اعمال و دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
رسول خدا (ص): آیا شمارا به بهترین خوبی ها در دنیا و آخرت خبر ندهم؟ بخشیدن كس كه به تو ستم كرده، پیوستن به كسی كه از تو بریده، نیكی كردن به كسی كه به تو بدی كرده، و بخشیدن به كسی كه از تو دریغ كرده است. كافی، ج1، ص107
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : چهارشنبه 1399/02/31 ساعت 08:00
دعاى روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان:
اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْیِی فِیهِ مَشْكُوراً وَ ذَنْبِی فِیهِ مَغْفُوراً وَ عَمَلِی فِیهِ مَقْبُولاً وَ عَیْبِی فِیهِ مَسْتُوراً یَا أَسْمَعَ السَّامِعِینَ
اى خدا در این روز سعیم را (در راه طاعتت) بپذیر و گناهانم را در این روز ببخش و عملم را مقبول و عیبم را مستور گردان اى بهترین شنواى دعاى خلق.
احترام منعم
بدان كه از امور فطریه، كه هر انسان جبلة و فطرة بدان حكم مىكند، احترام منعم است. و هر كس در كتاب ذات خود اگر تأملى كند، مى بیند كه مسطور است كه باید از كسى كه به انسان نعمتى داد احترام كند. و معلوم است هر چه نعمت بزرگتر باشد و منعم در آن انعام بى غرضتر باشد، احترامش در نظر فطرت لازمتر و بیشتر است. مثلا فرق واضح است در احترام بین كسى كه به شما یك اسب مى دهد و آن منظور نظرش هست، با كسى كه یك ده شش دانگى بدهد و در این دادن منتى هم نگذارد. مثلا اگر دكترى شما را از كورى نجات داد فطرتا او را احترام مىكنید، و اگر از مرگ نجات داد بیشتر احترام مىكنید. اكنون ملاحظه كن نعمت هاى ظاهره وباطنه كه مالك الملوك جلّ شأنه به ما مرحمت كرده كه اگر جن و انس بخواهند یكى از آن ها را به ما بدهند نمى توانند و ما از آن غفلت داریم. مثلا این هوایى كه ما شب و روز از آن استفاده مى كنیم و حیات ما و همه موجودات محیط بسته به وجود آن است، كه اگر یك ربع ساعت نباشد هیچ حیوانى زنده نمى ماند، چه نعمت بزرگى است، كه اگر تمام جنّ و انس بخواهند شبیه آن را به ما بدهند عاجزند. و همین طور قدرى متذكر شو سایر نعم الهى را از قبیل صحت بدن [و] قواى ظاهره از قبیل چشم و گوش و ذوق و لمس، و قواى باطنه از قبیل خیال و وهم و عقل و غیر آن، كه هر یك منافعى دارد كه حدّ ندارد. تمام این ها را مالك الملوك به ما عنایت فرموده بدون اینكه از او بخواهیم، و بدون اینكه به ما منتى تحمیل فرماید. و به این ها نیز اكتفا نفرموده و انبیا و پیغمبران فرستاده و كتبى فرو فرستاده و راه سعادت و شقاوت و بهشت و جهنم را به ما نموده، و هر چه محتاج به او بودیم در دنیا و آخرت به ما عنایت فرموده، بدون اینكه به طاعت و عبادت ما احتیاجى داشته باشد، یا به حال او طاعت و معصیت ما فرقى كند. فقط از براى نفع خود ما امر و نهى فرموده. بعد از تذكر این نعمتها و هزاران نعمتهاى دیگر، كه حقیقتا از شمردن كلیات آن تمام بشر عاجز است چه برسد به جزئیات آن، آیا در فطرت شما احترام همچو منعمى لازم است؟ و آیا خیانت نمودن به همچو ولى نعمتى در نظر عقل چه حالى دارد؟ و نیز از امورى كه در فطرت ثبت و مسطور است احترام شخص بزرگ و عظیم است. این همه احتراماتى كه مردم از اهل دنیا و ثروت مىكنند و از سلاطین و بزرگان مىنمایند، براى این است كه آنها را بزرگ و عظیم تشخیص دادهاند. آیا چه عظمتى به عظمت و بزرگى مالك الملوك است كه دنیاى پست و مخلوق نا قابل آن، كه كوچكترین عوالم است و تنگترین نشآت است، تا كنون عقل هیچ موجودى به آن نرسیده؟ بلكه به همین منظومه شمسى خودمان، كه از منظومات شمسى دیگر كوچكتر و در پیش شموس دیگر قدر محسوس ندارد، مستكشفین بزرگ دنیا اطلاع پیدا نكرده اند. آیا این عظیم كه با یك اشاره این همه عوالم و هزاران هزار عوالم غیبیه را خلق فرموده لازم الاحترام نیست در فطرت عقل؟ و نیز، حاضر در كتاب فطرت لازم الاحترام است. میبینید كه اگر انسان از كسى خداى نكرده بدگویى كند در غیابش، اگر حاضر شد فطرتا سكوت مىكند و از او احترام مى نماید. و معلوم است خداى تبارك و تعالى در همه جا حاضر و تمام ممالك وجود در تحت نظر او اداره مىشود، بلكه همه نفس حضور و همه عالم محضر ربوبیت است.
چهل حدیث تالیف امام خمینی (ره)
نماز شب بیست و هفتم ماه مبارك رمضان
چهار ركعت ، در هر ركعت حمد و سوره ملك و اگر نتواند بیست و پنج مرتبه توحید
دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com
بخش محصولات تلفن همراه تبیان
اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْیِی فِیهِ مَشْكُوراً وَ ذَنْبِی فِیهِ مَغْفُوراً وَ عَمَلِی فِیهِ مَقْبُولاً وَ عَیْبِی فِیهِ مَسْتُوراً یَا أَسْمَعَ السَّامِعِینَ
اى خدا در این روز سعیم را (در راه طاعتت) بپذیر و گناهانم را در این روز ببخش و عملم را مقبول و عیبم را مستور گردان اى بهترین شنواى دعاى خلق.
احترام منعم
بدان كه از امور فطریه، كه هر انسان جبلة و فطرة بدان حكم مىكند، احترام منعم است. و هر كس در كتاب ذات خود اگر تأملى كند، مى بیند كه مسطور است كه باید از كسى كه به انسان نعمتى داد احترام كند. و معلوم است هر چه نعمت بزرگتر باشد و منعم در آن انعام بى غرضتر باشد، احترامش در نظر فطرت لازمتر و بیشتر است. مثلا فرق واضح است در احترام بین كسى كه به شما یك اسب مى دهد و آن منظور نظرش هست، با كسى كه یك ده شش دانگى بدهد و در این دادن منتى هم نگذارد. مثلا اگر دكترى شما را از كورى نجات داد فطرتا او را احترام مىكنید، و اگر از مرگ نجات داد بیشتر احترام مىكنید. اكنون ملاحظه كن نعمت هاى ظاهره وباطنه كه مالك الملوك جلّ شأنه به ما مرحمت كرده كه اگر جن و انس بخواهند یكى از آن ها را به ما بدهند نمى توانند و ما از آن غفلت داریم. مثلا این هوایى كه ما شب و روز از آن استفاده مى كنیم و حیات ما و همه موجودات محیط بسته به وجود آن است، كه اگر یك ربع ساعت نباشد هیچ حیوانى زنده نمى ماند، چه نعمت بزرگى است، كه اگر تمام جنّ و انس بخواهند شبیه آن را به ما بدهند عاجزند. و همین طور قدرى متذكر شو سایر نعم الهى را از قبیل صحت بدن [و] قواى ظاهره از قبیل چشم و گوش و ذوق و لمس، و قواى باطنه از قبیل خیال و وهم و عقل و غیر آن، كه هر یك منافعى دارد كه حدّ ندارد. تمام این ها را مالك الملوك به ما عنایت فرموده بدون اینكه از او بخواهیم، و بدون اینكه به ما منتى تحمیل فرماید. و به این ها نیز اكتفا نفرموده و انبیا و پیغمبران فرستاده و كتبى فرو فرستاده و راه سعادت و شقاوت و بهشت و جهنم را به ما نموده، و هر چه محتاج به او بودیم در دنیا و آخرت به ما عنایت فرموده، بدون اینكه به طاعت و عبادت ما احتیاجى داشته باشد، یا به حال او طاعت و معصیت ما فرقى كند. فقط از براى نفع خود ما امر و نهى فرموده. بعد از تذكر این نعمتها و هزاران نعمتهاى دیگر، كه حقیقتا از شمردن كلیات آن تمام بشر عاجز است چه برسد به جزئیات آن، آیا در فطرت شما احترام همچو منعمى لازم است؟ و آیا خیانت نمودن به همچو ولى نعمتى در نظر عقل چه حالى دارد؟ و نیز از امورى كه در فطرت ثبت و مسطور است احترام شخص بزرگ و عظیم است. این همه احتراماتى كه مردم از اهل دنیا و ثروت مىكنند و از سلاطین و بزرگان مىنمایند، براى این است كه آنها را بزرگ و عظیم تشخیص دادهاند. آیا چه عظمتى به عظمت و بزرگى مالك الملوك است كه دنیاى پست و مخلوق نا قابل آن، كه كوچكترین عوالم است و تنگترین نشآت است، تا كنون عقل هیچ موجودى به آن نرسیده؟ بلكه به همین منظومه شمسى خودمان، كه از منظومات شمسى دیگر كوچكتر و در پیش شموس دیگر قدر محسوس ندارد، مستكشفین بزرگ دنیا اطلاع پیدا نكرده اند. آیا این عظیم كه با یك اشاره این همه عوالم و هزاران هزار عوالم غیبیه را خلق فرموده لازم الاحترام نیست در فطرت عقل؟ و نیز، حاضر در كتاب فطرت لازم الاحترام است. میبینید كه اگر انسان از كسى خداى نكرده بدگویى كند در غیابش، اگر حاضر شد فطرتا سكوت مىكند و از او احترام مى نماید. و معلوم است خداى تبارك و تعالى در همه جا حاضر و تمام ممالك وجود در تحت نظر او اداره مىشود، بلكه همه نفس حضور و همه عالم محضر ربوبیت است.
چهل حدیث تالیف امام خمینی (ره)
نماز شب بیست و هفتم ماه مبارك رمضان
چهار ركعت ، در هر ركعت حمد و سوره ملك و اگر نتواند بیست و پنج مرتبه توحید
دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com
بخش محصولات تلفن همراه تبیان