تبیان، دستیار زندگی

اعمال و دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان

امام علی (ع): به ثروت و رفاه، دلشاد مشو و از توهی دستی و گرفتاری، اندوه به دل راه مده زیرا طلا با آتش گداخته و ناب می گردد و مؤمن، با گرفتاری. غررالحكم و دررالكلم،ح10294
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعمال و دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان
دعاى روز هفدهم ماه مبارک رمضان:
‏اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ یَا مَنْ لاَ یَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ‏یَا عَالِماً بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ‏
اى خدا در این روز مرا به اعمال صالح راهنمایى كن و حاجت ها و آرزوهایم برآورده ساز اى كسى كه نیازمند به شرح و سؤال بندگان نیستى اى خدایى كه به سرایر خلق است آگاهى درود فرست بر محمد و آل اطهار او.

پرهیز كاران كیانند
امیر المؤمنین على علیه السّلام خوف و ترس شیعیان خود را در خطبه معروف خطاب به همام بیان نموده و مى ‏فرماید:
پس اگر نبود اجل معینى كه براى آنها معین شده لحظه‏ اى ارواح آن ها در بدن هایشان قرار نمى‏ گرفت بخاطر اشتیاق آن ها به لقاء پروردگار و ثواب و ترس از آن عذاب جانكاه. بزرگ گشت خالق متعال در نزد آن ها پس هر آنچه غیر او است در چشم آن ها كوچك آمد. حال اینان با بهشت هم چون كسى است كه بهشت را دیده و بر تخت هاى آن تكیه زده و حالشان با دوزخ همچون كسى است كه دوزخ را بچشم دیده و در آن معذب است، چند روزى استقامت و صبر پیشه نمودند، و این صبر براى آنها راحتى طولانى بدنبال آورد، دنیا اراده آنها نموده و به آنها روى كرده است ولى آن ها از آن روى برگردانیده‏اند و هر چه كه آنها را طلب كند و در پى آنها باشد آنها او را عاجز مى‏سازند و از پاى در مى ‏آورند.اما حالت اینان در شب، پس بپاى خیزند در حالیكه گاهى به تلاوت قرآن مشغول هستند و به تدبر و تأمل در آیات آن بپردازند و به مثل‏ هاى آن نفس خود را موعظه می كنند و بیمارى ‏هاى خود را با دواهاى آن بهبود مى‏ بخشند، و گاهى پیشانى و كف هاى دست و زانوها و سرهاى انگشتان پا را بر زمین سایند و در حالیكه اشك هایشان بر گونه‏ ها جارى است ستایش خداوند جبار عظیم گویند و آزادى خویش را از آتش از او طلب كنند، این شب آن ها است. 
و اما روزشان پس علماء و صلحاء و نیكوكاران و پرهیزگارانند خوف پروردگارشان چون چوبه تیر آنها را تراشیده و لاغر نموده است آنها را مى ‏پندارى كه بیمارند و عقل خود را از دست داده‏ اند در حالیكه چنین نیستند بلكه عظمت پروردگارشان و شدت سلطان او آن چنان آن ها را از خود بیخود نموده كه گویا عقل خود را از دست داده ‏اند. 
چون حضرت از سخن باز ایستاد همام صیحه‏ اى زد و بر زمین افتاد چون او را تكان دادند دیدند كه از دنیا رفته است. 
و از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت شده كه آن حضرت فرمود: آنگاه كه خداوند خلق اولین و آخرین را در وعده‏گاه آن روز معلوم گرد آورد، ناگهان صدائى بلند شود كه دورترین آنان همچون نزدیك ترین آنها بشنود و بگوید أیها الناس من از آن زمان كه شما را آفریدم ساكت بودم پس امروز شما ساكت شوید و بمن گوش فرا دهید، این است و جز این نیست كه اینك اعمال شما است كه بشما باز مى‏گردد، ایها الناس: من نسبى قرار دادم و شما هم براى خود نسبى قرار دادید پس نسب مرا پست داشتید و نسب خود را بالا بردید. من گفتم گرامى ‏ترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شما است و شما از پذیرفتن این حقیقت سر باز زدید، و گفتید فلان پسر فلان، و فلانى از فلانى ثروتمندتر است.پس امروز من هم نسب شما را پست گردانم و نسب خود را بالا برم. كجایند متقین و پرهیزگاران، پس براى آنها پرچمى برافراشته شود و آنان بدنبال آن بسوى منازل خود براه افتند و بدون حساب داخل بهشت شوند. 
و تقوى عبارت از اینست كه انسان از ترس خدا، از شبهات دورى گزیند. 
و از مناجات امام سجاد علیه السّلام است كه مى‏فرمود: بارالها اگر در پیشگاه تو آن اندازه بگریم كه صدایم قطع شود و آن قدر در مقابلت بپاى ایستم تا اینكه از پاى در آیم و آن قدر برایت ركوع نمایم كه استخوان پشتم در آید و آن قدر برایت سجده كنم كه چشمانم از حدقه در آید و تمام عمرم را جز خاك چیزى نخورم و جز آب خاكستر چیزى نیاشامم و 
در طول این مدت آن قدر بیاد تو باشم و نام تو را ببرم كه زبانم از گفتن باز ایستد و با همه این‏ها بخاطر حیا و شرمسارى از تو نگاه بطرف آسمان نكنم مستوجب محو و بخشایش گناهى از گناهانم نمى ‏شوم.
أسرارالصلاة

نماز شب هجدهم ماه مبارك رمضان
چهار ركعت، در هر ركعت حمد و بیست و پنج مرتبه سوره كوثر  

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان