اعمال و دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
امام صادق (ع): اگر می خواهی گرامی شوی، نرمی كن و اگر می خواهی به تو اهانت شود، سخت گیری كن. بحارالانوار، ج78، ص269
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : سه شنبه 1399/02/30 ساعت 08:00
دعاى روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان:
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مُحِبّاً لِأَوْلِیَائِكَ وَ مُعَادِیاً لِأَعْدَائِكَ مُسْتَنّاً بِسُنَّةِ خَاتَمِ أَنْبِیَائِكَ یَا عَاصِمَ قُلُوبِ النَّبِیِّینَ
اى خدا مرا در این روز محب دوستانت و عدو دشمنانت قرار ده و در راه و روش به طریقه و سنت خاتم پیغمبرانت بدار اى عصمت بخش دل هاى پیغمبران.
احترام منعم
بدان كه از امور فطریه، كه هر انسان جبلة و فطرة بدان حكم میك ند، احترام منعم است. و هر كس در كتاب ذات خود اگر تأملى كند، می بیند كه مسطور است كه باید از كسى كه به انسان نعمتى داد احترام كند. و معلوم است هر چه نعمت بزرگتر باشد و منعم در آن انعام بى غرضتر باشد، احترامش در نظر فطرت لازمتر و بیشتر است. مثلا فرق واضح است در احترام بین كسى كه به شما یك اسب می دهد و آن منظور نظرش هست، با كسى كه یك ده ششدانگى بدهد و در این دادن منتى هم نگذارد. مثلا اگر دكترى شما را از كورى نجات داد فطرتا او را احترام می كنید، و اگر از مرگ نجات داد بیشتر احترام می كنید. اكنون ملاحظه كن نعمت هاى ظاهره وباطنه كه مالك الملوك جلّ شأنه به ما مرحمت كرده كه اگر جن و انس بخواهند یكى از آن ها را به ما بدهند نمیتوانند و ما از آن غفلت داریم. مثلا این هوایى كه ما شب و روز از آن استفاده می كنیم و حیات ما و همه موجودات محیط بسته به وجود آن است، كه اگر یك ربع ساعت نباشد هیچ حیوانى زنده نمی ماند، چه نعمت بزرگى است، كه اگر تمام جنّ و انس بخواهند شبیه آن را به ما بدهند عاجزند. و همین طور قدرى متذكر شو سایر نعم الهى را از قبیل صحت بدن [و] قواى ظاهره از قبیل چشم و گوش و ذوق و لمس، و قواى باطنه از قبیل خیال و وهم و عقل و غیر آن، كه هر یك منافعى دارد كه حدّ ندارد. تمام این ها را مالك الملوك به ما عنایت فرموده بدون اینكه از او بخواهیم، و بدون اینكه به ما منتى تحمیل فرماید. و به این ها نیز اكتفا نفرموده و انبیا و پیغمبران فرستاده و كتبى فرو فرستاده و راه سعادت و شقاوت و بهشت و جهنم را به ما نموده، و هر چه محتاج به او بودیم در دنیا و آخرت به ما عنایت فرموده، بدون اینكه به طاعت و عبادت ما احتیاجى داشته باشد، یا به حال او طاعت و معصیت ما فرقى كند. فقط از براى نفع خود ما امر و نهى فرموده. بعد از تذكر این نعمتها و هزاران نعمتهاى دیگر، كه حقیقتا از شمردن كلیات آن تمام بشر عاجز است چه برسد به جزئیات آن، آیا در فطرت شما احترام همچو منعمى لازم است؟ و آیا خیانت نمودن به همچو ولى نعمتى در نظر عقل چه حالى دارد؟ و نیز از امورى كه در فطرت ثبت و مسطور است احترام شخص بزرگ و عظیم است. این همه احتراماتى كه مردم از اهل دنیا و ثروت میكنند و از سلاطین و بزرگان می نمایند، براى این است كه آن ها را بزرگ و عظیم تشخیص دادهاند. آیا چه عظمتى به عظمت و بزرگى مالك الملوك است كه دنیاى پست و مخلوق نا قابل آن، كه كوچك ترین عوالم است و تنگترین نشآت است، تا كنون عقل هیچ موجودى به آن نرسیده؟ بلكه به همین منظومه شمسى خودمان، كه از منظومات شمسى دیگر كوچكتر و در پیش شموس دیگر قدر محسوس ندارد، مستكشفین بزرگ دنیا اطلاع پیدا نكردهاند. آیا این عظیم كه با یك اشاره این همه عوالم و هزاران هزار عوالم غیبیه را خلق فرموده لازم الاحترام نیست در فطرت عقل؟ و نیز، حاضر در كتاب فطرت لازم الاحترام است. می بینید كه اگر انسان از كسى خداى نكرده بدگویى كند در غیابش، اگر حاضر شد فطرتا سكوت می كند و از او احترام می نماید. و معلوم است خداى تبارك و تعالى در همه جا حاضر و تمام ممالك وجود در تحت نظر او اداره می شود، بلكه همه نفس حضور و همه عالم محضر ربوبیت است.
چهل حدیث تالیف امام خمینی (ره)
نماز شب بیست و ششم ماه مبارك رمضان
هشت ركعت، در هر ركعت حمد و صد مرتبه توحید
دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com
بخش محصولات تلفن همراه تبیان
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مُحِبّاً لِأَوْلِیَائِكَ وَ مُعَادِیاً لِأَعْدَائِكَ مُسْتَنّاً بِسُنَّةِ خَاتَمِ أَنْبِیَائِكَ یَا عَاصِمَ قُلُوبِ النَّبِیِّینَ
اى خدا مرا در این روز محب دوستانت و عدو دشمنانت قرار ده و در راه و روش به طریقه و سنت خاتم پیغمبرانت بدار اى عصمت بخش دل هاى پیغمبران.
احترام منعم
بدان كه از امور فطریه، كه هر انسان جبلة و فطرة بدان حكم میك ند، احترام منعم است. و هر كس در كتاب ذات خود اگر تأملى كند، می بیند كه مسطور است كه باید از كسى كه به انسان نعمتى داد احترام كند. و معلوم است هر چه نعمت بزرگتر باشد و منعم در آن انعام بى غرضتر باشد، احترامش در نظر فطرت لازمتر و بیشتر است. مثلا فرق واضح است در احترام بین كسى كه به شما یك اسب می دهد و آن منظور نظرش هست، با كسى كه یك ده ششدانگى بدهد و در این دادن منتى هم نگذارد. مثلا اگر دكترى شما را از كورى نجات داد فطرتا او را احترام می كنید، و اگر از مرگ نجات داد بیشتر احترام می كنید. اكنون ملاحظه كن نعمت هاى ظاهره وباطنه كه مالك الملوك جلّ شأنه به ما مرحمت كرده كه اگر جن و انس بخواهند یكى از آن ها را به ما بدهند نمیتوانند و ما از آن غفلت داریم. مثلا این هوایى كه ما شب و روز از آن استفاده می كنیم و حیات ما و همه موجودات محیط بسته به وجود آن است، كه اگر یك ربع ساعت نباشد هیچ حیوانى زنده نمی ماند، چه نعمت بزرگى است، كه اگر تمام جنّ و انس بخواهند شبیه آن را به ما بدهند عاجزند. و همین طور قدرى متذكر شو سایر نعم الهى را از قبیل صحت بدن [و] قواى ظاهره از قبیل چشم و گوش و ذوق و لمس، و قواى باطنه از قبیل خیال و وهم و عقل و غیر آن، كه هر یك منافعى دارد كه حدّ ندارد. تمام این ها را مالك الملوك به ما عنایت فرموده بدون اینكه از او بخواهیم، و بدون اینكه به ما منتى تحمیل فرماید. و به این ها نیز اكتفا نفرموده و انبیا و پیغمبران فرستاده و كتبى فرو فرستاده و راه سعادت و شقاوت و بهشت و جهنم را به ما نموده، و هر چه محتاج به او بودیم در دنیا و آخرت به ما عنایت فرموده، بدون اینكه به طاعت و عبادت ما احتیاجى داشته باشد، یا به حال او طاعت و معصیت ما فرقى كند. فقط از براى نفع خود ما امر و نهى فرموده. بعد از تذكر این نعمتها و هزاران نعمتهاى دیگر، كه حقیقتا از شمردن كلیات آن تمام بشر عاجز است چه برسد به جزئیات آن، آیا در فطرت شما احترام همچو منعمى لازم است؟ و آیا خیانت نمودن به همچو ولى نعمتى در نظر عقل چه حالى دارد؟ و نیز از امورى كه در فطرت ثبت و مسطور است احترام شخص بزرگ و عظیم است. این همه احتراماتى كه مردم از اهل دنیا و ثروت میكنند و از سلاطین و بزرگان می نمایند، براى این است كه آن ها را بزرگ و عظیم تشخیص دادهاند. آیا چه عظمتى به عظمت و بزرگى مالك الملوك است كه دنیاى پست و مخلوق نا قابل آن، كه كوچك ترین عوالم است و تنگترین نشآت است، تا كنون عقل هیچ موجودى به آن نرسیده؟ بلكه به همین منظومه شمسى خودمان، كه از منظومات شمسى دیگر كوچكتر و در پیش شموس دیگر قدر محسوس ندارد، مستكشفین بزرگ دنیا اطلاع پیدا نكردهاند. آیا این عظیم كه با یك اشاره این همه عوالم و هزاران هزار عوالم غیبیه را خلق فرموده لازم الاحترام نیست در فطرت عقل؟ و نیز، حاضر در كتاب فطرت لازم الاحترام است. می بینید كه اگر انسان از كسى خداى نكرده بدگویى كند در غیابش، اگر حاضر شد فطرتا سكوت می كند و از او احترام می نماید. و معلوم است خداى تبارك و تعالى در همه جا حاضر و تمام ممالك وجود در تحت نظر او اداره می شود، بلكه همه نفس حضور و همه عالم محضر ربوبیت است.
چهل حدیث تالیف امام خمینی (ره)
نماز شب بیست و ششم ماه مبارك رمضان
هشت ركعت، در هر ركعت حمد و صد مرتبه توحید
دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com
بخش محصولات تلفن همراه تبیان