تبیان، دستیار زندگی

اعمال و دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان

امام علی (ع): انصاف دل ها را الفت می بخشد. غررالحكم و دررالكلم، ح1130
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعمال و دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
دعاى روز پانزدهم ماه مبارک رمضان:
‏اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ طَاعَةَ الْخَاشِعِینَ وَ اشْرَحْ فِیهِ صَدْرِی بِإِنَابَةِ الْمُخْبِتِینَ بِأَمَانِكَ یَا أَمَانَ الْخَائِفِینَ‏
اى خدا در این روز طاعت بندگان خاشع خود را نصیب من گردان و شرح صدر اى ایمنى دل هاى ترسان.

 آداب انفاق
كسى كه در راه خدا انفاق مال مى‏كند باید بداند كه از براى آن آدابى چند است: یكى آنكه: چون به دل او بگذرد كه مالى در راه خدا بدهد و این قصد را بكند بداند كه: شیطان از آن غافل شده و ملك به دل او نظر افكنده است. و فرصت راغنیمت شمارد و به زودى قصد خود را به جا آورد، كه در تأخیر، آفات بسیار و عوایق زمان بى ‏شمار است.و دوم آنكه: چون به احتیاج كسى مطلع شد یا گمان برد، پیش از اظهار كردن به او انفاق كند. و آبروى او را محافظت كند. ونگذارد كه مضطر به سئوال شود، زیرا كه: بعد از سئوال، آنچه مى‏ دهد قیمت آبروئى است كه ریخته است، و احسان تام نیست.«حضرت امیر المؤمنین - علیه السّلام - از براى شخصى كه امید به حضرت داشت چیزى فرستاد، و آن مرد هرگز از كسى چیزى نمى ‏طلبید، نه از آن حضرت و نه از غیر او. شخصى عرض كرد كه: این مرد هرگز چیزى از تو سئوال نكرده است و از آنچه فرستادى كمتر هم كفایت او را مى‏كرد. حضرت فرمود كه: خدا مثل تو را در میان مؤمنین بسیار نكند، من عطا مى‏كنم و تو بخل مى‏ ورزى. هرگاه من كسى را كه امید به من دارد عطا نكنم مگر بعد از سئوال او، پس به او نداده ‏ام مگر قیمت آنچه را از او گرفته‏ ام، زیرا كه: او در معرض این در آورده‏ام كه: آبروئى را كه در پیش خداى من بر خاك مى‏مالد بریزم». سوم آنكه: صدقات خود را در یكى از اوقات شریفه و ازمان فاضله بدهد. و آن وقت را از براى بذل و عطا مقرر دارد. مثل روز عید غدیر، و ماه ذى الحجه، به خصوص دهه اول آن. یا ماه رمضان، به خصوص دهه آخر آن.و مروى است كه: «پیغمبر خدا - صلّى اللّه علیه و آله - جوادترین خلق بود. و در ماه رمضان مثل باد تند بود كه هیچ چیز را نگاه نمى‏ داشت». چهارم آنكه: زكاة و سایر حقوق مالیه واجبه را آشكار و علانیه بدهد، كه آن افضل است از پنهان دادن. و آنچه از عطاها كه سنت باشد پنهان دادن آن افضل است.هم چنان كه حضرت صادق - علیه السّلام - به آن تصریح كرده و فرمودند كه: «اگر مردى زكاة مال خود را بر دوش كشد و به فقیر رساند، حسن جمیلى است از براى او». و این در وقتى است كه از شایبه تشویش ریا مطمئن باشد. و آن فقیرى كه مى‏ گیرد از اظهار آن شرم و حیا نكند. و الا پنهان دادن واجبات هم افضل است. 
پنجم آنكه: از منّت نهادن بر فقیر و ایذاى او احتراز كند. و عطائى كه به كسى نماید از صفحه خاطر محو سازد، تا در دفتر حسناتش ثبت گردد، كه اگر از این صفت خبیثه اجتناب نكند. صدقه او باطل، و «حلیه» صحت، «عاطل» مى ‏ماند. 
هم چنان كه حق - سبحانه و تعالى - مى ‏فرماید كه: 
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الأَذى‏» 
یعنى: «اى مؤمنان باطل مسازید صدقات خود را به منت نهادن و آزار دادن». و از سیّد انام مروى است كه: «كسى كه با برادر مؤمن خود نیكى كند و بر او منت نهد خداى - تعالى - عمل او را از درجه اعتبار ساقط سازد. و او را بر گناه خود بگیرد. و سعى او را نپذیرد». و منت نهادن، این است كه: همچنین داند كه به آن فقیر احسانى نموده. و علامت ظاهرى آن، این است كه: در نزد مردم زبان به اظهار آن گشاید و آن را نقل كند، و از آن راه، از فقیر چشم داشت ثنا و تعظیم و فرمانبردارى داشته باشد.و علامت باطنى آن، این است كه: بعد از عطا، از آن فقیر خلاف ادبى یا خیانتى نسبت به آن شخص واقع شود استبعاد نماید زیادتر از آنچه پیش از عطا استبعاد مى‏نمود. و «ایذا»، آن است كه: او را سرزنش و ملامت كند. و پرده او را بدرد. و رو به او ترش نماید. و او را خفیف كند. و از مجالست آن عار داشته باشد. و خود را عالى‏تر از او داند. و كسى كه مبتلا به این مرض باشد باید خود را از آن خلاص سازد. 
برگرفته از كتاب معراج السعاده
تالیف ملا احمد نراقی(ره)
 
نماز شب شانزدهم ماه مبارك رمضان
دوازده ركعت، در هر ركعت حم و دوازده مرتبه سوره تكاثر

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان