تبیان، دستیار زندگی

چگونگی حفظ سلامت جسم و روان در روزهای کرونایی

کارهای حال خوب‌کن در دوران قرنطینه

شما فردی بودید که هر روز به باشگاه می‌رفتید، صبح زود برای رفتن به سرکار آماده می‌شدید، بچه‌ها را برای رفتن به مدرسه آماده می‌کردید، هر ماه دورهمی دوستانه یا فامیلی داشتید اما این روزها به خاطر جلوگیری از شیوع کرونا خانه نشین شده‌اید. درحالی که این اقدام می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد اما ممکن است با اثرات جسمی و روحی ناخوشایندی همراه باشد؛ پس برای حفظ سلامت جسم و روان چه کار باید کرد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرنطینه،ویروس کرونا،سلامت روح،سلامت جسم،اثرات روانی،بی تحرکی،آرامش بخش،احساسات،آشپزی درمانی،کتاب خواندن،استرس زا،پیاده روی،پخت و پز،ترس،مدیتیشن،سیستم ایمنی بدن،تقویت حافظه،تماس تصویری،استرس،گوش دادن ، موسیقی،باغبانی
ماندن در خانه برای مدت زمان طولانی باعث بی‌تحرکی و یکنواختی زندگی می‌شود که این مسائل می‌تواند اثرات منفی بر سلامتی و کیفیت زندگی افراد داشته باشد. فارغ از این، خودقرنطینگی نیز می‌تواند باعث استرس شده و سلامت روان را هم تحت تاثیر قرار دهد اما کارها و رفتارهای آرامش‌بخش می‌توانند به شما کمک کنند تا در این دوران حال جسم‌ و روانتان خوب بماند.


کتاب خواندن

متخصصان مغز و اعصاب در دانشگاه ساسکس انگلستان دریافته‌اند که کتاب خواندن فقط به مدت 6 دقیقه می‌تواند سطح استرس را بیش از دو سوم کاهش دهد و این کار از حجامت کردن (که به طور متوسط 54 درصد از میزان استرس را کاهش می دهد) موثرتر است. این متخصصان برای برخی بیماران، خواندن کتاب‌های داستان‌‌ و‌ رمان را تجویز می‌کنند زیرا معتقدند که خواندن داستان باعث می‌شود تا ما جور دیگری به زندگی نگاه کنیم، مجموعه دیگری از احساسات را تجربه کنیم و زندگی‌های متفاوتی را با خود بسنجیم.در واقع با خواندن، ما غنی می‌شویم و می‌توانیم بهتر خودمان را درک کنیم.

آشپزی درمانی

این روزها، کلینیک‌های مراقبت بهداشتی و مشاوران در سراسر جهان از آشپزی به عنوان روش درمانی برای

 موسیقی گوش دهید زیرا گوش دادن به موسیقی در شرایط بحرانی و استرس‌زا می‌تواند باعث کاهش اضطراب، تقویت روحیه و افزایش شادی شود

 افرادی که دچار افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات بهداشت روان هستند، استفاده می‌کنند؛ شما نیز می‌توانید در این روزهای استرس‌زا، از پخت و پز به عنوان یک "سرگرمی درمانی" استفاده کنید.
در یک مطالعه که در سال 2018 توسط موسسه ملی بهداشت انجام شد، محققان "پخت و پز" را در محیط‌های درمانی و توانبخشی مورد بررسی قرار دادند. در حالی که شواهد بسیار کمی پخت و پز را به سلامت روانی بهتر مرتبط می‌داند اما محققان دریافته‌اند که آشپزی می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روانی بگذارد زیرا باعث می‌شود افراد احساس خوبی نسبت به خود پیدا کنند. همچنین هنگام پخت و پز، باید دائماً متمرکز شوید، مواد لازم را آماده کنید، غذا را هم بزنید، چاشنی را تنظیم کنید، فرایند پخت و پز را کنترل کنید  که همه کارها می‌توانند تکنیک‌های مفیدی برای دور نگه داشتن ذهن شما از عوامل استرس‌زا باشند.
 

قدم زدن

پیاده روی نه تنها به عنوان یک فعالیت بدنی شمرده می‌شود بلکه برخی از مزایای سلامت روان را نیز به همراه دارد. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که راه رفتن می‌تواند شما را شادتر کرده و احساس کسالت و ترس را کاهش دهد. قدم زدن در هر جایی تاثیر خود را خواهد داشت؛ بنابراین با توجه به شرایط فعلی که امکان پیاده‌روی در خارج از خانه میسر نیست، می‌توانید روزی چند دقیقه از زمان خود را به پیاده‌روی در داخل خانه اختصاص دهید.

مدیتیشن

به طور علمی ثابت شده است که مدیتیشن ساختار مغز را ظرف چند هفته تغییر می‌دهد و در نتیجه باعث کاهش اضطراب و بهبود تمرکز، حافظه، پردازش بینایی و سایر جنبه‌های عملکرد شناختی می‌شود. مدیتیشن علاوه بر بالا بردن روحیه، سیستم ایمنی را هم تقویت می‌کند. مدیتیشن ذهن را پاک کرده و باعث افزایش آگاهی می‌شود. بنابراین تنها 10 دقیقه در روز را به انجام مدیتیشن اختصاص دهید و ببینید چگونه زندگی شما را تغییر می‌دهد.

تماس تصویری با دوستان و خانواده

قطع ارتباط و رفت و آمد در دوران قرنطینه، به تنهایی تاثیر زیادی بر سلامت روح دارد و می‌تواند باعث احساس افسردگی و تنهایی در افراد شود اما خوشبختانه امروزه  با پیشرفت تکنولوژی می‌توانید از طریق تماس تصویری  با دوستان و خانواده در ارتباط باشید. تحقیقات نشان داده است که برقراری ارتباط با دوستان و خانواده می‌تواند شما را نسبت به استرس مقاوم‌تر کرده و باعث افزایش آرامش عاطفی در شما شود.

آوازخواندن یا گوش دادن به موسیقی

تحقیقات نشان داده است که آواز خواندن می‌تواند سلامت روان را بهبود ببخشید اما اگر زیاد اهل آواز خواندن نیستید، می‌توانید موسیقی گوش دهید زیرا گوش دادن به موسیقی در شرایط بحرانی و استرس‌زا می‌تواند باعث کاهش اضطراب، تقویت روحیه و افزایش شادی شود.

باغبانی

کاشتن گل و گیاه و خاکی شدن دست‌ها، شما را در معرض ویتامینD و میکروب‌های سالم موجود در خاک قرار می‌دهد. در یک مطالعه‌ای نشان داده شد، کسانی که به مدت 30 دقیقه باغبانی می‌کردند، افزایش خلق و خوی را تجربه کردند و افرادی که فرصت‌های زیادی برای رفت‌و‌آمد با دوستان و خانواده را نداشتند، گزارش کردند که در هنگام باغبانی احساس تنهایی و انزوا در آنها کاهش یافته است؛ بنابراین دوران قرنطینه می‌تواند بهتر فرصت برای کاشت گل و گیاه باشد. لازم نیست حتماً خانه ویلایی و حیاط بزرگ داشته باشید،حتی کاشتن گیاه‌های متنوع در گلدان‌های رنگ‌ی هم می‌تواند حالتان را خوب کند.