تبیان، دستیار زندگی

اعمال و دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

امام علی (ع): هر كس برای آخرت حرص زند، آن را بدست آورد و هركس برای دنیا حرص زند، نابود می شود. غررالحكم و دررالكلم،ح 8441
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعمال و دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
دعاى روز شانزدهم ماه مبارک رمضان:
اللَّهُمَّ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِوَ آوِنِی فِیهِ بِرَحْمَتِكَ إِلَى (فِی) دَارِ الْقَرَارِ بِإِلَهِیَّتِكَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ‏
اى خدا در این روز مرا بر موافقت نیكان‏مردان فروتن خدا ترس را به من عطا فرما به حق امان بخشى خود عالم موفق بدار و از رفاقت اشرار جهان دور گردان و مرا در بهشت دار القرار به رحمتت منزل ده به حق الهیت و معبودیتت اى خداى عالمیان.

شرایط استجابت دعا:
بلى، از براى «دعا كننده» آداب و شرایط چند است، كه باید مراعات آن ها را منظور داشته باشد تا فایده دعا را ببیند. و دعاى او مستجاب گردد. و نورانیّت دعا در نفس او پیدا شود.و از جمله شرایط، در اینجا چند شرط ذكر مى ‏كنیم:
اوّل آنكه: اوقات شریفه را از براى دعاى خود اختیار كند، مثل روز عرفه و ماه رمضان و روز جمعه و وقت سحر و شب هاى قدر و شب هاى جمعه و امثال این‏ ها. دوّم آنكه: حالتى را ملاحظه كند كه در آن حالت، استجابت دعا وارد شده، مثل حال آمدن باران و عقب نمازهاى واجب و میان اذان و اقامه و وقت وزیدن بادها و در هنگامى كه روزه باشد.سوّم آنكه: با طهارت باشد، یعنى: وضو یا غسل داشته باشد.چهارم آنكه: رو به قبله باشد.پنجم آنكه: دست هاى خود را بلند كند به نحوى كه زیر بغل او نمایان باشد، هم چنان كه گدایان، دست خود را به جانب اغنیا دراز مى‏ كنند.و از حضرت پیغمبر - صلّى اللّه علیه و آله - مروى است كه: «هیچ بنده‏اى دست خود را به جانب خداوند جبّار دراز نمى‏كند مگر اینكه خدا شرم مى‏كند كه دست او را تهى برگرداند تا فضل و رحمت خود را در آن جاى ندهد». پس چون دست خود را فرود مى‏آورید بر سر و روى خود بكشید. ششم آنكه: آواز خود را پست كند و میان جهر و اخفات دعا گوید، نه چندان آهسته باشد و نه بسیار بلند.مروى است كه: «چون مردمان به خدمت حضرت پیغمبر - صلّى اللّه علیه و آله - آمدند تا به نزدیك مدینه رسیدند تكبیر گفتند و صداى خود را به تكبیر بلند كردند، حضرت فرمود: اى مردمان آن كسى را كه مى‏خوانید كر نیست و دور نیست بلكه در پیش گردنهاى شما است». هفتم آنكه: در دعا كردن، متوجّه سجع و قافیه نشود و سخن پردازى نكند، كه این طریقه منافى خضوع و تضرّع است.هشتم آنكه: تضرّع و زارى كند و با خضوع و خوف و خشیت و هیبت باشد.در اخبار رسیده است كه: «چون خدا بنده را دوست دارد او را مبتلا مى‏سازد تا تضرّع و زارى او را بشنود». نهم آنكه: جزم داشته باشد به اینكه دعاى او اجابت مى‏ شود. و یقین داشته باشد كه ردّ نخواهد شد.از حضرت امام جعفر صادق - علیه السّلام - مروى است كه: «چون دعا كنى باید چنان گمان كنى كه حاجت تو بر در ایستاده است و داخل مى‏شود». دهم اینكه: اصرار بر دعا كند و الحاح نماید. و لا اقل سه مرتبه آن را تكرار كند.یازدهم آنكه: قبل از دعا، ذكر خدا كند. و ثنا و ستایش او گوید. و تمجید و تعظیم او كند. و صلوات بر پیغمبر و آل او فرستد.دوازدهم آنكه: ابتدا اقرار به گناهكارى و عدم سزاوارى خود نماید.سیزدهم آنكه: توبه كند و از گناهان خود پشیمان شود. و اگر مظلمه بر گردن او باشد ادا كند، یا عزم به ادا كردن آن نماید. و اگر متمكّن از اداى آن نباشد توفیق آن را از خدا طلبد.چهاردهم آنكه: به تمام همّت خود رو به خدا آورد. و از هر چه غیر اوست قطع امید نماید.پانزدهم آنكه: لباس و مكان و غذاى او از حلال باشد. (و این نیز از جمله شرایط عمده است).شانزدهم آنكه: حاجت خود را «بخصوصه» نام برد.هفدهم آنكه: چون دعا كند تخصیص به خود ندهد، بلكه دیگران را در دعاى خود شریك سازد. هیجدهم آنكه: گریه كند. (و این نیز از شرایط عظیمه و آداب معتمده است).نوزدهم آنكه: دعا را تأخیر نیندازد تا وقت حاجت، بلكه پیش از احتیاج دعا كند. همچنان كه وارد است كه: «در حال نعمت و آسانى با خدا آشنایى كنید تا در وقت محنت و دشوارى خدا با شما آشنایى كند». بیستم آنكه: - همچنان كه مذكور شد - در حاجت خود، اعتماد به غیر خدا نكند، و امید بجز او نداشته باشد.
برگرفته از كتاب معراج السعاده
تالیف ملا احمد نراقی (ره)

نماز شب هفدهم ماه مبارك رمضان:
دو ركعت، در ركعت اول حمد و هر سوره كه خواهد و در ركعت دوم حمد و صد مرتبه توحید، و بعد از سلام صد مرتبه لا اله الا الله

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان