تبیان، دستیار زندگی

خواص گوشت اردک

اردک، گونه‌ای از ماکیان است که گوشت آن در تهیه غذا به کار می‌رود و برای رشد و سلامت بسیار اهمیت دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوشت اردک

اردک، یک پرنده آبی است و لایه‌ای از چربی در زیر پوست آن قرار دارد تا بدن اردک را گرم کند. گوشت اردک فواید زیادی برای سلامتی داد. همچنین، اردک سرخ شده و کبابی طعمی عالی دارد. مواد مغذی موجود در گوشت اردک برای رشد اهمیت دارند.

منظور از گوشت اردک، گوشت بدن اردک به ویژه سینه و ران آن است و چربی آن از گوشت سینه بیشتر است. گوشت اردک در مقایسه با گوشت مرغ هم از رنگ تیره تری برخوردار است و هم از مقدار انرژی بیشتری برخوردار است .

طبع گوشت اردک در طب سنتی گرم است و ارزش غذایی بالایی دارد و در بین تمام پرندگان گرم ترین گوشت را دارد و چربی گوشت اردک هم ملین و گرم است . گوشت اردک دیر هضم است و توصیه شده با مصلح هایی مانند کرفس ، آویشن ، پونه ، سرکه ، زنجبیل و یا گشنیز مصرف شود.

خواص و فواید گوشت اردک


برای گوشت اردک فواید زیادی ذکر شده که به تعدادی از آن ها در این مقاله اشاره می کنیم:

افزایش طبیعی وزن بدن

یکی از خواص گوشت اردک، افزایش طبیعی وزن بدن می باشد. میزان اسیدهای چرب موجود در گوشت اردک، بالاست، بنابراین در افزایش وزن طبیعی، سریع و سالم بدن، نقش دارد. به هر حال، گوشت اردک را باید به صورت متعادل مصرف کنیم زیرا مصرف درست آن باعث وزن ایده‌آل می‌شود. میزان چربی و پروتئین گوشت اردک، دو برابر گوشت مرغ است.

حفظ سلامت جسمی و ذهنی

گوشت اردک، مواد مغذی بسیاری از جمله مس دارد که در حفظ سلامت جسمی و ذهنی فرد نقش دارد. مس، نقش مهمی در رشد طبیعی بدن نیز دارد. به علاوه، در کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب تاثیر دارد.

 مصرف گوشت اردک می‌تواند عملکرد سیستم عصبی را بهبود بخشد زیرا دارای اسید پانتاتونیک که نوعی ویتامین ب کمپلکس است، می باشد. اسید پانتاتونیک باعث آزاد شدن انرژی و فعال شدن سیستم عصبی می‌شود. یک سیستم عصبی خوب و قوی، مانع از استرس و افسردگی می‌شود. به علاوه، در کاهش اضطراب نیز نقش دارد.


کمک به سلامت بدن
گوشت اردک دارای انواع ویتامین ها ازجمله ب 6 و ب12 می باشد که این دو ویتامین برای تقویت سیستم عصبی، افزایش متابولیسم بدن و افزایش اشتها موثر هستند و به داشتن بدنی سالم و پر انرژی کمک می کنند. جالب است بدانید که کمبود این ویتامین ها در بدن، کم خونی، ضعف اعصاب، کمبود حافظه، سستی و بی حالی، سردرد و … را به دنبال دارد. همچنین ویتامین ب 12 موجود در این گوشت برای حفظ سلامت پوست، ناخن و مو و نیز متابولیسم چربی مفید است.

تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از خواص گوشت اردک، تقویت سیستم ایمنی بدن است. در گوشت اردک عنصر روی وجود دارد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر می باشد و بدن را در برابر عوامل بیماری زا ایمن می کند. روی در درمان سریع زخم ها نیز تاثیر بسزایی دارد.

تقویت سیستم عصبی

مصرف گوشت اردک می‌تواند عملکرد سیستم عصبی را بهبود بخشد زیرا دارای اسید پانتاتونیک  که نوعی ویتامین ب کمپلکس است، می باشد. اسید پانتاتونیک باعث آزاد شدن انرژی و فعال شدن سیستم عصبی می‌شود. یک سیستم عصبی خوب و قوی، مانع از استرس و افسردگی می‌شود. به علاوه، در کاهش اضطراب نیز نقش دارد.

مراقبت از پوست

از دیگر فواید و خواص گوشت اردک، مراقبت از پوست می باشد. نیاز به چربی را می‌توان با مصرف گوشت اردک تامین کرد. چربی، بر حفظ رطوبت، شادابی و سفتی پوست تاثیر می‌گذارد. اگر بدن به کمبود چربی دچار باشد، پوست، شادابی خود را از دست می‌دهد. در واقع، چربی یکی از شاخص‌های محافظت در برابر تغییرات آب و هوایی است.

