تبیان، دستیار زندگی

اعمال و دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان

رسول خدا (ص): كسی كه به مردم مهربانی نكند ،خداوند به او مهربانی نمی كند. میزان الحكمه،ج4،ص1994
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعمال و دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان
دعاى روز بیست و چهارم‏‏ ماه مبارک رمضان:
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ فِیهِ مَا یُرْضِیكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِمَّا یُؤْذِیكَ‏وَ أَسْأَلُكَ التَّوْفِیقَ فِیهِ لِأَنْ أُطِیعَكَ وَ لاَ أَعْصِیَكَ یَا جَوَادَ السَّائِلِینَ‏
اى خدا در این روز از تو درخواست می‏ كنم آنچه را كه رضاى تو در اوست و به تو پناه می ‏برم از آنچه تو را ناپسند است و از تو توفیق می خواهم كه در این روز همه را به فرمان تو باشم و هیچ نافرمانى نكنم اى جود و عطا بخش سؤال كنندگان.

گفتار معصومین در مورد اخلاق
در كتاب كافى از امام باقر علیه السّلام روایت شده: «هر مؤمنى خوش اخلاق ‏تر باشد، از نظر ایمان كامل تر است».
از پیامبر اكرم صلى اللّه علیه و آله و سلّم: «روز قیامت برتر از حسن اخلاق در میزان عمل هیچ بنده ‏اى نهاده نمی‏ شود» . 
از امام صادق علیه السّلام: «بعد از انجام واجبات هیچ عملى در نزد خداوند محبوب‏تر از این نیست كه مردم از اخلاق انسان در آسایش باشند.از امام صادق علیه السّلام: «پیامبر اكرم فرمود: پاداش انسان خوش اخلاق مانند كسى است كه دائما در نماز و روزه باشد» .از پیامبر اكرم صلى اللّه علیه و آله و سلّم: «آنچه كه بیش از همه چیز امّت مرا وارد بهشت می‏كند، پرهیزكارى و حسن خلق است كه خانه‏ها را آباد و عمرها را طولانى می كند».از امام صادق علیه السّلام: «همچنان كه خورشید یخ را ذوب مى‏كند حسن خلق گناه را محو مى‏ كند».از امام صادق علیه السّلام: «خداوند تعالى در مقابل حسن خلق به بنده‏ اش مانند كسى كه شبانه روز در راه خدا جهاد كرده باشد پاداش مى‏ دهد».از امام صادق علیه السّلام: «حسن خلق صاحبش را به درجه كسى كه دائما در نماز و روزه باشد مى‏ رساند».
شخصى درباره حسن خلق از رسول اكرم صلى اللّه علیه و آله و سلّم: توضیح خواست: حضرت این آیه شریفه را تلاوت فرمود: «خُذِ الْعَفْوَ وَ امُرْ بِالْعُرْفِ وَ اعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ» سپس فرمود حسن خلق آن است كه با كسانى كه با تو قطع رابطه كرده‏اند رابطه بر قرار كنى و به كسانى كه تو را محروم كرده ‏اند بخشش كنى و كسى را كه بر تو ظلم كرده عفو نمایى. پیامبر اكرم صلى اللّه علیه و آله و سلّم فرمود: «من مبعوث شدم تا اخلاق نیكو را تكمیل كنم» .مردى بار اول از روبرو نزد پیامبر اكرم صلى اللّه علیه و آله و سلّم آمد و عرض كرد یا رسول اللّه دین چیست؟ حضرت فرمود: حسن خلق.بار دوم از طرف راست آمده عرض كرد یا رسول اللّه دین چیست؟ حضرت فرمود: حسن خلق.بار سوم از طرف چپ آمده عرض كرد یا رسول اللّه دین چیست؟ حضرت فرمود: حسن خلق.بار چهارم از پشت سر آمد و عرض كرد یا رسول اللّه دین چیست؟ حضرت به طرف او برگشت و فرمود: آیا نمی ‏فهمى؟ دین این است كه غضب نكنى.
از پیامبر اكرم صلى اللّه علیه و آله و سلّم سؤال شد: بدبختى چیست؟ فرمود: بد خلقى. از پیامبر اكرم صلى اللّه علیه و آله و سلّم سؤال شد: كدام یك از اعمال برتر است؟ فرمود: حسن خلق.از پیامبر اكرم صلى اللّه علیه و آله و سلّم: «بد خلقى اعمال خوب را محو مى‏ كند همان طور كه سركه عسل را فاسد می‏ كند» .از پیامبر اكرم صلى اللّه علیه و آله و سلّم: «خداوند عزّ و جل ابا دارد كه توبه بنده بد خلق را بپذیرد» .سؤال شد: چرا این طور است؟ فرمود: بنده بد خلق هنگامى كه از گناهى توبه می‏كند در گناهى بزرگتر از آن می ‏افتد.از امام صادق علیه السّلام: «بد خلقى ایمان را فاسد می‏ كند هم چنان كه سركه عسل را».از امام صادق علیه السّلام: «كسى كه اخلاقش بد باشد جانش در عذاب است».
یكى از عرفا می ‏فرماید: بد خلقى گناهى است كه با وجود آن كثرت نیكى ‏ها سودى نمى‏ بخشد و خوش خلقى حسنى است كه با وجود آن كثرت گناهان ضررى نمی رساند.خداى تعالى می ‏فرماید: « لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِى رَسُولِ اللَّهِ اسْوَةٌ حَسَنَةٌ».
ترجمه ‏اخلاق ص :

نماز شب بیست و پنجم ماه مبارك رمضان
هشت ركعت، در هر ركعت حمد و ده مرتبه سوره توحید

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان