تبیان، دستیار زندگی

چرا محافظت از قلبمان این روزها اهمیت بیشتری دارد؟

حفظ سلامت قلب و عروق در دوران قرنطینه

مراقبت از سلامتی قلب عروق مخصوصاً در زمانی که بیماری کرونا فراگیر شده است بسیار مهم و حیاتی‌تر است. این واقعیت که خود را محصور می‌بینیم، دلیل نمی‌شود که از هیچ جنبه‌ای از سلامتی‌مان غفلت کنیم. با این که گاهی وسوسه‌ می‌شویم همه چیز را رها کنیم اما باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که سلامتی‌مان دچار آسیب نشود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری قلبی و کرونا
گرچه در حال حاضر اغلب ما به دلیل بیماری ناشی از ویروس کرونا خود را در حبس می‌بینیم؛ اما هیچ بهانه‌ای برای بی‌توجهی به سلامت قلبی و عروقی ما در طول قرنطینه وجود ندارد. بنابراین، مهم است به دنبال گزینه‌هایی باشیم که با وجود شرایط فعلی، بتوانند از قلبمان محافظت کنند.
این امر به ویژه در افرادی که از اختلالات قلبی عروقی رنج می‌برند، مهم‌تر است؛ چرا که این افراد یکی از گروه‌های در معرض خطر ابتلا به نوع شدید COVID-19 هستند.
ویروس کرونا که SARS-CoV-2 نیز نامیده می‌شود ویروسی است که از طریق گیرنده‌ی پروتئینی ACE2 (آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین) وارد سلول‌های ما می‌شود. این گیرنده‌ی پروتئینی در افرادی که از مشکلات قلبی عروقی مانند فشارخون بالا رنج می‌برند، بیشتر است.
داده‌های مربوط به مرگ‌ومیر مربوط به ویروس کرونا نشان داده است مردانی که بالای 65 سال سن دارند و کسانی که فشارخون بالایی دارند به طور خاص در برابر این بیماری آسیب‌پذیرتر هستند. این تنها یکی از دلایلی است که چرا توصیه‌های سفارش شده برای محافظت از سلامت قلب و عروق در قرنطینه حتی از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است.
بنابراین، ما می‌خواهیم در این مطلب سه جنبه را برای شما تعریف کنیم که در مراقبت از قلب نباید از آن‌ها غافل شوید. ما توضیح خواهیم داد که شما برای حفظ سلامت قلب و عروقتان باید استرستان را تحت کنترل درآورید، ورزش کنید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید.

استرس و سلامت قلب و عروق در زمان قرنطینه

بدون شک، به مدت طولانی در یک جا محصور بودن یک وضعیت استرس‌زا است. ما در حال تجربه یک وضعیت جدید با خصوصیات بسیار عجیب و منحصربه‌فرد هستیم. اگر شما تنها زندگی می‌کنید، این شرایط می‌تواند برایتان سخت‌تر هم باشد.
علاوه بر شرایط محصور بودن در خانه، باید ترس از ابتلای احتمالی را نیز به مورد قبل اضافه کنیم. این عامل هم خودش موجب استرس می‌شود؛ زیرا ترس از بیمار شدن خودمان یا از دست دادن شخصی که دوستش داریم به علت کرونا ویروس، نیز وجود دارد.

محافظت از سلامت قلب و عروق در این روزهای کرونایی فایده‌ی دو برابری دارد. بدین ترتیب که نه تنها خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را در آینده کاهش می‌دهید، بلکه در صورت ابتلا به کووید19 شانس‌تان را برای کنترل عفونت افزایش می‌دهید

مهم است که خود را آگاه و مطلع نگه دارید بدون اینکه از خانه خارج شوید؛ اما قرار گرفتن دائمی در معرض اخبار، تلویزیون و اینترنت و دریافت آخرین اطلاعات در همه‌ی زمان‌ها، می‌تواند موجب استرس بیشتر در شما شود؛ بنابراین باید محدودیت‌هایی را برای خودتان تعیین کنید تا این وضعیت، از تأثیرگذاری بر سلامت روانتان خودداری کند. موقعیت‌های استرس‌زا می‌توانند یک محرک برای حملات و بیماری‌های قلبی باشند و خبرهای بد نیز می‌توانند یک علت پنهانی برای این امر باشند.
راه دیگر کاهش استرس و محافظت از سلامت قلب و عروق در دوران قرنطینه این است که با عزیزان خود در ارتباط باشید. صحبت کردن با دوستان و افراد فامیل و خانواده از طریق تلفن یا تماس تصویری می‌تواند به عنوان یک عامل محافظت‌کننده برای قلب ما عمل کند.
آقایان، آن‌هایی که فشارخون بالایی دارند و افرادی که سنشان بالای 65 سال است، بیشتر در معرض خطر ابتلا به اشکال جدی و شدیدتر کروناویروس هستند.

فعالیت بدنی در زمانی که خانه‌نشین شده‌اید

تقریباً هر کشوری که قرنطینه و خانه‌نشینی را اجبار کرده است، توصیه‌هایی را هم برای شهروندانش در مورد فعال بودن در حین قرنطینه، داشته است. البته انجام این کار برای همه‌ی مردم در همه‌ی کشورها چندان ساده هم نیست، به‌خصوص برای ساکنان شهرهای بزرگ که پر از آپارتمان هستند. با این وجود، علیرغم سختی‌هایی که دارد، اگر بتوانیم در خانه‌هایمان فعال بمانیم، می‌توانیم سلامت قلب و عروق‌مان را تقویت کنیم. ثابت شده است که انجام روتین‌های ورزشی به عنوان یک عامل محافظت‌کننده در سلامت قلب، به ویژه در میان سالمندان، بسیار مفید است.
در طول دوران قرنطینه این ایده‌ی خوبی است که یک زمان خاصی از روز را برای فعالیت بدنی در نظر بگیرید. تعیین یک برنامه ورزشی روزانه می‌تواند به شما در رسیدن به هدفتان کمک کند.
برای انجام فعالیت بدنی مورد نیاز، احتیاجی به تجهیزات ورزشی یا فضاهای بزرگ ندارید. فقط خلاق باشید و از برنامه‌هایی استفاده کنید که قبلاً برای این نوع شرایط طراحی شده‌اند. اگر به اینترنت سری بزنید، مطمئناً تعداد زیادی از آن‌ها را پیدا خواهید کرد.
30 دقیقه فعالیت بدنی در روز کافی است. علاوه بر این، اگر سه بار در هفته فعالیت بدنی داشته باشید این کار اثر متابولیکی خود را خواهد گذاشت.

برای حفظ سلامت قلب و عروق در قرنطینه باید چه نوع تغذیه‌ای داشت؟

ما باید در تمام مدتی که در ایزوله هستیم به طور ویژه حواسمان به آنچه می‌خوریم باشد. این یک عامل مهم دیگر در رابطه با سلامت قلب و عروق‌مان است.
قرنطینه‌ی طولانی‌مدت ممکن است ما را در معرض خطر بی‌نظمی در عادات غذایی و پیروی از یک رژیم غذایی خارج از تعادل قرار دهد. اگر فعالیت‌های بدنی روزمره‌مان را هم انجام ندهیم، بنابراین کالری کمتری می‌سوزانیم. در واقع این که چه غذایی و چه مقدار بخوریم کاملاً با میزان فعالیت بدنی‌مان در ارتباط است.
شرایط فعلی ما به راحتی می‌تواند در مدت زمانی کوتاه به افزایش وزن منجر شود، اما این تنها مشکل نیست. محافظت از سلامت قلب و عروق در هنگام قرنطینه به معنای کنترل میزان مصرف اجزای مشکل‌ساز غذاها، مانند نمک، نیز می‌باشد. به یاد داشته باشید که سدیم می‌تواند فشارخون را افزایش دهد.
فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند بر عادات خرید ما نیز تأثیر بگذارد. همه شهرها و محلات از عرضه مداوم میوه و سبزیجات تازه برخوردار نیستند و این می‌تواند گزینه‌های روی میزمان را محدود کند! در صورت امکان، رژیم‌تان را به گونه‌ای ترتیب دهید که نیازی نباشد برای به دست آوردن آن‌ها از منزل خارج شوید و از ترکیباتی در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید که برای سلامتی قلب و عروقتان مفید باشد.
از میوه و سبزیجات کنسرو شده یا مواردی که در هر نوع ظروف بسته‌بندی‌شده مصنوعی وجود دارند خودداری کنید. حتی اگر این محصولات ماندگاری طولانی‌تری هم داشته باشند، این خاصیت آن‌ها به دلیل نمکی است که به آن‌ها اضافه شده است. بنابراین خوردنشان بیشتر از این که به سلامتی‌تان کمک کند، اثرات نامطلوبی بر جای خواهد گذاشت.

اکنون زمانی است که باید از قلبتان بیشتر مراقبت کنید

همیشه زمان مناسبی برای مراقبت از قلبتان است، اما محافظت از سلامت قلب و عروق در این روزهای کرونایی فایده‌ی دو برابری دارد. بدین ترتیب که نه تنها خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را در آینده کاهش می‌دهید، بلکه در صورت ابتلا به کووید19 شانس‌تان را برای کنترل عفونت افزایش می‌دهید؛ به عبارت دیگر، شما قادر خواهید بود از تشدید عفونت جلوگیری کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.