کاهش تنگی نفس

گوشت اردک برای افرادی که دچار تنگی نفس هستند، گزینه مناسبی به شمار می رود ،زیرا این گوشت دارای خاصیت کاهش تنگی نفس است.

درمان کم خونی

یکی دیگر از خواص گوشت اردک، درمان کم خونی می باشد.در واقع گوشت اردک با دارابودن مقادیر فراوان مواد معدنی به خصوص آهن و روی به درمان کم خونی کمک می کند. بدین ترتیب مصرف گوشت اردک برای مبتلایان به کم خونی و خانم های باردار مفید و سودمند است. همچنین جگر، بال و بازو‌های اردک، دارای خاصیت خون سازی بالایی هستند و به همین دلیل به افرادی که دچار کم خونی هستند توصیه می شود از جگر اردک استفاده کنند.
گوشت اردک

بهبود عملکرد آنزیم ها

در گوشت اردک به میزان کافی اسید پانتاتونیک وجود دارد که در بدن همانند یک آنزیم (آ) عمل می کند و در متابولیسم کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها برای آزادسازی انرژی نقش دارد.

تثبیت عملکرد عضلات

گوشت اردک، دارای سدیم است که به تغذیه عضلات و حفظ حداکثر عملکرد آنها کمک می‌کند. به علاوه، می‌تواند خطر گرفتگی عضله را کاهش داده یا آن را درمان کند. سدیم، فشار عصبی که باعث ایجاد درد در بدن می‌شود را کاهش می‌دهد.

حفظ سلامت چشم
از دیگر خواص گوشت اردک،حفظ سلامت چشم می باشد. گوشت اردک در مقایسه با سایر گوشت ها ۳ تا ۱۰ برابر بیشتر ویتامین (آ) دارد که این ویتامین به حفظ سلامت چشم و موکوس دهان کمک می کند. همچنین از حمله ویروس‌ها به بدن پیشگیری می کند.

حفظ سلامت و تقویت کلیه ها

گوشت اردک برای حفظ سلامت کلیه ها مفید است و مصرف آن برای افرادی که دچار ناراحتی های مربوط به کلیه هستند، سودمند است و این افراد می توانند از مزایای بهداشتی گوشت اردک بهره ببرند. همچنین گفته می شود پیه اردک دارای خواص درمانی برای کلیه ها می باشد اما لازم به ذکر است که افراد دارای چربی بالا نباید سراغ این گزینه درمانی بروند.

روان کردن دستگاه گوارش

در گوشت اردک نیاسین(ویتامین ب3) وجود دارد که همین ویتامین در گوشت اردک به نرم و روان شدن دستگاه گوارش کمک می‌کند. نیاسین در جذب کربوهیدرات، پروتئین و چربی نقش دارد. این ماده برای مبارزه با دیابت نیز مفید است. در هر ۱۰۰ گرم گوشت کبابی اردک، ۵.۱ میلی‌گرم نیاسین وجود دارد.

تثبیت دمای بدن

میزان اسیدهای چرب موجود در گوشت اردک، بالاست. بنابراین می‌تواند بدن را گرم کرده و مانع از سرما شود. به علاوه، این چربی می‌تواند در برابر تغییرات شدید دما نیز از بدن محافظت کند.

خاصیت گوشت اردک برای موها

در گوشت اردک به میزان مناسبی ریبوفلاوین یا همان ویتامین ب 2 وجود دارد که در حفظ سلامت موها بسیار موثر بوده و از ریزش مو جلوگیری می کند و چربی مو را کاهش می دهد.

 یکی دیگر از خواص و فواید گوشت اردک، کنترل تپش قلب می باشد. تپش بالای قلب ممکن است سبب بروز انواع مشکلات قلبی و عروقی در بدن شود که با استفاده مناسب از گوشت اردک می توان به کنترل تپش قلب کمک کرد.


بهبود عملکرد ماهیچه ها


یکی دیگر از خواص گوشت اردک، بهبود عملکرد ماهیچه های بدن می باشد. در گوشت اردک پروتئین که ماده مغذی و منبع انرژی بوده به فراوانی یافت می شود. پروتئین حیوانی و مقدار اندکی سدیم برای رشد ماهیچه ها مفید بوده و خوردن آن برای زنان باردار و افراد در سن رشد، عملکرد ماهیچه را بهبود می بخشد.

تسکین گلودرد

مواد معدنی موجود در گوشت اردک برای تسکین گلودرد (لارنژیت) بسیار مفیدند. صدای فرد به حالت عادی برگشته، خس خس سینه، رفع شده و درد گلو کاهش می‌یابد.

آنتی اکسیدان‌های طبیعی

در گوشت اردک، موادی وجود دارد که می‌توانند در مقابله با رادیکال‌های آزاد مانند آنتی اکسیدان عمل کنند. بنابراین، بدن از بیماری‌های متعدد در امان خواهد بود.

تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها

ماده معدنی فسفر نیز در گوشت اردک یافت می‌شود که می‌تواند باعث استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها شود. تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها برای انجام درست فعالیت‌های روزانه اهمیت دارد.

کاهش کلسترول بد بدن


گوشت اردک نیاسین دارد که این ویتامین به کاهش ( LDL) پلاسما کمک می کند. همچنین نیاسین از فرآیند‌های ژنتیکی حمایت می‌کند و عدم دریافت مناسب و کافی آن از طریق رژیم غذایی می‌تواند به (DNA) آسیب وارد کند. به علاوه نیاسین به تثبیت قند خون و تنظیم متابولیسم انسولین کمک می‌کند بدین ترتیب مصرف این گوشت برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

کنترل تپش قلب

یکی دیگر از خواص و فواید گوشت اردک، کنترل تپش قلب می باشد. تپش بالای قلب ممکن است سبب بروز انواع مشکلات قلبی و عروقی در بدن شود که با استفاده مناسب از گوشت اردک می توان به کنترل تپش قلب کمک کرد.

رشد ماهیچه‌ها و اندام‌ها

پروتئین گوشت اردک بالاست. پروتئین حیوانی و مقدار کمی سدیم، برای رشد ماهیچه‌ها و بافت‌ها بسیار مفید است، بنابراین افرادی که در سن رشد هستند و مادران باردار، برای عملکرد درست ماهیچه‌های خود به این مواد نیاز دارند.

افزایش توانایی مردان

خوردن گوشت اردک باعث روان شدن گردش خون شده و سیستم عصبی را تقویت می کند که این مورد با توانایی مردان در ارتباط می باشد. وجود تیامین در گوشت اردک توانایی مردان را افزایش می دهد.

رفع گاز معده

گوشت ادرک دارای نیاسین بوده  و خاصیت ضد نفخ دارد و گاز معده را رفع می کند. ویتامین ب 3 از ایجاد نفخ جلوگیری می کند و آن را کاهش می دهد و عملکرد معده را بهبود می بخشد.

کنترل فشار خون


وجود سدیم مورد نیاز در بدن می تواند فشار خون را تثبیت کند. گوشت اردک حاوی سدیم بوده و می تواند فشار خون را کنترل کند و بدن را از بیماری های ناشی از آن حفظ کند.

برطرف کننده خشکی سینه

مصرف گوشت اردک تاثیر زیادی در برطرف کردن خشکی سینه دارد و اغلب به افرادی که از خشکی سینه رنج می برند، توصیه می شود این ماده غذایی را بطور منظم مصرف کنند.

رفع مشکلات خونریزی

مصرف تخم این پرنده هم برای رفع لاغری و تنگی سینه یا برای افرادی که به هر دلیلی دچار خونریزی هستند، توصیه می‌شود. بد نیست که تخم اردک را با پیه خود آن سرخ و مصرف کنید، چون فایده بیشتری خواهد داشت.

خواص گوشت اردک در بارداری


گوشت اردک برای زنان باردار بسیار مفید می باشد. این گوشت به دلیل غنی بودن از مواد معدنی به ویژه روی و آهن در رفع کم خونی خانم های باردار بسیار مفید است.

عوارض جانبی مصرف گوشت اردک


در مصرف گوشت اردک نباید زیاده روی کرد. مصرف بیش از اندازه گوشت اردک عوارض و مشکلاتی را به همراه دارد.

از آنجایی که این گوشت چربی بالایی دارد، زیاده روی در مصرف آن باعث انسداد رگ های خونی و بروز مشکلات شدید قلبی و عروقی می شود.

این گوشت کلسترول بالایی دارد، بنابراین زیاده روی در مصرف آن سبب افزایش سطح کلسترول و چربی خون می شود.

مصرف بیش از اندازه گوشت اردک می تواند سبب بروز چاقی موضعی شود که چاقی نیز منشا بسیاری از بیماری ها به شمار می رود.


نکته پایانی:


باید توجه داشته باشید که گوشت اردک باید قبل از خورده شدن خوب پخته شود. برای رفع بوی زهم اردک باید گوشت را 3 بار در آب بجوشانید و آب را دور بریزید و سپس پیاز، سبزی و ادویه های مختلف به آن اضافه کنید و برای لذیذتر شدن گوشت اردک آن را در روغن سرخ کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .