تبیان، دستیار زندگی

خستگی تصمیم‌گیری یعنی چه؟

همان‌طور که عضلات بعد از کار زیاد خسته می‌شوند، مغز نیز در طی روز پس از تصمیم‌گیری‌های متعدد دچار خستگی شده، که در اصطلاح به آن خستگی تصمیم‌گیری می‌گویند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تصمیم گیری
گاهی اتفاق افتاده که در وسط روز احساس می کنید دیگر توان تصمیم گیری را ندارید، زیرا از آغاز روز پی در پی تصمیمات متعددی گرفته اید و دیگر نمی توانید درست تصمیم گیری کنید. اضطراب ناشی از تصمیم‌گیری‌ در افرادی رایج است که باید به‌طور پیوسته انتخاب کنند. این نشانهٔ پدیده‌ای‌ به‌نام خستگی تصمیم گیری است.

خستگی تصمیم‌ گیری چیست؟

موفقیت حرفه‌ای به‌شکلی روزافزون به تصمیم‌گیری‌های خوب وابسته است. برای گرفتن تصمیم‌های خوب باید حواس‌مان به افکارمان و به کاهش سطح انرژی‌مان باشد. با شناخت خستگی تصمیم گیری و چگونگی مقابله با آن، می‌توانیم بهره‌وری خودمان را افزایش دهیم.

سطح گلوکوز را بالا نگه دارید تا مغزتان پرانرژی بماند. سعی کنید به‌جای شیرینی و تنقلات ناسالم، خوراکی‌ها و میان‌وعده‌های سالم بخورید.



یکی از عوامل خستگی تصمیم گیری در دنیای امروز، پرش‌های پیوسته از کاری به کار دیگر و از وظیفه‌ای به وظیفهٔ دیگر است.

به طور مثال در میانهٔ روز و حتی در ساعت کاری، ایمیل‌های‌مان را چک می‌کنیم، ناگهان تصمیم می‌گیریم سری به واتس‌اپ بزنیم، بعد هم عکس‌های پی‌درپی را در اینستاگرام تماشا می‌کنیم. این میزان از تغییر، نه‌تنها تمرکز را از بین می‌برد بلکه با هر بار تصمیم‌گیری بخشی از نیروی ارادهٔ را به تحلیل می‌برد.

فرقی نمی‌کند چقدر منطقی و باملاحظه باشید؛ گرفتن تصمیم‌های مداوم ذهن را خسته می‌کند. مشکل اینجاست که برخلاف خستگی جسمی که متوجه آن می‌شویم، اغلب حواس‌مان نیز از کار پرت می شود و درمانده می‌شویم و دیگر به چیزی اهمیت نمی‌دهیم.

راه‌های مقابله با  خستگی تصمیم‌ گیری

حالا متوجه شدیم که خستگی و ناتوانی بعدازظهرها ناشی از بی‌ارادگی یا نداشتن تعهد نیست، بلکه به‌دلیل خستگی تصمیم گیری است. اگر شغل‌تان به گونه ای است که پیوسته در حال تصمیم‌گیری هستید، بی‌تردید پس از مدتی خسته خواهید شد و نمی توانید تصمیم‌ نامناسبی بگیرید. در این حالت مشکل تنها با تکرار واژه "تو خسته نیستی!" هم حل نمی‌شود.

باید به‌دنبال راه‌هایی برای مبارزه با خستگی تصمیم‌گیری باشیم. تأمین قند خون گاهی به حفظ نیرو کمک می‌کند، اما روش‌های دیگر برای مقابله با خستگی تصمیم گیری وجود دارد. این روش‌ها شامل توصیه‌های گوناگون می‌شوند، از تقویت اراده و افزایش تمرکز گرفته تا اطمینان از حفظ سطح بالای انرژی در طول روز.

- درساعات اولیه روز اولویت‌بندی درستی داشته باشید: در آغاز روز و قبل از انجام کارهای دیگر، به کارهای مهم رسیدگی کنید. یکی از فنون سودمند این است که فهرست کارهای روزانه را به ۵ مورد محدود کنید؛ باید این فهرست را شب قبل تهیه نمایید.

با این کار آنچه را که نیازمند بیشترین توجه و انرژی است، شناسایی خواهید کرد. کارهای پیچیده در ۳ جایگاه نخست قرار می‌گیرند. به وظایف ساده‌تر هم در باقی‌ماندهٔ روز رسیدگی کنید.

- تصمیم‌های روزمره را کمتر و ساده‌تر کنید: تعیین برنامه مشخص روزانه یا برنامه غذایی هفتگی نمونه‌هایی از ساده‌سازی هستند. با کاهش تصمیم‌گیری‌های روزمره، نیروی بیشتری برای تصمیم‌های مهم‌تر باقی بگذارید. به طور مثال؛ باید آنچه را برای‌تان بیشتر اهمیت دارد، انتخاب کنید.

اگر مد و زیبایی ظاهر برای‌تان مهم است، نیروی‌تان را صرف آن کنید. اگر به غذای سالم اهمیت می‌دهید، برای کل هفته تصمیم بگیرید و هر هفته آن را تکرار کنید. آنچه را برای‌تان اهمیت دارد، مشخص و تصمیم‌گیری‌های مربوط به آن را ساده کنید.

- روی لحظه‌ها تمرکز کنید، نه اراده: خستگی تصمیم گیری باعث می‌شود احساس کنید اختیار امور از دست‌ شما خارج شده است. تمرکز بر لحظه‌ها، یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای رهایی از این احساس است. اگر کارهای مشابه را زنجیروار انجام دهید، برای شروع کار بعدی کمتر با خودتان کلنجار می‌روید.

به این ترتیب، بعد از اینکه کاری را شروع کردید، تا آن را انجام ندادید، مغز از توجه به آن وا نمی‌ماند. بهترین روش این است که وقتی دارید خوب پیش می‌روید و می‌دانید در گام بعدی چه رخ می‌دهد، توقف کنید!

با این روش، هیچ‌وقت در کار وا نمی‌مانید. این‌گونه ناخودآگاهِ شما پیوسته روی آن کار می‌کند. اما اگر به‌طور خودآگاه به آن فکر کنید یا نگران باشید، ایده را از بین می‌برید و مغزتان پیش از آغاز خسته می‌شود!

- زمانی که انگیزه بالایی دارید روی تصمیم‌های بزرگ تمرکز کنید: به‌جای اینکه همگام با تغییر سطح انرژی‌تان پیش بروید، وقتی پرانرژی هستید روی تصمیم‌های بزرگ تمرکز کنید.

به طور مثال می‌توانید جمعه‌ها برنامه‌ٔ غذایی هفتگی را تعیین کنید. این‌گونه از انتخاب غذاهای نامناسب و ناسالم اجتناب می‌کنید. یکی از کارهای تأثیرگذار، اختصاص زمان تمرکز روزانه در آغاز روز است. این‌گونه ۲ ساعت نخست روز را به کارهای مهم می‌پردازیم، بدون اینکه شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها یا اخبار صبحگاهی حواس‌مان را پرت کنند.

- از چرت بعدازظهر انرژی بگیرید: همانطور که می دانید چرت زدن برای مغز مفید است و موانع و گرفتگی‌ها را از بین می‌برد. این امر پدیده‌ای است که وقتی می‌خوابیم، مغز برخی اتصال‌های بین عصب‌ها را رها می‌کند؛ در نتیجه، جا برای داده‌های جدیدِ پس از بیداری باز می‌شود.

اگر احساس می‌کنید دچار خستگی تصمیم گیری شده‌اید، چرت‌زدن ذهن‌تان را بازیابی می‌کند. با این کار به وضعیت اولیه با تمام ظرفیت‌تان برنمی‌گردید، اما دست‌کم برای مدتی کوتاه تصمیم‌های بهتری می‌گیرید.

راه‌کارهای دیگر برای کاهش خستگی تصمیم گیری

 همان‌طور که عضلات بعد از کار زیاد خسته می‌شوند، مغز نیز در طی روز پس از تصمیم‌گیری‌های متعدد دچار خستگی شده، که در اصطلاح به آن خستگی تصمیم‌گیری می‌گویند.


- از گرفتن تصمیم‌های ناگهانی دوری کنید.

-همیشه از شب قبل تصمیم بگیرید چه بپوشید. (مخصوصا خانم‌ها )

- کارهای مهم تان را برای صبح‌ها یا با فاصلهٔ نزدیک بعد از ناهار، برنامه‌ریزی کنید. زیرا در این زمان توان ذهنی بیشتری دارید و تصمیمات بهتری می‌گیرید.

- بخشی از آخر هفته را برای سازمان‌دهی برنامه‌ هفته آتی صرف کنید. این کار از خستگی تصمیم‌گیری در نخستین روز هفته می‌کاهد.

- آخر هفته‌ها کار را تعطیل کنید. بین کار و زندگی شخصی حد ومرز تعیین کنید. زیرا بدون استراحت کافی و دریافت انرژی از خارج محل کار، تعادل در تصمیم گیری را از دست می دهید.

- سطح گلوکوز را بالا نگه دارید تا مغزتان پرانرژی بماند. سعی کنید به‌جای شیرینی و تنقلات ناسالم، خوراکی‌ها و میان‌وعده‌های سالم بخورید.

افرادی که کار و زندگی شان به گونه ای است که باید مدام تصمیم بگیرند، بیش از بقیه در معرض خستگی تصمیم قرار می‌گیرند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .