تبیان، دستیار زندگی

خواص کاهو برای سلامتی

کاهو از سبزی های بسیار مفیدی است که در بسیاری از سالادها مورد استفاده قرار می گیرد و فواید فراوان آن برای سلامتی به‌اثبات رسیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاهو

کاهو یکی از سبریجات برگ سبز است که هزاران سال پیش توسط مصری‌ها کشت شد. مصری‌ها از دانه‌های کاهو برای تولید روغن و از برگ‌های این سبزی مفید به عنوان غذا استفاده می‌کردند.

طبع کاهو سرد و‌تر است و مصلح کاهو سکنجبین، زیره، نعناع و کرفس می‌باشند. این گیاه بومی منطقه‌ی مدیترانه و مناطق شمالی آفریقاست. کاهو یک سر ضخیم و محکم دارد که برگ‌ها به آن متصل‌اند و در وسط هر برگ یک قسمت سفیدرنگ وجود دارد.

 کاهو برگی، کاهو پیچ، کاهو موج‌ دار یا کاهو سردسیری، کاهو کله‌ روغنی، کاهو چینی و کاهو ساقه‌ای از انواع مختلف کاهو در طبیعت هستند. امروزه کاهو را به صورت کاهو خام در سالاد و کاهو پخته در سوپ و انواع غذاها استفاده می کنند.

زمانی که از کاهو استفاده می کنید، یک مایع شفاف از قسمت مرکزی هر برگ آزاد می‌شود. به‌نظر می‌رسد همین مایع مسئول طعم منحصربه‌فرد کاهو باشد. کاهو کمی تلخ است، ولی تلخی آن از بسیاری از سبزیجات دیگر کمتر است و ارزش غذایی بالاتری دارد.

برخی از افراد کاهو و کلم را از یک خانواده می‌دانند، در حالی که تنها شباهت این دو در شکل ظاهری است و کاهو بر خلاف کلم دارای آب زیاد و خواص مفیدتری است. کاهو با وجود اینکه در طی سال‌های اخیر تبدیل به یک سبزی کاملاً عادی در میان مردم شده است، دارای تاریخچه طولانی و جذابی است.

کاهو سرشار از  مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، منگنز، منیزیم و پتاسیم است. مقدار سدیم موجود در کاهو به‌طور طبیعی کم است.این گیاه همچنین دارای ویتامین (سی،کا ) و فولات است. کاهو منبع خوبی از بتاکاروتن است. بتاکاروتن در بدن به ویتامین (آ) تبدیل می شود.

 در ادامه مطلب خواص کاهو برای سلامتی بدن را بیان می کنیم:

پیشگیری از کاهش توده‌ی استخوان


کاهو منبعی غنی از مواد معدنی است. از مس و آهن گرفته تا منیزیم، منگنز و فسفر همگی به افزایش غلظت مواد معدنی موجود در استخوان‌ها کمک می‌کنند. همچنین کاهو سرشار از ویتامین (کا) و رشد سلولی را افزایش دمی دهد و از کاهش توده‌ی استخوان پیشگیری می‌کند. علاوه بر افزایش سن، کمبود هر یک از این مواد معدنی خطر پوکی استخوان را در فرد زیاد می کند.

 تحقیقات نشان داده است که کاهو دارای آنزیم هایی مثل لیپوکسیژناز و کاراژین است که از خواص آنها کمک به کنترل التهاب است و کاهو بخاطر داشتن این آنزیم ها یک ضد التهاب قوی است.


حفظ سلامت قلب


یکی دیگر از خواص کاهو، حفظ سلامت قلب می باشد. مقدار خوبی از آهن در برگ‌های کاهو وجود دارد که به گردش خون در بدن و پیشگیری از بیماری‌های مختلف قلبی کمک می‌کند. آهن یک عنصر کلیدی در تولید گلبول‌های قرمز خون است. گلبول‌های قرمز اکسیژن و مواد مغذی را به جاهای مختلف بدن که به آن نیاز دارند، حمل می‌کند. این امر می‌تواند سطح انرژی و سرعت بهبود و ترمیم زخم‌ها را افزایش بدهد.


خواص کاهو در سلامتی چشم


کاهو سرشار از ویتامین (آ و کا) و بتاکاروتن است .یکی دیگر از مهم‌ترین خواص کاهو، تأثیر مواد غنی موجود در آن در بهبود بینایی و همچنین جلوگیری از بروز مشکلات دیگر در چشم است..کاهش یافتن سطح این ویتامین‌ها در بدن خوشامدی به بروز واکنش‌های رادیکالی خواهد بود. در صورتی که چشم محل نبرد رادیکال‌های آزاد با سلول‌های عصب شبکیه و قرنیه باشد، فرد در سنین کهن‌سالی دچار مشکلات بینایی خواهد شد. از جمله بیماری‌های چشمی که بدون استفاده از خواص کاهو دیگر مواد مغذی ممکن است به سراغ شما بیایند، ضخیم شدن قرنیه، آب مروارید، تحلیل ماکولا و همچنین در موارد نادر نابینایی است.

در واقع بتاکاروتن موجود در کاهو به ویتامین (آ) تبدیل می‌شود و با استرس اکسیداتیو در شبکیه مبارزه می‌کند. درنتیجه از بروز بیماری تباهی لکه‌ی زرد (یا دژنراسیون ماکولا که شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن است) جلوگیری کرده و بروز آب مروارید را به‌تأخیر می‌اندازد. درنتیجه می‌تواند از نابینایی و کاهش بینایی ناشی از افزایش سن جلوگیری بکند.

ضد التهاب


بیشتر مشکلاتی که انسان‌ها به صورت امراض مختلف با آن مواجه می‌شوند عموماً به واسطه فعالیت‌های التهابی است. عارضه‌هایی مانند سردردها، میگرن، مشکلات دندان و حتی کمردرد از جمله ساده‌ترین واکنش‌های التهابی است. با این وجود مصرف کردن و استفاده از خواص کاهو به واسطه داشتن مقدار زیاد آنتی‌اکسیدان به فرد کمک خواهد کرد که سیستم قوی دفاعی در برابر رادیکال‌های آزاد و همچنین عوامل التهاب زا داشته باشد. دو عامل لیپواکسیژناز و همچنین کاراگینان در کاهو از جمله مهم‌ترین و شناخته شده ترین فاکتورهای ضدالتهابی است.

تحقیقات نشان داده است که کاهو دارای آنزیم هایی مثل لیپوکسیژناز و کاراژین است که از خواص آنها کمک به کنترل التهاب است و کاهو بخاطر داشتن این  آنزیم ها یک ضد التهاب قوی است.

کاهش درد مفاصل


یکی از خواص کاهو کاهش درد مفاصل در بیماران آرتروزی است. از این رو امروزه کاهو در سراسر دنیا به عنوان درمان درد مفاصل شناخته شده است. کاهو دارای پروتئین‌های خاصی است که التهاب مفاصل را به شدت کاهش می‌دهد. همچنین کاهو مقدار زیادی ویتامین (کا) دارد که عاملی برای جلوگیری از بروز آرتروز است.

سلامت مغز


یکی دیگر از خواص کاهو، سلامت مغز می باشد. از جمله بیماری‌هایی که به واسطه کاهش سلامت مغز به وجود می‌آید، آلزایمر و افسردگی است. مطالعات زیادی که بر روی کاهو صورت گرفته، نشان می‌دهد، مصرف آب کاهو به افزایش روابط میان رشته‌های عصبی در مغز کمک کند. این کار باعث خواهد شد که میزان احتمال بروز آلزایمر به شدت کم شود. علاوه بر این، کاهو نیترات کافی در خود دارد که باعث کاهش احتمال بروز بیماری‌های ناشی از افزایش سن می‌گردد. همچنین امگا ۳، ترکیبی اساسی برای مبارزه با افسردگی و کاهش استرس در زندگی روزانه است.
کاهو

ضد میکروب


یکی دیگر از خواص کاهو این است که می‌تواند رشد قارچ‌ها در بدن را کاهش دهد. در عین حال وجود بیوکمیکال های خاصی در کاهو موجب کاهش فعالیت‌های ارگانیک مضر در بدن می‌شود. دو فاکتور بیوکمیکال با عنوان‌های ترپن و کاردنوئید برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن در مقابل میکروب‌ها لازم و ضروری است که هر دو در کاهو وجود دارند.

در واقع این گیاه  دارای ماده ای به نام لاتکس است که به خاطر خواص ضد میکروبی که دارد میتواند به طور کامل قارچها رو با استفاده از ترپن ها و کارنولید ها و همچنین آنزیم هایی مثل گلوکاناز تغییر بدهد.

زیبایی پوست


یکی دیگر از خواص کاهو، زیبایی پوست می باشد. ویتامین (آ) موجود در کاهو باعث افزایش گردش خون در پوست صورت می شود، همچنین فیبر کاهو نیز به طور طبیعی پوست صورت را درخشان تر می کند.

در واقع کمپرس و ضماد کاهو پخته برای درمان آفتاب سوختگی مفید است.

ویتامین (سی) موجود در این گیاه به عنوان ضد آفتاب طبیعی عمل می کند .

ویتامین (آ-ب- سی) و پتاسیم موجود در کاهو برای پیشگیری و درمان جوش صورت مفید هستند.

 برای تهیه ماسک کاهو برای پوست چرب و جوش صورت، بهتر است هر روز صبح صورت خود را با آب کاهو بشویید تا چربی پوست را کنترل کند و پوست را نرم و درخشان سازد.


لاغری و کاهش وزن


کاهو یکی از سبزیجات با کالری پایین است و چون فیبر بالایی دارد باعث کاهش اشتها شده و به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. همچنین آب و فیبر موجود در کاهو نفخ و تجمع آب در بدن را از بین می برد و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

بارداری سالم با خواص کاهو


برای مادران باردار مصرف کردن مواد غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است. در این خصوص باید گفت که خواص کاهو در دوران بارداری باعث شده است که مصرف کردن آن برای مادران باردار توصیه شود. فولات یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در کاهو است که فواید زیادی برای رشد جنین دارد و می‌تواند یک بارداری سالم به دنبال داشته باشد.

مطالعاتی که بر روی خواص کاهو انجام شده است، نشان داده که فولات موجود در آن، می‌تواند به رشد لوله عصبی در جنین و همچنین شکل‌گیری درست چهره کودک و دریچه‌های قلب تأثیر مثبتی داشته باشد. بر همین اساس گفته می‌شود که کمبود فولات یا نوعی از ویتامین ب که بیشتر با ویتامین ب ۹ شناخته می‌شود، منجر به شکاف مادرزادی مهره‌ها در نوزاد می‌شود.

 همچنین نبود آهن و عامل فولات در بدن مادر نیز می‌تواند موجب بروز مشکلات سلامتی شود. خواص کاهو برای مادر نیز غیرقابل انکار است چرا که سطح بالای فولات و دیگر ویتامین‌های موجود در آن، به سیستم ایمنی بدن مادر کمک فراوانی در دوران بارداری می‌کنند.

پیشگیری از بروز علائم پیری


وجود مقدار زیادی ویتامین (آ و سی) در کاهو به معنای آن است که این سبزی می‌تواند به سلامت پوست‌ کمک بکند. ویتامین سی در کلاژن سازی و تمامی سلول‌ها و بافت‌های بدن نقش مهمی داردو ویتامین (آ) نقش آنتی‌اکسیدانی داشته و تأثیرات منفی رادیکال‌های آزاد را بر سلول‌ها کاهش می‌دهد. درنتیجه باعث جلوگیری از بروز چین و چروک و لکه‌های پوستی می‌شود، انعطاف‌پذیری پوست را افزایش داده، به درخشش پوست و پیشگیری از پیری کمک می‌کند. همچنین کاهو در جلوگیری از بروز جوش و آکنه نیز مؤثر است.

 
عصاره برگ کاهو میتواند سلول های لوسمی و سلول های سرطانی پستان راکنترل کند. همچنین کاهو حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به دنبال نابود کردن رادیکالهای آزاد (عامل سرطانی کردن سلول ها) است.


تقویت دستگاه ایمنی


از دیگر خواص کاهو می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. بخش عمده‌ی شهرت ویتامین (سی) به‌خاطر تأثیرش بر دستگاه ایمنی است. ویتامین (سی) می‌تواند تولید گلبول‌های سفید خون را که اولین لایه‌ی دفاعی بدن هستند، افزایش بدهد.این ویتامین به‌عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد. بنابراین ویتامین (آ) و سایر مواد معدنی موجود در کاهو، از بدن و معده در برابر عفونت عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کنند.

فواید كاهو در درمان یبوست


سلولز موجود در کاهو حجم مواد داخل روده و حرکات روده را افزایش می دهد که این امر درمان یبوست را بسیار آسان می سازد.

کبد و کبد چرب


کاهو توانایی بالایی برای سم زدایی از بدن دارد، مواد معدنی موجود در کاهو سموم کبد را از بین می برد و به درمان کبد چرب کمک می کند.

پیشگیری از سرطان


یکی دیگر از خواص کاهو، پیشگیری از سرطان می باشد. وجود رنگ‌دانه‌ی کلروفیل و ویتامین (سی) در کاهو احتمال بروز سرطان را کاهش داده و در بهبود آن مؤثر است. مواد مغذی مانند کاروتنوئیدهای موجود در کاهو از بروز سرطان پستان، سرطان تخمدان، سرطان مثانه، دهان، سرطان ریه، سرطان پروستات و سرطان پوست جلوگیری می‌کنند.

عصاره برگ کاهو میتواند سلول های لوسمی و سلول های سرطانی پستان راکنترل کند. همچنین کاهو حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به دنبال نابود کردن رادیکالهای آزاد (عامل سرطانی کردن سلول ها) است.

خواص کاهو در بهبود خواب


برای داشتن خواب راحت بهتر است از خواص کاهو به جای قرص‌های خواب استفاده کنید. خواص کاهو در درمان بی‌خوابی به واسطه وجود لاکتاریوم است. لاکتاریوم همان ماده و مایع سفید رنگی است که عموماً هنگام برش دادن برخی از گیاهان و سبزی‌ها از ساقه آن جاری می‌شود. وجود این ماده در کاهو کمک می کند تا فرد خواب آسوده و راحتی داشته باشد.

 همچنین مقادیر پایین منیزیم می‌تواند تولید پیام‌رسان‌های عصبی را تنظیم کرده و موجب ترشح هورمون سروتونین بشود. سروتونین در ایجاد احساس خوب در بدن و آرامش ذهن و بدن مؤثر است. درنتیجه به افراد کمک می‌کند تا بخوابند. کسانی که از بی خوابی یا خواب نامناسب مداوم رنج می‌برند، می‌توانند قبل از خواب سالادی محتوی کاهو بخورند تا شب‌ها خواب راحت‌تری داشته باشند.

کمک به رشد عضلات


وجود اسیدهای آمینه  در این گیاه به آن معناست که این سبزی برگ‌ می‌تواند به رشد و پرورش سرتاسر بدن کمک بکند. اسیدهای آمینه واحدهای ساختمانی بدن بوده و برای هر چیزی از رگ‌های خونی گرفته تا استخوان‌ها و اندام‌ها ضروری هستند. کاهو محتوی اسیدهای آمینه‌ای مانند اسید گلوتامیک، آسپارتیک اسید، لوسین و لیزین است.


نکته پایانی


برگ های بیرونی کاهو ارزش خوراکی بسیار دارد؛ زیرا این برگ ها بیشتر در معرض نور آفتاب قرار دارد و نسبت به برگ های داخلی حاوی ویتامین بیشتر است. هر چه کاهو سبزتر باشد، ویتامین بیشتری دارد. کاهوی پخته برای زیاد کردن شیر مادر مناسب است. این سبزی محتوی چند ماده مهم و شفابخش است. آب کاهو، خنک و شادابی بخش است و میزان فراوانی منیزیم در آب آن سبب تقویت بافت عضلانی، اعصاب و مغز می شود. آب کاهو جنبه درمانی دارد.

کسانی که دچار اختلال در انعقاد خون هستند، اگه داروی رقیق کننده خون مثل وارفارین (کومارین) استفاده میکنند، مراقب سطح ویتامین (کا) خون باشند چون افزایش سطح این ویتامین باعث کم شدن اثر داروها میشه و دارو عملکرد طبیعی خودش از دست میدهد. کاهو از سبزیجاتی هست که منبع غنی از ویتامین (کا) به حساب می آید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .