تبیان، دستیار زندگی

اعمال و دعای روز دهم ماه مبارک رمضان

حضرت رسول اكرم (ص): هركس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، باید هرگاه وعده می دهد(بدان) وفا كند. بحارالانوار – ج75-ص94
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعمال و دعای روز دهم ماه مبارک رمضان
دعاى روز دهم ماه مبارک رمضان:
‏‏‏‏اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِینَ عَلَیْكَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَیْكَ‏وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ إِلَیْكَ بِإِحْسَانِكَ یَا غَایَةَ الطَّالِبِینَ‏
اى خدا مرا در این روز از آنان كه بر تو توكل كنند و نزد تو فوز و سعادت یابند قرار ده و مرا از آنان كه مقربان درگاه تو باشند قرار ده به حق احسانت اى منتهاى آرزوى طالبان.

تدبر در قرآن:
خداى متعال می فرماید:
أفلا یتدبرون القرآن أم على قلوب أقفالها 47: 24، چرا در قرآن اندیشه نمی كنند، یا بر دل هاشان قلفهایى است. كسى كه در قرآن تدبر و اندیشه می كند باید به اندازه تدبرش معنى كلام و بزرگى آن و عظمت گوینده را فهمیده، و در هنگام قرائت با حضور قلب بوده و در آن اندیشه نماید، منظور از كلام را بفهمد و موانع فهم را از بین ببرد، احكام و مواعظ آن را مخصوص خود بداند تا از كلام الهى تأثیر پذیرد، تا آنگاه اندیشه و درك او بیشتر شده و به عوالم زیبا و مقامات بالایى برسد. رعایت بعضى از امور مذكور لازم بوده و رعایت بعضى از آنها واجب نیست، گرچه خیلى مفید و سودمند است.
منظور از فهمیدن معناى كلام خدا این است كه اجمالا بداند كه كنه قرآن از انوار خدا بوده و در عالمها مظاهرى دارد كه این مظاهر نیز تأثیراتى دارد. در عوالم آخرت صورتى مانند صورت پیامبران، فرشتگان و بندگان صالح خدا داشته، در این شكل سخن گفته، در پیشگاه خداوند شفاعت كرده و شفاعت او قبول می شود و شافعى است پذیرفته شده و راستگوئى است كه تصدیق شده است. در حقیقت جلوه‏اى از جلوه‏هاى خداى بزرگ است. مطالبى كه درباره قرآن گفتیم همگى برگرفته از روایات اهل بیت علیهم السّلام بود، كسانى كه متولى قرآن بوده و از آن جدا نمی شوند. هر چیزى در قرآن بیان شده، و دانش آنچه بوده و خواهد بود، در آن است، و نورى است كه خداوند بوسیله آن كسانى را كه پیرو خوشنودیش باشند به راههاى سلامتى راهنمایى نموده، و با اذن خود آنان را از تاریكیها خارج و به راه راست هدایت می كند، حتى حقیقت آن در بعضى از عوالم با حقیقت رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم و جانشینان پاك او یكى است. چنانچه این فرمایش امیر المؤمنین علیه السّلام: «انا القرآن الناطق، من قرآن ناطق هستم.» از این مطلب پرده برمی دارد.
تمام كلام این كه قرآن حقیقتى دارد. و حقیقت او بگونه‏ اى است كه این علوم به كنه شناخت آن نمی رسد. و او چنان است كه خداى متعال فرموده است: «جز دست پاكان به آن نمی رسد.»«» درك حقیقت قرآن ملازم با شناخت عظمت آن و شناخت عظمت آن ملازم با درك عظمت گوینده آن است، بنابراین كسى كه آن را بدینگونه شناخت، باید هنگام تلاوت آن حضور قلب داشته و هنگام قرائت، سعى كند در آن تدبر كرده و سعى كند منظور سخن، اشارات و نكات قرآن را بفهمد. و بدین ترتیب به علم مبدأ و معاد - كه همان علم به خدا، فرشتگان، كتاب هاى او و روز قیامت و شناخت حقیقت اشیا می باشد. - كه در قرآن هست دست یابد. از امیر المؤمنین علیه السّلام روایت شده است كه فرمودند: اسرارى كه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم با من در میان می گذاشت از مردم نمی پوشاندم و فقط در جایى آن را كتمان می كردم كه كسى كه توان فهم كتاب خدا را داشته باشد نمی یافتم. 
اكنون بد نیست نمونه‏اى از تدبر و فهمیدن قرآن بیان كنیم تا براى كسانى كه می خواهند به این امر بپردازند، مفید باشد: وقتى انسان در سوره واقعه می خواند: أ فرأیتم الماء الّذی تشربون 56: 68، آیا آبى را كه می آشامید، دیدید؟ می تواند فكر خود را محدود به مزه آب نكند و درباره مطالب مختلفى پیرامون آن بیندیشد. از جمله درباره بوجود آمدن تمام اشیاء از آن بیندیشد. مثلا فكر كند كه آب چگونه در اشكال گوناگون دانه، گیاه، حیوان و انسان یافت می شود. آنگاه درباره اجزاى انسان فكر كند، اجزاى ظاهرى مانند گوشت و استخوان و... چشم و گوش و... نیروها و اخلاق عالى و اخلاق رذیله و آثار آن در دنیا و آخرت، تا نوبت به تفكر درباره مراتب عقل هاى خود رسیده و در مورد عقل مستفاد فكر كند و ببیند كه گویا عالم مستقلى در مقابل این عالم است و گویا عالم كوچكى است و حتى آن را عالم بزرگى ببیند. آنگاه در تفكر خود به مبدأ آب باز گشته و همانگونه كه در قرآن است، بفهمد آب از آثار رحمت خداوند بوده و نیز بفهمد كه رحمت از صفات خداوند است. و بدین ترتیب آب را نعمتى از نعمت هاى خداوند بداند.
ترجمه ‏المراقبات

نماز شب یازدهم ماه مبارك رمضان:
دو ركعت، در هر ركعت حمد و بیست مرتبه سورة كوثر

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز دهم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان