تبیان، دستیار زندگی

اعمال و دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان

امام علی (ع): صبر در كارها به منزله سر در بدن است، هم چنان كه اگر سر از بدن جدا شود بدن فاسد می شود، صبر نیز هرگاه از كارها جدا شود كارها تباه می گردد. كافی ج2 ص87
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعمال و دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان
دعاى روز چهاردهم‏ ماه مبارک رمضان:
اللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَاتِ‏وَ لاَ تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلاَیَا وَ الْآفَاتِ بِعِزَّتِكَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِینَ‏
اى خدا در این روز مرا به لغزشهایم مؤاخذه مفرما و عذر خبطو خطاهایم بپذیر و مرا هدف تیر بلاها و آفت ها قرار مده به حق عزت و جلالت اى عزت بخش اهل اسلام.

خسران
خسران در لغت به زیانى كه موجب نابودى اصل سرمایه باشد اطلاق مى‏شود. گویى سرمایه عمر همانند برفى است كه در برابر آفتاب سوزان سریعا آب شده و از بین مى‏رود، با این تفاوت كه قطرات برف آب شده در زمین مى ‏ماند اما از لحظات عمر انسان حتى یك ثانیه قابل بازگشت نیست. 
بنابر این، اگر كسى یك لحظه غفلت كند به همان اندازه دچار خسران ابدى شده است. بر فرض كه انسان بتواند در آینده از سرمایه زندگى به طور شایسته بهره بردارى كند، بى ‏تردید، نسبت به گذشته مغبون است، زیرا هر ظرفى گنجایش مظروفى متناسب با خود و هر لحظه تكلیف مخصوص به خود دارد و چگونه ممكن است گذشته را در این ظرف محدود جاى داد و جبران كرد، مگر آنكه لطف خاص الهى شامل حال شود. گیرم كه توبه كردیم و صادقانه به سوى خدا بازگشتیم ولى توبه جز مغفرت و عفو اثر دیگرى ندارد. توبه و استغفار به حسب طبع اولى موجب رفع عذاب است نه ترفیع مقام. به دیگر سخن، توبه تنها رافع عذاب دوزخ است نه موجب سربلندى و افتخار. خوشا به حال آنان كه از تمام لحظات و امكانات بهره وافر مى‏گیرند و حتى براى ساعات آرامش و استراحت خود نیز به گونه‏ اى برنامه‏ ریزى مى ‏كنند كه خواب شان عبادت و نفس هایشان تسبیح محسوب مى‏شود، چنانكه پیامبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله و سلم در باره روزه‏داران ماه رمضان فرمود: أنفاسكم فیه تسبیح و نومكم فیه عبادة و عملكم فیه مقبول.«»... در این ماه خوابتان عبادت و نفسهاى شما به منزله تسبیح است و اعمال تان پذیرفته مى ‏شود. 
تنها یك گروه از بندگان خدا مى ‏توانند به جبران ما فات امیدوار باشند آن ها مجاهدان در راه خدایند، یعنى آن ها كه راه شهادت و جانبازى را برگزیده‏ اند، كه شهادت در راه خدا نردبانى است براى صعود به ملأ اعلى و جهشى است به سوى تعالى و قرب پروردگار. این گروه علاوه بر آنكه از آمرزش و عفو الهى برخوردار مى ‏شوند تمام كمبودها و نواقص گذشته را نیز جبران مى ‏كنند و در اثر ایثار و جانبازى و فداكارى یكشبه ره صد ساله را مى ‏روند، یعنى هر چه در قوه دارند به فعلیّت تبدیل مى‏ گردد تا آنجا كه به نزد پروردگار مى‏شتابند و در آنجا با حضور جمعى و ظلى به حیات ابدى و ضیافت سرمدى مفتخر مى‏ شوند. 
امّا اینكه آیا سایر مردم مى‏ توانند به وسیله توبه و بازگشت، گذشته‏ ها را كاملا جبران كنند، خدا مى ‏داند، ولى به نظر نویسنده بسیار دشوار است كه چنین توفیقى نصیب همگان شود.امكان دارد كسى بگوید كه از آیات و روایات مربوط به توبه استفاده مى ‏شود كه توبه علاوه بر جلب مغفرت و رحمت الهى، سیئات انسان را به حسنات تبدیل مى‏ كند. خداوند متعال در سوره فرقان مى ‏فرماید: 
الا مَنْ تابَ وَ امَنَ وَ عَمِلَ عَمَلا صالِحا فَاولئِكَ یُبَدِّلُ اللّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ... هر كس توبه كند و ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، خداوند سیئات [: اعمال بد] او را به حسنات [: اعمال خوب‏] تبدیل مى‏ كند.... بنابر این، توبه كنندگان مى ‏توانند امیدوار باشند كه به وسیله توبه كمبودهاى گذشته را جبران كنند. برخى از مفسّران گفته‏ اند از ظاهر آیه بر مى‏آید كه خداوند متعال در اثر توبه گذشته‏ ها را جبران مى ‏كند و تاریكی ها را به روشنى بر مى ‏گرداند، یعنى گناهان گذشته بكلّى محو و به جاى آن حسنات نوشته مى ‏شود. ولى گروه دیگر از مفسّران گفته ‏اند خداوند متعال توبه كنندگان را پس از توبه، از كارهاى زشت باز مى ‏دارد و به انجام كارهاى نیك توفیق مى‏ دهد كه دیگر گرد گناه نگردند.
نقطه ‏هاى ‏آغازدراخلاق‏ عملى ص : 348

نماز شب پانزدهم ماه مبارك رمضان
چهار ركعت، در ركعت اول بعد از حمد صد مرتبه سوره توحید و دو ركعت دیگر پنجاه مرتبه توحید   

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان