تبیان، دستیار زندگی

اعمال و دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان

امام علی (ع): برادرت را خالصانه نصیحت كن خوشایند باشد یا ناخوشایند. نهج البلاغه نامه31
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعمال و دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
دعاى روز دوازدهم‏ ماه مبارک رمضان:
‏اللَّهُمَّ زَیِّنِّی فِیهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ وَ اسْتُرْنِی فِیهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْكَفَافِ‏وَ احْمِلْنِی فِیهِ عَلَى الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ وَ آمِنِّی فِیهِ مِنْ كُلِّ مَا أَخَافُ بِعِصْمَتِكَ یَا عِصْمَةَ الْخَائِفِینَ‏
اى خدا در این روز مرا به زیور ستر و عفت نفس بیاراى و به جامه قناعت و كفاف بپوشان و به كار عدل و انصاف بدار و از هر چه ترسانم مرا ایمن ساز به نگهبانى خود اى نگهدار و عصمت بخش خدا ترسان عالم.

موانع فهم قرآن‏
بهر صورت لازم است كسى كه می خواهد قرآن را بفهمد موانع فهم را از بین ببرد و الا آنگونه كه باید، نمی تواند از قرآن استفاده كند و حتى گاهى بعوض سود، زیان می بیند. موانعى از قبیل:
[1 -] تقید به(افراط در) اداى دقیق حروف از مخارج آن و رعایت دقیق قواعد تجوید. این مطلب از تدبر در آیه جلوگیرى كرده و مانع فهمیدن قرآن می شود. 
[2 -] صفات و اخلاق رذیله سبب می شود كه قلب نتواند معانى قرآن را بفهمد چنانچه مفاد بعضى از آیات نیز همین است مانند: «و خدا اینچنین بر دل هر منكر ستمكارى مهر بدبختى می زند.» و «بجز كسانى كه دائم رو به درگاه خدا دارند، كسى آن را نمی فهمد.» این صفات باعث كدورت قلب شده و مانع فهمیدن حقیقت اشیاء می شود، مانند آینه ‏اى كه زنگار گرفته و شكل ها را بخوبى منعكس نمی كند. 
[3 -] اعتقاد به مطلبى باطل و درست پنداشتن آن و اعتقاد به این كه خلاف آن كفر یا گمراهى می باشد، نیز از موانع فهم است. زیرا قبل از این كه قلب بتواند حق را ببیند و با آن روشن بشود، آن را كفر پنداشته و آن را توجیه و تأویل می كند. و تا زمانى كه چنین تعصب باطلى در شخص باشد، هیچگاه توانایى رسیدن به حق را نخواهد داشت. 
[4 -] هنگام تفسیر آیه تفسیر ظاهر و آشكارى را ببیند و خیال كند تمامى مراد آیه همین است و برداشتى غیر از این، تفسیر برأى و حرام می باشد. 
زمانى كه خواننده قرآن حقیقت و بزرگى قرآن را دریافت، باید در آیات او تدبر كند، و وقتى تدبر كرده و موانع فهم را از سر راه برداشته و در صدد فهمیدن آن برآمد، طبیعتا منظور خدا در كلامش براى او آشكار می شود. - البته بمقدار ایمان خود - و آنگاه كه از این آبشخور جامى نوشید، مست می شود. و زمانى كه از جلوه ‏هاى معارف الهى مست.شد، قلب او از آیات مختلف، كه هر كدام اثر مخصوصى دارند، تأثیر پذیرفته و با هر معنایى حال و سرورى براى او پیدا می شود. به این دلیل كه نگرش او به هر آیه بگونه‏اى است كه گویا خود مخاطب آن آیه بوده، یا براى او نازل شده و این آیه فقط براى اوست. آنگاه حالت غم یا خوشحالى، ترس یا امیدوارى، توكل یا تسلیم و یا خوشنودى یا یكتا دانستن خدا به او دست داده و سپس بحسب حالى كه از تأثیرات قرآن پیدا كرده، با پناه بردن و استغفار، اعتراف و توبه، دعا و شكر، تسبیح و حمد نمودن و یا با گفتن «لا اله الا اللّه» یا «اللّه اكبر» به آیات جواب می دهد. 
زمانى كه ترس او را فراگیرد، فكر می كند كه از تمام خیرات و سعادتهایى كه در آیات، براى بندگان صالح خدا آمده محروم شده است. و در این حال براى رفع بدبختى خود به پروردگارش پناه می برد. و هنگامى كه امیدوار شد، آرزوى رسیدن به مقامات بالاى كاملین، عارفین و مقربین را می نماید و از خدا می خواهد او را نیز از آنان بگرداند. و هنگامى كه این تأثرات براى او كامل شد، با بركات وحى و عطایاى خداوند، یقینا ترقى كرده تا جایى كه گویا خدا را می بیند كه با او سخن گفته و او را مخاطب قرار داده است و گویا با دل می بیند كه خداوند با الطافش به او خطاب و با نعمت بخشیدن و نیكى كردن با او مناجات می كند، و در این صورت حال تعظیم، گوش فرادادن، فهمیدن و حیا در او پیدا می شود.
ترجمه ‏المراقبات ص :  229
 
نماز شب سیزدهم ماه مبارك رمضان
چهار ركعت، در هر ركعت حمد و بیست و پنج مرتبه سوره توحید

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان