تبیان، دستیار زندگی

اعمال و دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان

امام حسن (ع): در بسیاری از جاها، چه یاور خوبی است خاموشی، هر چند سخنور باشی. میزان الحكمه،ح10826
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعمال و دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان
دعاى روز بیستم ماه مبارک رمضان:
‏اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّی فِیهِ أَبْوَابَ النِّیرَانِ‏وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِتِلاَوَةِ الْقُرْآنِ یَا مُنْزِلَ السَّكِینَةِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ‏
اى خدا در این روز به روى من درهاى بهشت‏ها بگشا و درهاى آتش دوزخ ببند و مرا توفیق تلاوت قرآن عطا فرما اى فرود آرنده وقار و سكینه بر دل های اهل ایمان.

شب قدر
از كارهایى كه در طول سال می تواند انجام دهد، دعا جهت توفیق در این شب می باشد و این كه بتواند در این شب، محبوب ترین و پسندیده ‏ترین كارها نزد خدا را انجام داده و خداوند این شب را براى او بهتر از هزار ماه قرار داده، و اعمال این شب را باین شكل از او قبول نموده و آن را با بالاترین درجات براى او ثبت، و تا روز دیدار او آن را بپروراند، در این شب، نام او را در گروه مقرّبین نوشته، و شناخت، محبت، نزدیكى، پناه، رضایت و خیر خود همراه با عافیتش را نصیب او گردانیده، و بگونه‏ اى از او راضى شود كه خشمى بعد از آن نبوده، و پیامبر و امام بخصوص امام زمانش علیه السّلام از او راضى شده، و او را با آنان در مجلس «صدق»، نزد سلطان مقتدر جاى داده و در بذل تمام توانایى براى فرمان بردارى و بدست آوردن رضایتش، او را موفق، و عاقبت او را نزدیكى و رضایتش قرار دهد. 
از كارهایى كه می تواند بوسیله آن تمام سعى خود را در این شب بكار گیرد، این است كه در طول سال براى این شب آماده شده و مقدمات عبادت را فراهم نماید. مثلا مكان و لباس مناسب و عطر و صدقه ‏اى را تهیه و مضامین لطیفى را براى مناجات با پروردگار و كلمات برانگیزنده ‏اى را در خطاب آقایان و نگهبانان و حامیانش انتخاب كند. و میهمانان مخصوصى را كه مناسب با این شب میباشند، و چند فقیر را براى صدقه دادن در نظر بگیرد. 
گمان میكنم اگر یكى از سلاطین دنیا كسى را در روز مخصوص به میهمانى دعوت نموده و شخص بزرگى را دنبال او بفرستد، و آنگونه كه خداوند با تو رفتار كرده است او نیز در دعوت خود با او مهربانى كرده و در مقابل حضور او در آن مجلس - كه اعیان و اشراف و پادشاهان حضور دارند - و رعایت آداب آن، به او وعده اعطاى خلعت هاى گران بها و املاك پر ارزش و وسیع و فرمان هاى حكومت و سلطنت داده و به او بگوید هر قدر در انجام كارهاى كمى كه در این مجلس باید انجام دهد، دقت كند سلطان او را از عطایا و احسان خود بیشتر بهره ‏مند میكند، از اشتیاق حضور در این مجلس قالب تهى كرده و براى آمادگى حضور در چنین مجلسى شریف و این مقام والا تمام توان خود را بكار گرفته، در طول سال این مطلب را فراموش نكرده، در تمام حالات با جدیت به آن پرداخته و خود را براى چنین روز بزرگى آماده می نماید بگونه ‏اى كه اهل سعى و تلاش نمی توانند اینطور عمل كنند. و باندازه‏اى مواظب است و دقت می كند كه انسان را شگفت زده می كند. و آنگونه كه باید و دوست در مقابل دوست انجام می دهد ادب را رعایت می كند. 
اى عاقل چگونه این دعوت را اجابت می كنى؟ سلطان سلاطین، خداى خدایان و حاكم آسمان ‏ها و زمین تو را به این میهمانى دعوت نموده و براى این دعوت فرشتگان بزرگوار و پیامبران و رسولان و بهترین مردم را فرستاده و با جانشینان معصومش آن را تأكید كرده است. و آنگاه تو را با فرشتگان دعوت كننده بزرگ داشته است، هرشبى با دعوت هایى مخصوص و لطفها و كرامت هایى عالى. در مقابل اخلاص یك شب تو نعمت هاى جاویدى به تو وعده داده است كه نه چشمى مانند آن دیده و نه گوشى شنیده و نه در دل انسانى خطور كرده است. نور، زیبایى، سرور، سلطنت، دارایى، و شادمانیى را به تو وعده داده كه عقل تو حتى از تصور گوشه‏اى از آن عاجز، و اندیشه ‏ات در آن سرگردان است. نزدیكى، پناه و شادمانى دیدار خود را به تو وعده داده است كه عقل انسان ‏ها و فهم علما و اندیشه حكما از درك آن ناتوان است. 
برادرم آیا بخاطر آمادگى براى این مجلس، باندازه‏اى كه شایسته است تلاش نموده و از رستگاران خواهى شد یا با غفلت خود این فرصت را از دست داده و از جمله ورشكستگان خواهى بود؟ یقین داشته باش اگر از این كرامت غفلت كرده و با كوتاهى خود آن را از بین ببرى و در روز قیامت آنچه را كه دیگران با سعى كامل به آن رسیده ‏اند ببینى، به حسرتى دچار می شوى كه آتش جهنم و عذاب دردناك در مقابل آن كوچك است. و بهمین جهت در آن روز با ورشكستگان پشیمان صدا میزنى: «افسوس كه جانب خدا را رعایت ننموده و در حق خود ظلم و تفریط نمودم و وعده‏هاى خدا را مسخره كردم.» در حالى كه پشیمانى سودى نداشته و درهاى توبه و جبران بسته و آثار اعمال و نتایج آن آشكار شده است. 
بنابراین قبل از این كه بخاطر كوتاهى و از بین بردن فرصت ها ملامت شوى خود را سرزنش كن. و قبل از این كه به تو بگویند: چرا كرامت پروردگار جهانیان را كوچك شمردى؟ خود، این مطلب را در نظر بگیر. و خود و سرمایه‏ ات را حسابرسى كن، قبل از این كه به حساب تو رسیدگى شده و بجاى كرامت و سلطنت، به خوارى و پستى برسى. 
سرمایه ‏اى كه اگر باقى میماند به بالاترین سودهاى تجارت در روزهاى سختى و نیاز میرسیدى. سزاوار است وقتى كه شب قدر نزدیك می شود شوق او به رسیدن به كرامت هایى كه در این شب براى او مهیا شده است افزون گردیده، كرامت مقام بالا و مجلس حضور پروردگار جهانیان و تقدیس خداوند آسمان‏ها و زمین، و اعمالى را كه با حال و اخلاص و حضور و رقّت و صفاى او و رضایت مولایش مناسب تر است، براى شبش انتخاب كرده و در این مورد از خداى متعال كمك گرفته و از خلفاى او - درود خدا بر آنان - یارى بجوید.
ترجمه ‏المراقبات تالیف آیت الله میرزا جواد ملكی تبریزی(ره)

نماز شب بیست و یكم ماه مبارك رمضان
هشت ركعت، در هر ركعت حمد و هر سوره كه میسر شود 

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان