروردگار خود بگویى: « ما با او مانند كسى كه جدایى از او سخت و رفتن او موجب وحشت است، وداع كرده و غمگین شدیم.» گفتار تو صادقانه خواهد بود. اگر بدانى كه این میهمان باعث نجات تو از جهنم و رسانیدن تو به بالاترین درجات نزدیكى در بهترین مكانهاى صدرنشین بهشت همراه با پیامبران و صدیقین شده، و تو را در مكان صدق همراه پیامبران و رسولان و فرشتگان مقرب خواهد نشاند، چگونه با این میهمان برخورد میكنى و از همراهى آن لذت میبرى و چگونه از او مراقبت كرده و خود، خانواده و تمام چیزهایى را كه براى تو عزیز است فداى آن میكنى و چگونه از جدایى آن به وحشت میافتى در این هنگام با حالتى با آن وداع میكنى كه سرور سجده كنندگان علیه السّلام با آن وداع نمود، و ماه رمضان نیز آنگونه كه با او وداع نمود با تو وداع خواهد كرد. و حتى بهتر از وداع تو با تو وداع میكند و هنگام وداع با تو بالاتر از آنچه كه تو اظهار كردى، اظهار می كند. زیرا همیشه عنایت مقام بالا بهتر و كامل تر از مقام پایین است. 
ترجمه‏ المراقبات تالیف آیت الله میرزا جواد ملكی تبریزی(ره)
 
 نماز شب بیست و هشتم ماه مبارك رمضان
شش ركعت، در هر ركعت حمد و صد مرتبه آیه الكرسی و صد مرتبه توحید و صد مرتبه كوثر و بعد از نماز صد مرتبه صلوات بر محمد وآل محمد(ص). فقیر گوید: نماز شب بیست و هشتم موافق آنجه من یا فتم بدین كیفیت است: شش ركعت نماز كند به فاتحه الكتاب و ده مرتبه آیه الكرسی و ده مرتبه سوره كوثر و ده مرتبه سوره توحید و صد مرتبه صلوات بفرستد بر پیغمبر (ص)  

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان